Vänner och studier

January 30th, 2014

Nu till någon helt annan typ av fråga, när du flyttade var det svårt att lära känna nya människor? Känner du att du har personer du kan umgås med? Utom pv. Och till sist vad planerar du att göra efter högskolan?:)
– gffg01 (via Instagram)

Jag anser mig inte vara en särskild blyg person av idag. I mina yngre år hade jag svårt att göra mig hörd i klassrummet, men jag har utvecklat en trygghet med att tala inför publik och ta initiativ till att möta andra människor. Mycket är tack vare mitt tidigare engagemang inom ett politiskt ungdomsförbund. Jag är faktiskt riktigt bra på att träffa nya människor. Dock måste jag erkänna att jag är riktigt dålig på att hålla kontakten med de vänner jag har. Det kan förmodligen få mig att framstå som självupptagen, vilket förmodligen också är sant, till viss del.

De flesta vänner som jag lärt känna här i Stockholm har varit via utbildningen eller träningen. Jag har väldigt få nära vänner, men det ligger mest på mig själv, att jag inte har tid för fler och det är ingenting jag direkt lider utav. Jag får mina sociala behov tillfredsställda via skola, jobb och cheerleading. Dessutom finns det ju någonting som kallas för sociala medier, där man lättare kan hålla kontakten med personer man känner. 😉

Jag fick en gång höra att jag är en person som är “lätt att tycka om”, och jag tvivlar inte på att jag kan få många vänner om jag vill. Av val trivs jag med att vara lite mer ensam och välja mina tillfällen när jag socialiserar. Vad det beror på och om det är bra eller dåligt går naturligtvis att grotta sig ned i och analysera, men jag känner inte att den typ av psykologi är särskilt relevant här och nu.

Jag är väldigt anpassningsbar när det kommer till vänner. Min vänskapskrets sträcker sig ut åt alla olika träd och grenar. Så länge man är glad och trevlig finns det inga tecken på att man ska behöva leva sitt liv i ensamhet. Dessutom är jag lite utav en partypingla när det väl kommer till skott! 😉 Då bjuder jag gärna på mig själv!

(Bild från i somras)

(Bild från i somras)

Vad planerar jag att göra efter högskolan?
Ja, du.. om jag ska vara ärlig så planerar jag endast en termin i taget. Det är klart att jag har en del visioner om vad jag vill hålla på med, men dem är många och ändras lätt. 😉 Jag är öppen för möjligheter och är medveten om att livet kan förändras i ett blixtnedslag. Det finns inga garantier på att jag kommer att avsluta min utbildning ens. Mycket hinner hända under den resterande tiden fram till examen.

Fakta om mina studier: 

  1. Skola: KTH
  2. Utbildning: Civilingenjör och lärare
  3. Inriktning: Matematik, informations- och kommunikationstekning
  4. Längd: 300 hp (motsvarande 10 terminers heltidsstudier)
  5. Avklarat: 1,5 år

Tags: , , , , , , , , , , ,

Håret behöver näring

January 30th, 2014

Under din sjukperiod, tappade du mycket hår då? Jag har tappat säkert hälften att mitt innan jättetjocka hår, och det gör så ont i mig att se det hända. När slutar det tror du, och har du fått tillbaka ditt hår eller vad har hänt för dig? :(
– waaaallflower

Håret behöver näring för att kunna växa och hålla sig starkt. Visst finns det många anledningar till att det ska falla av (cancer, ålder etc.), men man ska inte behöva se sitt hår falla av pga. näringsbrist, i alla fall inte i detta land.

Det tar tid för hår att växa. Det är inte direkt så att man börjar tappa hår för att man ätit dåligt några dagar, eller ens några veckor för det. Det krävs oftast en längre period av undernäring innan det ger utslag på hårväxten.

När jag var som sjukast var jag förvånad över hur mitt hår fortfarande såg OK ut. Jag hade ju läst om och sett bilder på många personer med anorexia som håret tagit mycket stryk på. “Vilken tur jag har som inte tappar hår i min anorexi”, tänkte jag. Men efter några månader började håret på att tunnas ut. Det var läskigt ibland att se hur mycket som rasade från hårborsten. Jag försökte undvika allt som slet på håret; toffsar, värmetänger, hårfärger osv. Jag ville se sjukligt smal ut, men jag ville inte se sjuk ut. Det motiverade mig till att verkligen försöka få i mig mer näring.

Trots att jag började äta bättre så fortsatte håravfallet ett bra tag till. Det tar som sagt tid innan näringsintaget ger utslag på hårväxten. Men efter några månader med viktuppgång och bra kosthållning blev håret bättre och växte nästan snabbare än innan. Idag finns det inga som helst tecken på att mitt hår inte skulle få den näring den behöver. Det är längre än någonsin och jag känner mig riktigt nöjd med det. Det kanske inte är något “kanon” hår, men det ser friskt och välvårdat ut!

Jag undviker fortfarande värmetänger, hårspray och liknande produkter. Jag gillar att ha mitt hår så naturligt som möjligt. Dock slits det av pga. alla håruppsättningar under träningar och jobbpass. Det är ganska oundvikligt. Men håret växer tillbaka bara man börjar ta hand om det och ger det lite tid. =)

IMG_1205

Nu har jag dock inte klippt mig på ca 1/2 år, så det börjar väl bli dags för det. 😉
(Taget på väg till skolan idag)

Tags: , , , , ,

“Jag behöver gå upp 1 kg”

January 29th, 2014

Hur går det för dig nu med maten, är du normalviktig och har vanlig mens?
Jonna

Det är inga större problem för mig att äta – jag äter allt! Det som kan bli problematiskt är just regelbundenheten i mina måltider. Ibland äter jag mindre och ibland äter jag väldigt mycket mer. Mina portioner är mycket större än tidigare och jag har stor matlust. Jag ogillar dock att äta när jag inte är hungrig, vilket kanske är ganska naturligt ändå (?), men när jag väl är hungrig äter jag mig fullt nöjd oavsett kalorier.

Jag undviker gärna att tala om vikt och dylikt på bloggen eftersom att jag vet att det finns en tendes hos personen mer ätstörningar att jämföra sig. Varför väger hon så mycket/lite? Är jag inte tillräckligt smal? Varför måste jag ha ett högre BMI? osv. Jag tror att vi måste sluta jämföra oss så mycket med varandra, för vi är olika och har olika kroppar. Vi måste lära oss hur just vår kropp fungerar och mår bra. Det är dock ingen hemlighet att jag är liten i storleken.

Min mamma har aldrig vägt över 50 kg under hennes “yngre” dagar, och hon då har hon inte försökt att manipulera sin vikt på något sätt. Hon och jag är i samma storlek, så det faller mig naturligt att vara liten. Enligt BMI-skalan ligger jag ca 1 kg under “normalvikt”, men för min egen hälsas skull så jobbar jag för att gå upp det kilogrammet just nu, vilket jag närmar mig. 😉

Menstruationen har ju kommit och gått lite för mig under mitt tillfrisknande, men i somras kom den för att stanna. :) Den beror ju snarare på kroppens fettprocent än placering på BMI-skalan. En idrottare med högt BMI kan ju fortfarande ha för låg fettprocent för att ha en fungerande mens.

 

bmi 18

 

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Varför räknar man kalorier?

January 27th, 2014

Till er förvåning kommer jag inte ställa mig kritisk till och argumentera emot att man ska räkna kalorier, vilket många av er förmodligen antar. Det har redan publicerats inlägg som framhävt negativa aspekter med kaloriräknande tidigare på bloggen (läs här). Det finns även inlägg om att sluta räkna kalorier. Nog har det tidigare konstaterats att  det är missvisande och energislöseri, vilket jag fortfarande vill instämma i. Däremot är det viktigt att vidga sina vyer och inte enbart bli insnöad på sina egna erfarenheter av handlingen. Vi som har haft kaloriräknandet som ett kontrollbehov i ätstörningen har fått uppleva de negativa konsekvenserna med kalorikontrollen, men det är nödvändigt att förstå att det samma gäller inte andra/friska människor.

Det är rätt så självklart att personer som har en balanserad kost inte drar någon nytta av kaloriräknande. Men i dagens samhälle är det endast en minoritet som har riktigt sunda matvanor. Det jag säger är inte att alla behöver äta perfekt och enligt rekommendationerna, utan jag bara konstaterar det faktum att väldigt många har väldigt dålig koll på vad och när de äter. Det är dessa personer som kanske kan dra nytta av att skaffa sig lite kalori- och näringskoll. På detta sätt blir det lättare att överskåda den mängden energi man konsumerar och det kan hjälpa en del personer att få i sig en lagom mängd.

Förmodligen tänker ni i första hand på personer som äter för mycket och behöver gå ned i vikt, men det är nämligen så att en kalorikoll kan hjälpa personer som strävar efter att öka i vikt minst lika bra. Vill man gå upp i vikt så måste man ju äta mer än vad sin kropp förbrukar och det är ta mig tusan inte lätt alla gånger. Lyssnar man enbart på kroppens signaler så riskerar man att inte få i sig mer än kroppen säger till om och då händer det förmodligen inte mycket på viktfronten.

Kaloriräknande är ett sätt att få koll på energiintaget och med hjälp av denna koll blir det lättare att kontrollera vikten. Personer som lider av ätstörningar gynnas sällan av att ha denna kontroll eftersom många ätstörningar handlar just om viktkontroll. Det blir ett osunt beteende för den sjuke, medan det faktiskt kan vara ett verktyg för den friske. Detta är någonting som jag tror är värt att ha i åtanke när man ger sig ut i den omgivande sociala världen. Beteenden som i sjukdomen verkar ohälsosamt behöver inte vara någonting negativt för en annan, det kan faktiskt vara gynnsamt i en del fall. Det är lätt att dra alla människor över samma kam, och ofta använder man den kam som format utifrån ens egna erfarenheter. Men det är viktigt att komma ihåg att vi alla är olika, har olika förutsättningar och vi har alla levt olika liv. Det är lätt att bli insnöad på sina egna uppfattningar och svårt att förstå andras. Det leder ofta till konflikter och jämförelser mellan olika människor.

Personer som har lidit/lider av ätstörningar har en tendens att jämföra sig själv med omgivningen, och detta görs ofta för att få perspektiv. Det behöver inte alltid vara en dålig handling, för man kan lära sig vad det innebär att vara frisk. Men då måste man också vara medveten om att personen som man jämför sig med kanske inte alls har samma problematik som en själv, och därmed kan ett visst beteende, så som kaloriräknande, ge en annan effekt på den personen än en själv. Friska människor har inte samma känslighet och kan ofta vara med “oförsiktiga”, då det inte ligger en liknande psykisk sjukdom i botten. Det finns ingenting att trigga igång på samma sätt.

Kalorikontrollen behöver inte vara ett osunt beteende, så länge det inte går till överdrift. Det beror på i vilka syften de används och om de verkligen är nödvändiga. Jag skulle aldrig rekommendera en normalviktig människa att börja räkna kalorier för att gå ned i vikt, för en normalviktig person kanske redan ligger på sin hälsosamma vikt och då finns det ingen som helst anledning att börja kontrollera energiintaget. Däremot tänker jag inte klandra personer som vill använda sig av denna kontroll som hjälpmedel för att uppnå en hälsosammare vikt. (OBS: kaloriräknande är ofta missvisande och ger endast en approximation).

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,

Lyxig gröt

January 26th, 2014

De flesta personer har ett antal favorit mål som de sedan varierar sig mellan och äter mer av i perioder. Ibland kan det kännas lite roligare att ta sitt “standardmål” och justera om det lite. Det är roligt att hitta andra variationer och ibland lyxa till det med någonting lite mer speciellt.

Det var länge sedan jag var inne i en “gröt-period”, men jag vet att om jag äter havregrynsgröt så vill jag alltid ha russin i och massvis med kanel ovanpå. Vad mer jag toppar min gröt med kan variera; oftast är det sylt/bär med mjölk eller någon krämig yoghurt och oftast smaksätter jag den med lite kardemumma. Här om dagen kände jag för att lyxa till gröten lite och lyckades få ihop en magisk kombination:

IMG_1716

Hittat något mer som fitnessgurus jordnötssmör passar perfekt till! :D

  • Fiberhavregryn + vatten
  • Kardemumma
  • Russin
    Ställ i micron
  • Äppelmos
  • Jordnötssmöt
  • Kanel
  • Mjölk

 

IMG_1713

Fantastiskt gott blev det!

Tags: , , , , , ,

Uppfyllda mål/ambitioner och ett steg närmare friskheten

January 25th, 2014

Inför ett nytt år lovar vi oss ofta stora förändringar som glöms bort under årets gång. Jag satt upp ett antal ambitioner/mål som jag vill uppnå under 2014 (se Ambitioner inför 2014). Om dessa ambitioner ska uppnås under detta år – varför inte försöka nå målen redan från början? Det finns ingen mening att skjuta på handlingarna, det leder snarare till att de riskeras att glömmas bort ännu mer. Jag slår därför flera flugor i en smäll och bockar av så många som möjligt från listan.

Denna helg har jag..

  • ätit upp min Aladdin chokladask

Under dagens cheer-camp närmade jag mig att klara alla stunt i programmet.

  • klarat att dubbla ned

Idag gjorde jag det mest utmanande för ätstörningen, och jag gjorde det ångestfritt! 

  • ätit en hel pizza (halva kebab, halva oxfilé)

och jag närmar mig nog att..

  • gå upp 1 kg i vikt
Jag och pojkvännen köpte hem pizza efter träningen. En kebabpizza special och en oxfilé special. ;)

Jag och pojkvännen köpte hem pizza efter träningen. En kebabpizza special och en oxfilé special. ;)

IMG_1725red

Sedan tog vi en halva var av vardera.

IMG_1727red

Och på med massa dressing!

I ett friskt liv skulle detta kunna vara någonting helt normalt att göra en lördagskväll, medan det för en person som är sjuk i ätstörningar vore den mest orimliga och ångestfulla handlingen. För mig, som kanske ligger någonstans mitt emellan är detta verkligen ytterligare ett kliv närmare den friska sidan. Pizzan var fantastiskt god, och jag kunde äta lika mycket som min pojkvän – vad säger det om min matlust? Och detta gjordes ångestfritt och med glädje! Detta är ett riktigt stort framsteg för mig. Ett steg närmare friheten – nu finns det inga begränsningar i vad jag kan äta!

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Team Sweden Cheerleading i sportbladet

January 24th, 2014

Cheerleading må vara en liten sport i detta land, men det är en krävande sport. Det krävs vilja, engagemang, mod, samarbetsförmåga och ett starkt psyke. Men det är också en extremt energigivande sport. Den får en att pusha sig själv till att göra saker man aldrig trott att man klarat. Den ger en samhörighet med andra inom lag, förening och sporten i allmänhet. Den hjälper till med att främja den personliga utvecklingen och att tillsammans med andra göra en utveckling. Det är häftigt, det är farligt men framför allt är det kul!

I tisdags fick det svenska landslaget besöka sportbladet för att låta deras s.k. “landslagsmannen” prova på cheerleading. Det är helt fantastiskt att cheerleadingen växer och fler och fler blir intresserade av att prova på sporten. Den är ju fantastisk! Se inslaget nedan för att se hur det gick för honom.

Hittar ni mig? 😉

Tags: , , , , , ,

Smaksatt kvarg på snålt vis

January 24th, 2014

Något utav de godaste mellanmålet man kan äta är just smaksatt kvarg. Favoriten är vaniljkvarg, men kilopriset är ju så brutalt dyrt – vem har råd med det? Inte studenter i alla fall! Någon gång ibland unnar jag mig att köpa hem det, och ibland kan det vara på extrapris. Men nu har jag kommit på en lösning för att göra det billigare att få sin “smaksatta kvarg”.

Nog för att naturell kvarg också är aningen dyrt så är det ändå snäppet billigare och det är mycket vanligare att det går att fynda på extrapris. Vanlig yoghurt/smaksatt fil är ännu vanligare att fynda till billigare priser. Tillsammans kan de bilda en smakrik kombination!

IMG_1706

Kvarg på extra pris + blåbärsfil på halva priset

IMG_1708

+ extra bär!

IMG_1709

Efter omrörning har vi fått oss en smaksatt kvarg! :D

 

Tags: , , , , , , , , ,

Må dåligt – reflektera – förändra – må bra!

January 23rd, 2014

Jag är trött på att må dåligt. Dagligen peppar jag andra till att prioritera sin hälsa och ger dem tips i hur de kan tänka inför jobbiga situationer. Vad är allt detta värt om jag inte kan ta åt mig av det själv? Det jag skriver baseras ofta på mina egna erfarenheter och lärdomar. Det innebär att jag har lärt mig saker under livets resa, så hur många gånger ska man behöva gå igenom liknande ‘misstag’ innan man faktiskt tar till sig av det man lärt sig?

Man kan bli mer medveten om vad?, hur? och varför? man mår dåligt. Det kan hjälpa en att förstå situationen bättre och att tänka i andra banor. Men ibland hjälper  det inte att enbart vara medveten om situationen, utan det kan mycket väl vara så att man måste få utagera sina känslor. Det kanske är nödvändigt att sätta sig på toaletten med tårar i ögonen och tänka att man är ‘misslyckad’ och att sitt liv är meningslöst ibland. Det är nödvändigt att få sina sammanbrott när det uppstår ‘misslyckande’ i livet och att känna sig nere ett tag. Känner man sig nere kan det faktiskt vara behövligt att grotta ned sig med några deprimerande tankar en stund.

Det jag säger är inte att vi ska börja bli deprimerade så fort vi mår dåligt, för kan man vända det negativa till något positivt så är ju det fantastiskt! Det jag säger är att ibland går det helt enkelt inte att tänka positivt. Ibland vill man inte tänka på annat än hur skit allting känns, och då är det nödvändigt att ta sig tiden att må dåligt ett tag. Det kanske tvingar en till att reflektera några extra gånger och framför allt att se saker och ting ur andra perspektiv. Det blir ett tillfälle att jobba på sig själv och faktiskt ta tag i att göra de förändringar i livet som behövs. Man blir påmind om vad som kan hända annars.. och det är ingenting man vill hamna i igen.

Vårterminen har nyligen börjat vilket innebär nya kurser och längre dagar. Även om föreläsningsschemat inte ser särskilt fullspäckat ut så kräver utbildningen tid och energi. I regel förväntas man att lägga ned 6-8 h/dag för heltidsstudier. Jag snittar kanske 3 h/dag på  skolarbete, 2 h/dag på jobb, 2 h/dag på träning, 2 h/dag på skrivande (blogg, instagram, mejl osv.) och 1 h/dag på facebook. Sedan går det åt minst 2 h/dag att resa. Därefter ägnas tid till att umgås med pojkvännen, laga-, handla- och äta mat, duscha, klä på sig, städa, diska, betala räkningar, hämta ut paket, gå ut med soporna och alla andra vardagliga/administrativa saker. Ett dygn har ju trots allt endast 24 h och låt säga att det optimala vore att sova 8 h – hur mycket tid finns det kvar åt att göra något så livsnödvändigt som att vila? Nu utförs inte allt detta på en och samma dag, men med lite enkelt matte går det att de att det inte alls finns någon tid över till annat.

Jag har hamnat lite i en svacka just nu som får mig att verkligen inse att jag måste göra en förändring någonstans. Mitt livsschema går inte ihop, vilket leder till att min kropp inte klarar av att leva upp till mina egna förväntningar/krav. Tro mig, jag tänker inte falla tillbaka i anorexian (!) men jag vill inte heller må dåligt på andra sätt. Jag vet att jag kan må riktigt bra, jag vill må riktigt bra! Livet är alldeles för kort för någonting annat och jag är alldeles för ung för att bli utbränd.

När man hamnat i en svacka och man börjat reflektera över situationen är det dags att börja jobba för att ta sig ur den. Ingen mår bättre av att stanna där längre än nödvändigt, men alla kan må bättre efteråt. Varför hamnade man i svackan? Nästa gång kanske det blir ännu värre. Vad krävs för att inte hamna där igen?

Jag älskar egentligen allting i mitt liv och har därför extremt svårt för att plocka bort någonting. Men som det ser ut just nu hinner jag inte riktigt med att uppskatta allting. Jag har nu nått till den punkten där jag verkligen måste göra mitt bästa för att må mitt bästa. Jag måste vila mer. Mer vila ger mer ork till allting annat.

Igår kväll mådde jag skit, men idag tar jag tag i det och påbörjar förändringen för att må bättre!

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

It’s true – I am the wise one

January 22nd, 2014

Lite eftermiddags roande till fikat, eller bara som en paus från studierna? Klicka på bilden för att testa vilken Star Wars- karaktär du är.

obiwan

Roligaste var att min pojkvän blev prinsessan Leia x)

Det är inte första gången jag får höra att jag är vis – kanske ligger det någonting i det faktumet?

Tags: , ,

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp