Uppfyll behoven för att må bra

August 31st, 2013

Grundläggande förutsättningar för en god hälsa är:

  • Mat
  • Sömn
  • Motion
  • Umgänge

Dessa faktorer är även beroende av varandra, vilket jag beskrivit noggrannare i Energibrist -> må dåligtAv någon anledning missköter vi ofta dessa förutsättningar i förhoppning om att på något sätt må bättre. Till en början uppstår oftast en “kick” när vi genomför en förändring i kost/sömn/träning eller till och med umgänge. Kicken är en kortlivad stimulation, en utsöndring av glädjehormon i kroppen. Det är inte ren lycka som uppstår, utan för att må bra krävs en god nivå av dessa glädjehormon. En långvarig förändring i kosten (som inte uppfyller kroppens behov) leder snarare till att man mår sämre än innan. Man sover sämre och orkar inte vara lika aktiv, varken fysiskt eller socialt. Förändringar som bidrar till att vi inte uppfyller dessa behov längre kommer garanterat leda till en sämre hälsa. Av någon anledning är det ändå otroligt många som söker lycka genom att dra in eller öka på dessa faktorer.

När man tillfrisknar från Anorexia nervosa är det vanligt att man får träningsförbud. Det handlar inte om att man ska lära sig att träning är ohälsosamt, utan det handlar om att man måste hitta en balans. Det ska vara en balans mellan mat, träning, sömn och socialt för att man ska må bra och leva sunt. Jag tror att motion är en väldigt viktig faktor för att man ska må bra. Jag mår som bäst när jag tränar. För att må bra måste jag också äta och sova ordentligt. Missköts dessa delar finns det ingen chans att jag kan njuta av socialt umgänge. Då mår man dåligt!

Mår du dåligt? Fundera då på hur du sköter dina behov. Dålig sömn? Varför? Utan sömnen förändras lätt matvanorna och man har mindre ork till både motion och umgänge. Längesedan du träffade vänner? Utan umgänge blir man instängd och mat, träning, sömn verkar allt mycket mer meningslöst.

Istället för att söka glädje genom att förändra våra rutiner, se till att dessa behov uppfylls.
Utan att tillfredsställa kroppen med dessa faktorer – hur ska vi bli tillfredsställd i vårt liv?

bukettquote

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Flytten för friheten

August 30th, 2013

Hejsan! Ett underbart inlägg (som vanligt).
Har lite frågor: Hur funkade det för dig att flytta hemifrån? Själv gjorde jag det igår (!) och det är jävligt jobbigt var 5e minut ungefär. Vill ha tryggheten hemma med mina föräldrar samtidigt som jag vill leva livet. Vill ringa konstant men ändå inte för att klara det själv. 
Hur funkade det med maten? Är orolig för detta momentet. Haft det kämpigt denna morgon och magen är i uppror. Hungern är också borta. Vet att jag behöver äta men det är svårt. 
Och till sist, hur fördrev du tiden? Behöver sysselsättning annars flyger tankarna iväg och paniken griper tag i mig…
Hoppas verkligen du kan svara på alla mina frågor. :) Tusen tack för en superblogg! Hoppas du blir bra snart och kram!

Ottilia

Jag flyttade hemifrån för att finna friheten. När jag bodde hemma hos mina föräldrar kämpade jag i stort sett på egen hand ändå, bara det att de fanns där med sina irriterande kommentarer. Så klart menade de väl, men de kunde faktiskt inte hjälpa mig – jag behövde hjälpa mig själv. Min flytt innebar ett nytt liv med nya människor, ny utbildning och nya aktiviteter. I detta liv skulle inte anorexin få bestämma – det hade jag bestämt!

Vi fungerar alla olika som människor och den enas räddning kan vara en annans dödsbädd (brutalt uttalat). En flytt hemifrån, en chans att stå på egna ben kan vara det många behöver. Man sätter verkligen sitt eget liv på spel och genom att flytta har man redan valt att man vill leva fritt.

För mig blev det ett ultimatum: jag måste äta ordentligt för att klara av att studera heltid på KTH, jag måste gå upp i vikt och behålla den för att träna cheerleading och jag behövde jobba för det friska för att orka med livet. Klarade jag inte att hålla en sund balans så skulle jag inte klara av att ha energi till de saker som gav mig energi tillbaka. Jag har alltid mått bra av att vara produktiv och göra mycket under dagarna, så jag förstår att det känns extra jobbigt utan sysselsättning. Det finns massvis med saker man kan göra och engagera sig inom! Våga ta chanser för livet är en njutning. Prova dig fram och rätt vad det är hittar du någon aktivitet som får dig att må bra i vardagen.

Underförstått valde jag bort ätstörningen när jag flyttade. Även om den fanns med i bagaget, även om den yttrade sig ibland och även om jag emellanåt valde att lyssna på den så visste jag att det är inte anorexin som ska få makten. Jag hade makten. Jag kunde välja att lyssna på anorexin eller att skita i den och ta ångesten. Ju mer tid jag lade på engagemang desto mindre tid fanns kvar till ätstörningen. En tanke som höll mig på banan var “jag måste verkligen äta bra om jag ska orka med allt som jag vill”. Skulle jag låta anorexin ta över och dra ned på maten så skulle jag inte orka leva mitt liv. 

Det finns en risk med att tänka att man ska “göra så mycket att man inte hinner med att tänka på ätstörningen”. Risken är att den finns kvar, men bara undanhålls istället för bearbetas. Detta resulterar i att under händelsefattiga perioder slår ätstörningen tillbaka på en med en chock. Man tror att den är borta så länge man fokuserar på annat, men egentligen finns den kvar under ytan och är redo att attackera så fort den får utrymme till det. 

Var riskmedveten, men överanalysera det inte (som jag gör här). Det viktigaste är man gör det som får en att må bra! Fokusera på det och låt ätstörningen förbli historia.

Det är rätt så häftigt att bryta sig fri från ätstörningarna och lära sig stå på egna ben. 😉 Våga vara häftig!

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Det relativa “frisk”

August 28th, 2013

Ingen person väljer att bli sjuk i ätstörningar. Men av någon anledning måste varje person själva välja att bli frisk från dem.

Falla kan man göra utan att lyfta en muskel, men att klättra upp krävs ansträngning.

Att bli frisk är ett val man gör. Detta val omfattar ett flertal val man gör i sin vardag.

Det handlar om att välja om..

  • det är viktigare att vara smal än att äta tillräckligt
  • träningen ska gå ut på att förbränna eller må bra
  • den fettsnåla yoghurten gör en lyckligare
  • man tror att man blir en bättre person genom att låta bli att ta godisbiten
  • mellanmål inte kommer få dig att må bättre
  • vågen ska avgöra hur nöjd du är med din kropp
  • andras kommentarer är sanning eller bara andra synvinklar
  • den där extra promenaden verkligen är nödvändig

Helt frisk är man inte bara för att man inte svälter och strävar efter viktnedgång. Ett insjuknande är utom kontroll, ända tills man fått insikt om sjukdomen. När man fått insikt kan man börja lära sig dessa val och därefter besluta själv vilket val man vill göra. När man är medveten finns det ingen annan än en själv som sätter gränserna över hur friskt man vill leva.

Däremot är det inte rätt att hävda att man är helt frisk om man fortfarande gör val som ätstörningen triggar igång. Man kan må bättre, man kan vara friskare, friare och man kan sluta anses ha anorexi eller bulimi, men en ätstörning försvinner inte med viktuppgång eller avslutade kompensationsbeteenden. Bara för att man inte svälter, hetsar, kräks eller tränar överdrivet så är man inte vara helt frisk.

Det är en själv som väljer hur långt man ska komma i tillfrisknandet. Det beror på vilja val man gör i sin vardag. Jag vill nu poängtera att man behöver inte bli helt frisk för att må bra. Det kan ibland räcka att bli tillräckligt frisk och vad som är tillräckligt är individuellt. Men att inte vandra hela vägen, klättra ända upp till toppen har sina nackdelar. Det viktigaste är att man mår tillräckligt bra för att leva livet. Däremot kan man leva livet så mycket lättare desto längre man vandrar på vägen mot friskhet. Valet är hos varje individ dem själva – Hur frisk vill du bli?

 

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Att äta tillräckligt trots träningsförbud

August 27th, 2013

Jag tränar inte lika mycket och då måste jag äta mindre.

Helt logiskt så förbränner kroppen mer energi när man tränar, det är ingen myt som ska krossas. Däremot förekommer det ofta att ätstörningen utnyttjar detta argument för att äta för lite istället. Det är ett farligt argument som kan vara väldigt övertygande och genomslående, eftersom det ligger en viss sanning i det. Bli inte förvirrad över detta nu, det ska redas ut nedan.

Vid regelbunden fysisk aktivitet ökar förbränningen och man blir både piggare och gladare, har forskningar visat på. Ca 30 min daglig motion är det rekommenderade, vilket säkerligen många av er redan har hört. Till skillnad från stillasittande kan man behöva ett litet extra pålägg till någon måltid. Fler och fler börjar ta denna motionering på större och större allvar. Det är inte allt för sällan som man stöter på personer som dagligen tillbringar timmar på gymmet, eller springer flera mil per vecka. Denna form av motion behöver absolut inte vara dålig, så länge man mår bra av träningen och inte ser det som ett tvång eller kompensation för att få äta mer. För äta mer är just det man behöver om man tränar så mycket. Som tidigare konstaterat så ökar energibehovet vid fysisk motion så då finns det naturligtvis en betydande skillnad mellan elitidrottares kostvanor och en stillasittande.

Jag som inte tränar kan alltså inte äta lika mycket som dig, som tränar.

Matschemat som jag har fått under min behandling är för en person som inte tränar. Det vill säga att det är inte en mindre mängd mat än så som krävs, utan det är standardutgångspunkten. Rör man på sig så får man anpassa matschemat så att det passar en själv. Det lämpligaste kan vara att äta extra mellanmål i samband med träning. Men håller man sig till en lagom motion i form av promenader eller något friskis&svettis-pass per vecka så är det inte stora förändringar som krävs. Lyssna på kroppen så blir det bäst! När man tränar blir man oftast hungrigare – för kroppen behöver mer näring att återhämta och bygga upp sig med. Men även när man inte tränar förbrukar kroppen energi och behöver näring för att kunna leva.

IMG_8834

Det är inte alls ovanligt att en ätstörning triggas igång när man råkar ut för en skada och av någon anledning inte kan träna på samma sätt. Rädslan om att fortsätta äta som man gör och att lägga på sig massvis med vikt kan leda till ökat kontrollbehov, begränsningar, ångest och kompensationshandlingar. Då kan det vara hjälpsamt att ha ett sådant matschema att utgå ifrån. Äter man den mängden mat så kommer man inte till att bli tjock, oavsett om man tränar eller inte.

När jag bröt foten våren 2010 bidrog det med största sannolikhet till att anorexin triggades igång. Portionerna minskades, jag gymmade mer och oron över att bli tjock växte i hög fart. I somras när jag stukade foten fick jag återigen uppleva hur dessa tankar kom infallande i huvudet. Men nu är jag stark och mycket väl medveten om konsekvenserna och dess innebörd. Jag har skadat revbenen och har träningsförbud tills det känns helt bra. Det kommer att bli en utmaning – dags att sättas på test igen! Jag känner mig tillräckligt stark för att klara det. Någon vecka utan intensiv träning kan faktiskt vara nyttigt!

När man tränar mycket handlar det oftast om ett extra mellanmål som behövs. Tränar man inte så behöver man ändå äta i likhet med matlistan ovan!

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

En förebild för lycka

August 24th, 2013

Det är lätt att glömma hur långt man kommit. Det är lätt att bli blind för det fantastiska i sitt liv. Ibland behöver man bli påmind, ibland behövs det att någon utomstående nämner det uppenbara som man själv inte vågar tro. Det finns underbara saker som man åstadkommit och det är alldeles för lätt att glömma bort att uppskatta dem.

Jag är bara en tjej i denna värld. En person, precis lika mycket värd som alla andra. Jag har genomgått en resa under de senaste åren som fått mig att lära mig mycket om mig själv och utveckla ett nytt synsätt på livet. Det starkaste verktyget vi har i vardagen är våra tankar. Jag har lärt mig att tänka gott och följa min vilja. Jag är inte perfekt och perfekt är heller ingenting jag strävar efter. Allt man behöver vara som person är “good enough”  och det tror jag att de flesta redan är – utan att förstå det.

Glädje är någonting som växer inifrån och ut. Ingenting som kan börja gro inom en genom att finna den runt omkring sig. Man måste våga satsa på sig själv och följa sin passion. Det är i ens eget hjärta som man sedan kan finna kärlek i omgivningen.

Att få höra att man är en förebild är något mäktigt. Det är både tacksamt och oroväckande. Jag vill inte sätta mig själv över någon annan, men samtidigt vill jag visa vad en person kan uppnå i livet. Jag vill visa er alla att det går att bli frisk, må bra, hitta kärlek, lycka och styrka att ta sig genom både skratt och tårar, glädje och sorg. Det finns så mycket möjligheter i livet och det är dem som leder en vidare. Samtidigt vill jag inte måla upp någon utopisk bild över mitt liv. Mitt liv är bäst när jag gör det jag vill – lika som ert liv är bäst när ni följer er vilja. 

Bild från dagens trevåningspyramid. Fantastiskt roligt!

Bild från dagens trevåningspyramid. Fantastiskt roligt!

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,

Feta ost vanor

August 23rd, 2013

Särskrivning i rubriken. Det handlar alltså om fetaost-vanor.

Jag har alltid haft en förkärlek till salt mat, och sedan jag upptäckte fetaosten för något år sedan så har den varit en storslagen favorit. Det blev fetaost i sallader, på pizza, i pajer, i wraps och som sås. Nu har detta tagit ett helt annat stickspår och jag har börjat konsumera fetaost i ren konserverad, förpackad form i extra mängder. Idag var andra dagen denna vecka som jag efter en måltid blir sugen på fetaost, öppnar en förpackning och mumsar i mig allt!

Detta berättar jag inte med ångest i bakhuvudet utan med en underbar känsla av att det är OKEJ att göra det. Det är helt fantastiskt att få avnjuta en burk/förpackning fetaost bara för att det är gott och man är sugen. 150 g extra proteinmat gör sig säkert susen! I min mening är detta matförhållande helt sunt. Det finns inget perfekt med att sätta sig efter en måltid och äta direkt ur en annan förpackning med något man är sugen på. Det är en frihet att inte ha kontrollbehovet över att en måltid ska se ut på ett visst sätt. Detta innebär ju att jag förtärt mer än dubbelt av den rekommenderade “proteinkällan” i en måltid. Att tänka en sådan tanke “ätit för mycket” skulle anorexin gärna vilja attackera med ångest. Men anorexin vill jag inte ha i mitt liv, jag vill ha mitt liv själv. Då äter jag som jag vill, och just nu är det extra mycket fetaost!

Köpt hem fetaost i olika förpackningar och märken. MUMS!

I mitt kylskåp hittas… fetaost!

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Svackor stärker

August 23rd, 2013

Svackor stöter alla på i vardagen. Det kan vara en svacka i jobbet, skolan, familjen, med vänner eller inom förhållandet. Svackor finner vi lite här och där i vardagen, och tyvärr får de oss att känna oss stressade och mer eller mindre nedstämda. Även sjukdomar har sina svackor, framför allt psykiska sjukdomar så som ätstörningar. De uppstår ofta pga faktorer i omgivningen som triggar igång eller uppmärksammar problem och får oss att må dåligt.

En svacka behöver inte vara en evig kamp. Det är, som jag talat om tidigare, en nedgång på kurvan eller en avstickare från stigen. Hur vi hanterar svackan påverkar väldigt mycket hur länge den varar. Många ser svackor som ett nytt helvete att pina sig igenom och man önskar inget annat än att rymma iväg från alla problem och konflikter den bringar. Visst är det ett helvete och en plåga, men det går att försöka göra pinan lite kortare genom att ta tag i och erkänna problemet.

  • Vad triggade igång svackan?
  • Varför triggades det igång?
  • Vad behöver jag säga/göra för att lösa problemet?

Gå inte runt och slå ned på dig själv i onödan. Många gånger ger vi upp när vi stöter på problem och låter svackan dra ned oss i ett onödigt långt mörker. Beroende på situation och vad som triggat igång det kan det vara värt att ta itu med det så fort som möjligt.

Vi har alla våra svackor, upp- och nedgångar i livet. De får oss att må betydligt sämre än normalt för ett tag, men de är hanterbara. När man tagit konflikten och sett problemet i ansiktet så kan det förvånansvärt lösa sig väldigt snabbt. När man tagit sig genom en svacka, oavsett om det gäller jobb, relation eller sjukdom så blir man stärkt. En relation blir starkare av att ta sig genom motgångar och en själv blir starkare av att bekämpa ätstörningens bakslag. Man känner sig sällan så nöjd och stark som efter man bekämpat en motgång.

Svackor kommer för att uppmärksamma problemen, och tar man itu med dem så stärks banden.

Utan att avslöja för mycket om mitt privatliv, så vill jag berätta för er att det uppstod faktorer som var ätstörningstriggande i mitt förhållande. De skapade oro och ja.. en svacka. Jag kan inte vara annat än tacksam över att jag berättade hur jag tänkte kring dem faktorerna, för nu är förhållandet bättre än någonsin. <3

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

Energibrist -> må dåligt

August 21st, 2013

Att må dåligt kan vara som att hamna i en ond spiral ned i mörkret. När man är trött mår man dåligt. När man får i sig för lite näring mår man dåligt. När livet inte verkar roligt mår man dåligt. När man mår dåligt sover man sämre, tappar matlusten och har inte roligt.

Det går inte att äta dåligt och tro att man ska orka mer. Det går inte att äta mindre och förvänta sig att sömnen ska bli bättre. För det går inte att äta för lite och sova dåligt och samtidigt orka leva med ett leende på läpparna. Vi behöver energi för att leva och basala källor är mat och sömn. Fungerar inte dessa så fungerar inte kroppen.

Var inte förvånad om livet känns piss om du inte har ätit och sovit ordentligt.

Jag kommer ibland på mig själv, när mörkret börjar falla över en, att jag är trött. Det känns piss att må dåligt och inte ha livsglädje, men det finns logiska förklaringar. De fysiska behoven är inte tillfredsställda och det finns ingen energi till att känna glädje. Då får man påminna sig själv att det inte är livet som är skit, utan det är en själv som behöver samla energi. Samla energi, ät, sov och sedan komma tillbaka för att ta livet med nya stormsteg.

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

Magkänslan väljer rätt

August 20th, 2013

Vi alla hamnar i situationer där vi ställs inför vägval. Ibland står det tydligt vilken väg som leder mot ljuset, medan de andra gånger inte alls är särskilt tydligt.

Att vara öppen för möjligheter har sina konsekvenser. Helt plötsligt står man där mitt i en 5-vägskorsning och alla vägar ser lika ljusa ut från mitten.

Man måste göra sina prioriteringar i livet, speciellt om man är som mig; en person som vill mycket mer än vad som är möjligt att hinna med. Då måste man tänka på sig själv i första hand. Vad gynnar mig mest? Vad vill jag egentligen? Var kan jag hämta mest energi? Vilka av dessa möjligheter kommer fortfarande finnas där och vilka är en “one-time-deal”? 

Det handlar om att göra valet som känns bäst i magen. Man talar om magkänslan av en anledning, det är vår mänskliga instinkt som tolkar en situation och sänder ut signaler. Vad säger magkänslan? Sedan gäller det att skita i alla andras åsikter och lita på att man gör det val som är rätt för en själv. Vad får en att må bäst?

I slutändan är det väl allt vi strävar efter – att må bra.

Tags: , , , , , ,

Skönheten inom oss själva

August 19th, 2013

”Var skall ni söka skönheten, och hur kan ni finna henne, om hon inte själv är er väg och er vägvisare? Och hur kan ni tala om henne, om hon ej själv värver ert tal?”
– Profeten, Kahlil Gibran

Alla talar om skönhet som om det vore något att ständigt sträva efter. Ett ideal är inte tillräckligt, för när tillräckligt många kommit tillräckligt nära förändras det och det är dags att sträva åt motsatt håll. Så som många talar om skönhet idag är det ett behov som aldrig kommer tillfredsställas. I beskrivs skönheten som en hänryckning.

”Det är inte den bild ni önskade se eller den sångfågel ni ville höra, utan den bild ni ser med slutna ögon, och den sång ni hör med öronen stängda”.

Går det att beskriva på något vackrare sätt? Sedan barnsben har vi blivit tillsagda att skönheten finns inom oss, men det är väldigt sällan som vi egentligen mottagit de signalerna. På ett eller annat sätt pågår det ständigt tävlingar kring vem som ser bäst ut på utsidan. Även om dagisfröknar och föräldrar säger åt oss att skönhet finns på insidan, så växer vi upp i en omgivning som hävdar annat.

Det är inte fel att vilja se bra ut, men de flesta bär redan skönhet och låter istället missnöjet driva utseendefixeringen till det extrema. Allt i ens värld skapas av ens egen uppfattning kring det. Tänker vi gott om oss själva så kan vi tillfredsställa behoven att vara tillräckligt bra, istället för att ständigt sträva mot ouppnåeliga ideal som ständigt förändras och aldrig tillfredsställer behoven.

”Skönheten är evigheten, betraktande sig i en spegel. Men ni är evigheten, och ni är spegeln.”

Tags: , , , , , , , , ,

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp