Det friska jag

March 31st, 2013

Är jag ens sjuk längre?

  1. Jag tränar för att bli bättre och må bra – inte för att förbränna
  2. Jag äter när jag är hungrig och har inga problem med att äta annan tid än planerat
  3. Jag planerar inte ens när jag ska äta
  4. Jag känner inget behov alls av att mäta/väga/räkna maten
  5. Jag äter upp även om jag är mätt
  6. Jag tar mer om jag är hungrig
  7. Jag dör inte av att småäta ibland
  8. Jag väljer det jag vill ha/det som bjuds på
  9. Jag tänker inte på näringssammansättning utan litar på att det jämnas ut i längden
  10. Jag inser att jag har blivit större, men känner mig nöjd med mitt utseende och kroppsform

Mina föräldrar verkar inte alls oroliga längre över att jag ska äta för lite eller träna för mycket heller. Jag tror att de förvånas över hur mycket jag äter utan att visa minsta bekymmer eller tanke över det. Jag tror att de glädjs åt att se hur mina lårmuskler har kommit tillbaka. Jag ser hälsosam ut, jag ser stark ut, jag ser snygg ut och jag ser frisk ut!

Middagen: två och en halv klumpar kyckling, en lagom mängd ris, sallad och en finncrisp.

Middagen: två och en halv klumpar kyckling, en lagom mängd ris, sallad och en finncrisp.

Idag har jag ätit helknasigt, men det oroar mig inte. Jag kan ha ätit för mycket, jag kan ha ätit för lite. Men nu sitter jag här på kvällen och mumsar i mig ytterligare några skivor av farsans hembakta bröd, trots att jag åt middag för en timme sedan. Det är gott och jag hade ett litet sug. Nu är jag mätt och kan sova gott!

Tags: , , , , , , , , , , ,

Vad vill du lägga din tid och energi på?

March 31st, 2013

Varje gång jag kikar in så står det exakt DET jag behöver läsa/höra här. Tack för det än en gång! Vill kunna sluta räkna och tänka på mat och bara njuta istället. Hade du svårt för att “hitta tillbaka” till livet? Mitt problem är att jag vet inte hur man lever ett liv och därför skjuter jag upp det stora steget att våga. Är osäker och rädd. Vill bara ha det alla vill ha. ett bra liv där jag trivs. Något tips? GLAD PÅSK! :)
Ottilia

Vanligtvis brukar tillfrisknandet börja med en viktuppgång och att man parallellt försöker hitta mening att leva. Jag tog bakvägen och hittade till ett bra liv och parallellt medföljde en viktöktning.

Om jag hade bott kvar hemma hade jag garanterat inte mått så bra som jag gör idag. Det handlar inte om att mina föräldrar gjorde mig sjukare eller att jag hade det så pass dåligt med dem. Det var dags för mig att hitta mig själv på eget håll. Hemma kunde jag inte vara den människa jag vill vara, hemma kunde jag inte fokusera på mig själv, hemma kunde jag inte göra det som får mig att må bra. Jag nådde ett stadium där jag behövde frigöra mig från min barndom och hitta mig själv på eget håll.

Det innebär att tro på sin egen vilja, ta chansen och sikta mot att uppfylla sina ambitioner. Hur vågar man? Det absolut viktigaste är att inte vara rädd för att misslyckas! Jag har talat om det många gånger med “ett misslyckande är inget misslyckande – det är nya lärdomar”. Är det någon gång som man ska “misslyckas” i livet så är det nu!! Nu och alltid! Det gör en bara visare, och vad har man att förlora? För att vinna måste man satsa och det man satsar i livet är tid och energi. Vad vill du satsa din tid och energi på?

Jag valde att satsa min tid och energi på att..

  1. ..driva en givande blogg
  2. ..flytta hemifrån och till Stockholm
  3. ..studera till civilingenjör på KTH
  4. ..bli invald i sektionsstyrelsen
  5. ..jobba extra som studiecoach
  6. ..träffa nytt folk och skaffa nya vänner
    och det bästa valet av alla:
  7. ..träna Cheerleading! <3

Jag satsar min tid och energi på saker som faktiskt ger mig energi tillbaka!

Det var inte förrän mitt liv började bestå av andra saker än mat/träning/kalorier som jag insåg hur lite nytta anorexin gjorde. Den behövs inte och jag ville verkligen inte lägga mer tid och energi på den. Ätstörningen ställer orimliga krav, sätter press, ger stress, tvångstankar och ångest. Framför allt så dödar den tiden och suger all energi ur en. Tid och energi som kan gå åt till saker som man faktiskt ger något tillbaka.

Det är lätt att vara rädd inför en förändring. Man vet inte hur det kommer att resultera och då håller man gärna sig fast i det som känns tryggt och familjärt. Men vet du med dig nu, något som du vill förändra så kan du ställa dig den klyschiga frågan “vad är det värsta som kan hända?”. Förmodligen kan det inte bli värre och om det så mot förmodan skulle resultera i ett nederlag så kan man gå tillbaka till det man hade innan, med en ny lärdom i ryggsäcken och prova ta en annan väg. Dessutom ska man inte bara fundera över vad som kan gå fel, utan det är ännu viktigare att fundera över “vad är det bästa som kan hända?” och då tvivlar jag starkt på att det bästa som kan hända inte är värt att våga sträva mot.

(läs mer om livet&motivation)

 

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Lever livet

March 31st, 2013

Hej allesammans!

Jag är oerhört tacksam för alla fina kommentarer och kloka frågor som har ramlat in. Så fort jag får tid ska jag besvara dem samt skriva ett inlägg om att börja leva igen. 

Tills dess samlar jag på mig erfarenheter om att just leva mitt liv! 😉

Tags: , , , ,

Min “påskpresent” till er

March 30th, 2013

Glad påsk på er alla!

Hoppas att ni lyckas ha det trevligt tillsammans med nära och kära. Hoppas att ni vågar njuta av mat och godsaker.

Åt världens godaste turiska maträtt till lunch! Med en chokladbit till efterrätt!

Åt världens godaste turiska maträtt till lunch! Med en chokladbit till efterrätt!

Nu har jag vari duktig att införskaffa instagram lagom till påsk. Ni missar väl inte att följa mig där också? :)

Instagram

 

Tags: , , , , ,

Varje måltid är en ny – varför ska man spara sig?

March 30th, 2013

Denna fråga ställer jag till allas ätstörningar och framför allt anorexior där ute:

Varför ska man “spara” sig?!

Tänker man någorlunda logiskt och långsiktigt så finns det verkligen ingen vettig förklaring.

Svälten var en “sparningsperiod”. Man skulle spara sig inför nästa måltid, nästa dag, nästa helg eller kanske till och med nästa liv? Jag åt lite när jag kunde, för att “få” äta mer sen. Men vad hände när “sen” väl blev nu? Jo, då passade man på att äta ännu mindre. Man tillät sig aldrig tillfället att njuta av det man så flitigt “sparat” sig inför. Så varför ska man spara sig?

Det finns säkerligen en drös med “friska” människor som tänker att de sparar sig inför påskmaten. De går och blir sura och bittra över att maten aldrig kommer ut på bordet. De tampas med lågt blodsocker och blir tvungna att småäta en massa fram tills middagen serveras. När maten väl kommer ut på bordet är de så pass hungriga att de kastar sig över maten och blir stup-mätta inom några minuter.. så mycket hann de njuta av påskmaten.

Andra friska människor låter inte en högtidlig måltid förändra deras matvanor. Det blir frukost som vanligt, följt av mellanmål med jämna mellanrum, så pass att både förbränningen och blodsockerkurvan hålls på en jämn nivå. När påskmåltiden väl serveras var det ca 2-3 h sedan de senast åt och det börjar bli dags för en rejäl högtidsmåltid. De äter som vanligt, enligt tallriksmodellen, men tar gärna lite extra av favoriträtterna. De kan njuta av den goda maten utan att vräka i sig.

Vilka av dessa “friska” människor har matvanor värda att eftersträva?

Efter att ha genomlevt en svält där man “sparat” sig i en lång period inser man att det inte finns någon vits. Det är bättre att låta var måltid vara sin egen och inte tänka hur man kan äta nu i enighet med vad man ska äta senare. Vi kommer alltid att behöva mat och blir det mer/mindre ibland så jämnar det ut sig i det långa loppet. Det långa loppet är livet, och varför ska man då “spara” sig inför nästa liv när vi lever nu?!

Frukost: skinkmacka, yoghurt, müsli och té.

Frukost: skinkmacka, yoghurt, müsli och té.

 

Tags: , , , , , , , , , , ,

Så mycket bättre än pizza

March 29th, 2013

Ikväll nalkades det besök av min forever best friend. Planen var att dela på en pizza, men det fanns alldeles för många argument emot att köpa hem det just nu så riktigt så roligt blev det inte.

I kylskåpet väntade två skivor fläskkarré att bli tillagade. Eftersom jag åker hem till mina föräldrar i några dagar över påsk så var det nu eller aldrig som dessa bör ätas. Vilket var den främsta anledningen till att inte beställa pizza.

Jag gav mig på något jag aldrig tidigare tillagat, bjöd min bästis på maten och fantastiskt god blev den!

Två potatisar, en morot, fläskkarré gryta med champinjoner och lite tomat.

Två potatisar, en morot, fläskkarré gryta med champinjoner och lite tomat.

Recept fläskkarrégryta och rotfrukter (två port.)

  • Två färdigskivade bitar fläskkarré – stek lätt i stekpanna
  • Timjan, pizzakrydda, chilipulver, salt, vitpeppar, grillkrydda – krydda lite lätt
  • Lägg sedan i en ugnsform och ställ in i ugnen på 175 grader i någon timme. Töm gärna över spadet från stekningen och se till att fläsket inte torkar.
  • Fyra potatisar och två morötter – koka
  • Skär köttet i småbitar och lägg i en kastrull.
  • 1 paket matlagningsgrädde – töm i kastrullen
  • 1 burk konserverade champinjoner – töm i kastrullen
  • 1 torkad chili, soja, 1 lagerblad + ev mer andra kryddor – krydda
  • Låt koka på svag värme tills potatisarna är klara
  • Severa med valfria grönsaker

Tags: , , , , , , , ,

Nu känner jag mig riktigt less – enough is enough!

March 29th, 2013

Efter en lunch-träff tillsammans med en inspirerande Beatrice har det dykt upp en del tankar hos mig…

Vi köpte sallad från Hemköp och provade de nya loka smakerna.

Vi köpte sallad från Hemköp och provade de nya loka smakerna.

Jag inser hur förbaskat less jag är på att tänka på mat. Mat är inte siffror, viktuppgång eller onyttigt. Mat är kroppens bränsle, mat är gott och mat är spännande.

När? Vad? och Hur mycket?
Det är frågor som jag är trött över att behöva ställa till mig själv. Ens liv ska inte behöva kretsa kring mat och ätande. Tankarna ska inte fokuseras på mat och ätande. Det ger en inget tillbaka. Det spelar ingen roll i längden om det inte är en jämn balans var måltid och var dag.

  1. Man ska inte behöva fundera över när nästa måltid ska bli,
    det ska man känna på sig.
  2. Man ska inte behöva fundera över vad man ska äta,
    man ska kunna ta det man vill ha.
  3. Man ska inte behöva mäta upp en portion,
    det ska man kunna se.
  4. Man ska inte behöva fundera om man har ätit för mycket/lite,
    det ska man känna.

Som sagt är jag bara riktigt less på att livet ska fokuseras så extremt mycket kring mat. Visserligen är mat en essentiell del av livet, men det är inte allt. Till livet hör det så många andra fantastiska saker. Så många saker som inte längre kan fokuseras på, då maten upptar hela synfältet. Jag har lagt ned mer än två år av mitt liv på att dagligen tänka på vad jag äter. Det har inte gett mig lycka. Nu får det vara nog. Jag orkar inte längre bry mig om matens sammansättning så länge den är någorlunda hälsosam. Jag orkar inte ens oroa mig över vikten. Efter idag inser jag återigen att normalvikt fortfarande är smal. Jag vill bara komma upp till normalvikt så jag kan bli frisk, släppa den här skiten nu and only focus on living!

Tags: , , , , , , ,

Pepp inför påsk-ångesten

March 29th, 2013

Godis…mat…läsk..choklad..bakelser..påskmust.. och allt vad det innebär.

Högtider blir ofta en ångestfull period för oss med ätstörningar. Ska man våga äta? Hur mycket kan man äta? NÄR kommer maten att serveras? Måste jag äta godis? Hur tackar man nej utan att verka konstig? Kan man skippa påskmusten? Kan man skippa maten över huvudtaget?

Nedan följer lite råd/tankvärt inför storhelgen:

  • Sill, potatis, köttbullar, ägg, lax, sallader m.m. är BRA mat!
  • Det skadar inte att prova något nytt! Man lär sig något nytt.
  • Man har alltid ett val, vad vill DU välja?
  • Maten serveras oftast senare än planerat – ät ordentligt innan även om andra inte gör det! Det blir mycket lättare att hantera en ev. jobbigt situation om blodsockret inte är lågt.
  • Kommer alla andra som äter gott under påsken att vara märkvärt tjocka efteråt?
  • Vad gör det om en månad om du åt 5 godisbitar extra på påskafton?
  • Det krävs ca 8000 kcal i överskott för att gå upp ett kilo. Det får man inte i sig på någon dag, förutsatt att man redan äter ca 2000 kcal/dag.
  • Låt inte maten styra, se istället till att ha trevligt tillsammans med andra.
  • Gruva dig inte i förväg över ångestfulla situationer. Ofta är “gruvandet” mer ångestfullt i sig, än själva situationen.

Om det finns fler kloka tips från er läsare så är det bara att kommentera! 😀

Påskbord förra året. Jag upptäckte jansonsfrestelse och kommer ihåg hur stolt jag var över att jag tog mer.

Påskbord förra året. Jag upptäckte Jansons frestelse och kommer ihåg hur stolt jag var över att jag tog mer.

Jag kommer att åka hemåt över påskhelgen. Detta är första gången som jag är ledig sedan i julas. Tentorna är godkända och nu är det tid för återhämtning och uppladdning. Det kommer naturligtvis bli mycket mat; både på restaurang och hemma med släkt. Det kommer att bli en del festande och även vilande.

Jag har redan ätit godis VARJE dag denna vecka och idag ska jag äta ute med vänner både till lunch och middag. Detta gör jag inte för att det är påsk, utan för att sådant är faktiskt livet.

Tags: , , , , , , , , ,

Hur mycket kan jag äta?

March 28th, 2013

Det här med att äta enligt matlista och planera i förväg visade sig bli aningen mer problematiskt än jag anat. Jag kan inte avgöra på morgon hur mättande lunchen är eller hur hungrig jag kommer att vara resten av dagen. Det jag syftar på är inte att jag är mätt och inte vill äta upp. Jag syftar på att jag är hungrigare!

  1. Igårkväll slutade det med att jag åt massvis med choklad
  2. I morse åt jag två mackor till gröten
  3. Efter lunchen åt jag upp hela eftermiddags-mellanmålet
  4. När jag väl kom hem var jag naturligtvis vrålhungrig och kunde inte vänta tills jag hunnit tillaga den tänkta middagen

Jag förstår mig inte på mig själv. Jag vill verkligen prova äta enligt matschemat nu, men av någon anledning ska jag hela tiden vilja äta så mycket mer. SÅ mycket mer tränar jag inte.

Planeringen som jag gjorde i morse

Planeringen som jag gjorde i morse

Dagens matdagbok fram tills nu

Dagens matdagbok fram tills nu

Som sagt så vill jag prova äta enligt schemat ett tag. Nu närmar det sig påskhelg och då kommer antagligen måltiderna att förändras ytterligare. Trots det så ska jag absolut göra mitt bästa till att hålla bra matvanor!

  • Jag måste prova äta större portioner 
  • eventuellt måtta så att de inte är för små
  • Jag ska försöka äta aningen långsammare, eftersom
    det verkar ta tid för mig att inse om jag är hungrig eller mätt

Vad tror ni?
Det finns många dagar där man kan försöka igen.
Varför vänta?
Jag börjar med morgondagen.

Tags: , , , , , , , , , ,

Magen blir inte “fetare” efter en måltid

March 28th, 2013

Hur trivs du med din fina mage idag? med tanke på att det alltid vart en jobbig “punkt” för dig?=)
– Sofia

Tack Sofia för din kommentar! :) Kul att höra att du tycker att den är fin.

Jag antar att magen fortfarande är en svag punkt för mig idag. Så länge som den fortfarande känns smal mår jag bra. Men ibland när jag kollar mig i spegeln ser det ut som att jag har massa fett på den och då kommer ångesten. Det har alltid varit min vilja att ha en smal, vältränad och fit mage.

Jag hade en liten konversation om detta med min behandlare senast.

Ser magen annorlunda ut för att man har ätit godis?
Ser man på någon annans mage om de har ätit nyss?
Skulle andra tänka “vad tjock hon har blivit nu efter lunchen” om en själv?

Är det bra för mig att kolla magen flera gånger om dagen?

Nej, det är ett sjukt beteende som endast bekräftar ätstörningen. Så länge jag ser mig smal/vältränad är det ok. Men så fort jag bär lite tightare kläder eller har ätit lite annorlunda så framträder “tjockheten” i spegeln.

Magen efter frukost (avslappnad)

Magen efter frukost (avslappnad)

Spänner lite. Stor skillnad?

Spänner lite. Stor skillnad?

Det är klart att mat tar sin plats i magen och fyller ut både magsäck och tarmar. Det kan göra den lite “rundare” efter måltider. Men kroppen förbränner detta och bryter ned födan till små beståndsdelar ganska snabbt och magen kommer att se ut som den gör. Det är snarare känslan av att ha ätit som får en att se tjockare ut, än maten i sig.

 

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp