Mer hälsosam men ändå inte riktigt sunda matvanor

April 30th, 2013

Är det mycket skillnad på in kost från när du vart frisk innan och nu?
– Sofia

Jag har svårt att minnas helt hur min kosthållning såg ut innan sjukdomen trädde in i mitt liv. Ätstörningen satte nog spurt då jag började gymnasiet och gick upp en del i vikt. Det fanns nog en dålig självkänsla i grund och botten. Kroppsfixering, träning, viktuppgång, killar och triggande samtal med vänner påverkade ens tankar kring maten på många håll och kanter. Innan hade jag nog aldrig oroat mig över att jag skulle bli tjock av det jag åt. Men i puberteten skedde en förändring på kroppen, vilket tillsammans med utseendefixeringen hos tonåringar, bidrog till ett förändrat matförhållande.

Innan jag fick anorexin vill jag minnas att jag åt stora mängder onyttigheter på kvällarna. Jag tränade mycket och använde det som en anledning till att jag också skulle äta mycket. Jag åt det jag visste var gott, som alltid, men började även upptäcka nya smaker och breddade min kosthållning.

Den största skillnaden jämför med idag är medvetenheten. Idag kan jag kolla tillbaka och förstå varför jag proppade i mig så mycket nötter på kvällen efter träningen. Idag minns jag hur hungrig jag var kl 15-16 på eftermiddagen och förstår varför. Jag hade ju inte ätit på flera timmar! Med andra ord så var mellanmål inte samma självklarhet innan träningarna då som nu.

Jag har aldrig haft ett katastrofalt förhållande till mat trots allt. Frukost, lunch och middag har varit en självklarhet. Jag tillhörde inte de tjejerna som hoppade över skollunchen. Dessutom är jag uppvuxen med ett eftermiddagsfika när man kommer hem från skolan. På kvällen kunde det även bli något gott framför TV:n i min familj.

Positiva skillnader:

  • Äter mer regelbundet nu
  • Kan dra slutsatser att om jag “överäter” på kvällen så har jag ätit för lite under dagen
  • Medveten om hur mycket min kropp behöver
  • Utesluter inte vissa livsmedel bara för att jag inte tycker om dem
  • Äter mer varierat och provar gärna nya smaker
  • Bättre portionssammansättningar
  • Mer frukt o grönt i kosten

Negativa skillnader: 

  • Medvetenheten
  • Vet för mycket för mitt eget bästa
  • Övertänker mat och ätande
  • Undviker gärna/ibland “onyttigt” om jag inte är sugen
  • Tankarna kring min kropp påverkar mitt ätande

Det är klart att jag äter sundare nu än innan. Sundare ur en hälsoexperts perspektiv, men kanske inte riktigt sundare ur en psykologs. Jag anser att en stor medvetenheten kring mat och kosthållning inte alltid är sunt. Vad är livet utan lite “onyttigt” och är det verkligen så viktigt att pastan är fullkorn varje gång? Det jag är mest tacksam över angående förändringen av kosten är måltiderna. Regelbundenheten. Jag förstår varför man bör äta ca var 3:e timme och jag förstår varför man inte bör äta för små portioner eller hoppa över en del av näringscirkeln.

Minst tacksam är jag över medvetenheten om energiinnehållet. Att ens tänka kalorier. Innan sjukdomen åt jag som min kropp sa, eller som jag själv önskade. Sjukdomen, ätstörningen, anorexin har fått en att tänka till en extra gång. Kontrollen.

Jag är ju trots allt inte helt frisk än, det finns många tankar kvar att jobba med. Men jag tror att när man blir helt frisk så kommer man ha en utav de sundaste matvanorna.

My breakfast this morning. Yummy and healthy!

My breakfast this morning. Yummy and healthy!

Yoghurt med crunchy och frysta smultron!

Yoghurt med crunchy och frysta smultron!

 

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Näringsdryckerna varar inte för evigt

April 30th, 2013

Du gillade väl näringsdryckerna jättemycket? Hur hanterade du det när du inte behövde gå upp mer? Var det jobbigt att sluta med dem?
Jag älskar nämligen näringsdrycker så jag vill inte sluta med de liksom. Det hindrar att jag vill gå upp i vikt! Vad ska jag göra? Snälla svara <3
Clara

Jätte kul att höra att du också gillar näringsdrycker. Det underlättar ju när man är i behov av att gå upp i vikt.

Näringsdryckerna ska egentligen ses som ett tillskott till den övriga kosten och ska inte kompenseras/bytas ut mot annan mat som rekommenderat. Har man extremt svårt att få i sig tillräckligt med mat så är de också bra att ha till hands för att få den näring kroppen behöver för att leva. Det är inte fel att emellanåt äta en fryst näringsdryck för att man tycker att det är gott heller. Jag ser det nästan som lite “nyttigare” glass.

Antagligen äter du näringsdrycker just nu för att du behöver gå upp i vikt. Din kropp behöver näringen och craves efter dem. Det finns inget behov av att oroa dig över att du inte ska kunna sluta med näringsdryckerna och fortsätta upp och upp i vikt nu. Fokusera på att äta näringsdryckerna nu när du verkligen behöver dom. Det är ju extra bra att du älskar dom!

När du väl har kommit upp en bit i vikt har du förmodligen ätit tillräckligt med näringsdrycker, och kanske hunnit upptäcka nya smaker. Näringsdryckerna förknippas med sjukdomen och det är inte normalt att leva på näringsdrycker – framför allt så blir det dyr mat! Men om du fortfarande  känner för att ta en näringsdryck ibland så är det okej att göra det, även om du inte jobbar för en viktuppgång.

Jag åt bara näringsdrycker som tillskott under en kort period. Sedan kunde jag emellanåt äta de för att det var gott, som glass. Men det var inget problem att sluta äta de varje dag. Jag bytte ut de mot vanlig glass, choklad osv. och sedan övergick till större mellanmål. I perioder oroade jag mig över att min kärlek till dem skulle göra mig tjock, men sådant är inte fallet. Idag äter jag inte näringsdrycker och inte heller är jag tjock.

Det är ätstörningen som oroar sig över att du inte kommer att kunna sluta. Ätstörningen vill inte gå upp i vikt. Men du vet nog att du skulle må bra av det just nu, och du vill ju äta dina näringsdrycker – så gör det! Det kommer att komma en dag där du inte är lika sugen, en dag där du vill prova äta något annat och då gör du det. Det är ju trots allt vanlig mat som vi ska livnära oss på. Näringsdrycker är bara ett tillskott. I och med att du närmar dig din målvikt kan du försöka trappa ned på näringsdryckerna. Äta ordentligt med mat istället och se hur det går. En sak i taget. Just nu behöver du äta dina mumsiga näringsdrycker och gå upp i vikt – gör det.

 

Tags: , , , , , , ,

Känner du igen dig?

April 29th, 2013

Jag älskar verkligen era kloka kommentarer! Ni ger inte bara feedback till mig, utan även till varandra. Framför allt bidrar ni till inspiration och lärdomar.

Här fick jag ett tips om ett repotage-program om en mor och hennes dotter som insjuknat i ätstörningar.
Det var riktigt fascinerande att höra hur hon beskrev hennes ätstörning och insjuknande. Många gånger träffade hon precis rätt. Som om det var mina egna tankar. Som jag själv skulle ha beskrivit det. Vi är verkligen inte ensamma i denna kamp. Många ätstörningar må skilja sig, men i grund och botten är demonerna väldigt lika varandra.

Tack för rekommendationen om att se detta, nu vill jag rekommendera vidare det.
Se dokumentären här

 “Mamman Sofia Torvalds har skrivit boken ” Hungrig – en bok om ätstörningar och föräldraskap” boken har nyligen kommit ut i Finland och jag vet inte om den finns att köpa i Sverige ännu. Jag har läst den och kan rekommendera den till föräldrar.”

Den bör finnas på Adlibris. :)

Tags: , , , , , , , , ,

Mensen – ett friskhetstecken

April 29th, 2013

Mina mål med fortsatt behandling börjar uppnås. Någon vecka tillbaka kom jag över BMI 18 och ligger nu stadigt där. Det enda som saknades var mensen. En regelbunden mens. Dels för att det är ett tecken på att kroppen mår bra och för att kunna få barn (obs, man kan bli gravid trots att man inte har mensturation).

Hormonproduktionen som uppstår då man har mens bidrar till förstärkning av skelettet. Skelettet bygger man upp, upp till ca 20-års ålder, därefter är det underhållning av det som gäller. Jag är snart 20 år gammal och har stort behov av ett hållbart skelett, med tanke på min sport.

Det kändes inte helt OK, att avbryta den “aktiva viktuppgången” utan att ha fått tillbaka mensen förra veckan. Men jag hade känn, om att den bör komma, den kändes inte långt bort. Jag ville ge det lite tid. Lite tid, mycket mindre tid än förväntat behövdes också.

Mensen kom tillbaka i helgen!

Oron stillar sig. Kroppen mår bra. Vikten är hälsosam. Det krävs inte en lugn period. Mensen kommer ändå. Ett friskhetstecken!

Bättre passande mat än blodpudding? Gårdagens middag och samma till lunch idag.

Bättre passande mat än blodpudding? Gårdagens middag och samma till lunch idag.

Tags: , , , , , , , ,

Vad är hets?

April 28th, 2013

Nu lyfter jag ett ämne som är väldigt känsligt för många med ätstörningar, men lika så extremt oroväckande. Inte minst för mig själv. Detta är ett område som jag tyvärr inte har särskilt god kunskap inom själv. Anledningen till att jag lyfter detta nu är dels för att det är enormt viktigt men framför allt för att samla kunskap genom hjälp av er trogna läsare.

Hetsätning, eller överätning som man i vissa fall betecknar det som. “För mycket” och inte bara med marginaler. Det kan bero på fysiska signaler; ett enormt sug, ett stort hål i magen som aldrig verkar vilja mättas oavsett hur illamående man än mår. Det kan bero på psykiska anledningar där maten blir trösten. Vad det än beror på så är hetsätning inte ett beteende man frivilligt vill anta sig.

Friska människor tänker nog knappast på detta. Oron över att de ska överäta finns inte på samma sätt som hos en person med ätstörningar. En frisk människa lägger inte sådant stort fokus på matmängd utan går på magkänslan. Magkänslan, inte bara hunger/mättnadskänslor utan även magkänslan över vilken mängd mat en själv behöver eller vill ha. En person med anorexia fruktar den mängden mat som en hetsätning innebär. Osäkerhet, oro och ångest följer dem med ätstörningar.

Tidigare har jag skrivit om “Efter svält kommer suget” vilket kan väcka denna oro ytterligare. “Om man börjar äta så kommer man inte till att kunna sluta“, är en vanlig tanke som går genom mångas huvud när Ana styr. Nu ska jag berätta vad jag vet om detta.

Svälter man så går kroppen back i energi. Den tar av resurser, tömmer förråden och bryter ned kroppen. Förbränningen sänks och lika så gör kroppens övriga funktioner. När man då börjar äta igen så kickar kroppen igång förbränningen. Kroppen säger att den vill ha mat, den behöver energi för att överleva. Vid detta lag är det många som har kommit till en situation där det är do or die  som gäller. Lita på att kroppen signalerar att den behöver äta av en anledning! Den mest livsnödvändiga anledningen. När förbränningen kickat igång så har kroppen sååå mycket att reparera och bygga upp igen. Den kommer inte säga ifrån förrän den är nöjd (vilket oftast blir runt rekommenderat matintag och normalvikt).

För att undvika hetsätningen är det regelbundet och varierad mat som gäller! Då får kroppen det den behöver i omgångar. Börjar man hoppa över måltider eller utesluta viss kost i maten så är det större risk att det leder till överätning framöver.

Observera att den en person med anorexia ser som överätning sällan handlar om riktigt hets eg.

Personligen har jag aldrig sett det som att jag hetsätit. I perioder har jag ätit mer än andra. Ibland dubbelt så stora måltider, men aldrig ofantligt orimligt stora mängder. Det som väcker oro och ångest hos mig är förmodligen en helt normal “större måltid”, ett ätande som sker då och då för friska människor.

IMG_9254

 

Ikväll “överåt” jag. Det oroar ätstörningen, men jag är glad över att jag åt allt som jag gjorde. Min kropp sa till att den behövde energin. Jag kan tycka att jag ätit tillräckligt, eller ätstörningen kan tycka att jag äter mycket redan, men om jag inte blir nöjd i slutet av dagen så säger min kropp till. Den vet bäst, den säger till att jag behöver mer.

Kvällsmål: 1 banan, 2 ägg, 1 riskaka, 1 mandarin, 1 nöt, 1 60 g japp choklad.
Jäkla småätande, tankar kring om detta började bli hets. Men detta är energi som min kropp behöver efter denna helg. Nu är jag nöjd! 😀

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

Fullt ös medvetslös

April 28th, 2013

Som rubriken lyder, lyder mitt liv just nu. Det har varit massvis med cheerleading hela helgen. Jag blir inte förvånad om jag inte kommer att kunna röra på mig normalt imorgon. Fördelen är att det inte är några träningar över valborg så nu får man några vilodagar. Oroa er inte, jag mår bra. Hur bra? Det ska ni få höra om imorgon. 😉 (Samt lite tankar kring kropp och storlek).

Jag äter, pluggar, äter, jobbar, äter, tränar, äter, sover.. Jag gör sådant som är nödvändigt och sådant som får mig att må bra. Jag trivs och jag lever!

extensioncupidred

 

 

Tags: , , , , , , , ,

Träning, Globen och bara cheerleading!

April 27th, 2013

Klockan 20:00 ikväll på TV4 visas en hockeymatch från Globen. Ett kändislag möter ett veteranlag och VI kommer att finnas på plats för att få igång publiken. 

Egentligen vet vi inte riktigt vad vi ska göra, men det blir någon form av cheerleading i alla fall. Spännande!

Nu har jag fixat och donat, snart bär det av på träning och därefter Globen. Cheerleading all day long!

Laddat med massa mellanmål. Detta plus en banan.

Laddat med massa mellanmål. Detta plus en banan.

Taggad brud!

Taggad brud!

 

Tags: , , , , , , , ,

Det finns inget “äs” i varken “jag” eller “mig”

April 26th, 2013

Det är svårt att bli av med en ätstörning. Det går att börja äta bra igen. Det går att förändra sitt beteende. Det går att få bukt med tankarna. Det går att komma över den anorektiska vikten. Det går att kämpa själv och det går att få hjälp.

Oavsett om man börjar äta bra, förändrar sitt beteende, lär sig hanskas med tankarna, får hjälp och kommer upp i vikt så blir man inte av med ätstörningen, man blir inte frisk om man inte är redo att släppa den.

Det kanske är hårda ord, men det är också sanningen. Ingen annan kan tvinga en till att bli frisk om man inte innerst inne vill det själv. Man kan bli tvingad till att hållas vid liv, eller få stöd att kämpa vidare. Men utan egen motivation, utan egen styrka kan man inte flyga fri.

Jag tror att många vill, innerst inne vill må bra och egentligen förstår att ätstörningen inte bidrar till ett bättre liv. Men ätstörningen gör en osäker, ätstörningen har makt. Vem är jag och vem är du? Ett vapen som ätstörningen använder sig av är identifikationen. Vem är jag utan dig? Vad ska jag göra utan ätstörningen? Den har blivit en sådan stor del av ens vardag, den har fyllt upp ens liv och sjukdomen har utvecklats till en livsstil. Även om man hatar den så finns den där, den är ett stöd, ett skydd, en trygghet och en identifikation.

Om man tar sig en bit på vägen mot friskhet känner man sig friare. Man känner sig gladare, starkare och ‘helt plötsligt’ har man blivit friskare. Helt plötsligt finns inte ätstörningen där på samma sätt. Vad gör man då? Det blir lätt att falla tillbaka. Att ta några steg tillbaka för att finna sin trygghet återigen. Man vill inte tillbaka till svälten, men man vill inte heller släppa taget. “Äta kakan och samtidigt behålla den”. Det går faktiskt! Det går att leva med en ätstörning om det är det man vill göra. Dock vore det nog både ett kortare och olyckligare liv.

När man äter bra, har förändrat sitt beteende, hanterar tankarna, kämpar själv och nåt en stabil vikt – då är det dags att släppa ätstörningen. Lämna det som skriker trygghet, lämna det som man så länge identifierat sig mig. För att du är inte din ätstörning och för att du är värd att vara dig själv resten av ditt liv!

  1. Du vill
  2. Du kan
  3. Du är

 

Tags: , , , , , , , , , ,

Matdagbok 25/4/13

April 26th, 2013

I min behandling har jag fört så många matdagböcker, dagligen. Igår var första dagen på länge som jag inte bokförde det jag åt, eller mina tankar kring det. Det kändes mycket märkligt till en början, men sedan som en frihet. Kontollen kan släppas. Jag tänkte dela med mig här en gång:

07:30 Frukost – Gröt med äppelmos, yoghurt och leverpastejmacka med te.

11:15 Lunch – Pappas kycklinglasagne med ketchup.

13:20 – Kaffe

15:20 Mellanmål – Skyr yoghurt och en banan.

18:00 Middag – Stekt fläsk och ris.

19:45 Träningsmellis – Ostmacka.

21:30 Energipåfyllning – Müsli bar och ett antal bitar marabou choklad.

23:30 Kvällsmål – Gröt med äppelmos och yoghurt.

En riktigt lång dag med andra ord. Anledningen till att det blev mycket på slutet var att jag skadade mig på träningen och fick sittat 2 h på akuten. Observera att jag mår bra och det är förhoppningsvis bara en muskelbristning. :)

Antagligen var all denna mat mycket välbehövligt, eftersom jag vaknade i morse och krävde en extra stor frukost!

Tags: , , , , , , , , , , ,

Time to test my wings

April 25th, 2013

Mer eller mindre ett och ett halvt år i behandling. Byten av behandlare. Intensivare perioder. Behandlingsfria perioder. Jobbiga dagar men samtidigt livsinspirerande samtal. Viktnedgång och viktuppgång. Frihet och kontroll. Ett och ett halvt år i kamp. Mer eller mindre aktivt. Nu är jag nästan framme, nu mår jag bra, nu når jag ett avslut på detta!

Som det kanske syns på bilden nedan så känner jag mig riktigt glad just nu. Efter dagens möte med min behandlare så har vi beslutat att börja avsluta behandlingen. Jag har varit viktstabil de senaste veckorna och äter som jag behöver, oftast med sunda tankar. Nu ska jag köra på tre veckor själv, utan att föra matdagbok dagligen och det känns fantastiskt skönt!

bild008red

 

Tags: , , , , , , , ,

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp