Beachday

April 29th, 2014

IMG_2330r IMG_2348r IMG_2351red IMG_2362red IMG_2364red IMG_2371red IMG_2392red

Tags: , , , , , , , ,

Mer “hull” på kroppen

April 28th, 2014

I föregående inlägg berättades det att det blivit en hel del ätande under denna USA resa. Där konstaterades det även att “om det inte syns att man gått upp i vikt så spelar det heller ingen roll”. Ironiskt nog dröjde det inte många minuter innan jag anträffades av en kommentar som löd enligt följande

Du ser ut att ha fått  mer hull på kroppen.

Detta var naturligtvis en kommentar i positiv bemärkelse, men det är en sådan kommentar som är svår att ta in som någonting positivt för en person med anorexia. Det sätter oftast igång ätstörda tankebanor och om man inte har förmågan att bemöta anorexians sjuka argument kan det dra ned en i skiten igen.

Turligt nog lyckades jag ta emot denna kommentar på ett bra sätt, men anorexians tankar är inte helt oundvikliga för det. Det viktigaste är att inte låta dra förhastade slutsatser och låta dumtankarna styra ens handlingar. Jag vet att min pojkvän tycker att det vore snyggare om jag fick lite mer “hull” på kroppen, så i hans mening har jag bara blivit snyggare. Sedan vet jag också att anorexian gärna inte vill veta av att jag faktiskt gått upp i vikt. Men i slutändan bryr jag mig inte, för att jag vet att jag känner mig snygg och jag mår bra nu, och det är det viktigaste!

IMG_2139red

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Massa mat och svar på kommentarer

April 28th, 2014

Överenskommelsen med min behandlare innan jag åkte iväg till USA var självfallet att inte gå ned i vikt. Det är varken någonting som rekommenderas eller som jag själv vill. Efter all mat som vi ätit känner jag mig säker på att jag hållit överenskommelsen, men eftersom det inte finns någon våg i huset (vilket är bra!) kan jag inte veta säkert förrän jag kommer hem.

Med tanke på att man inte vet säkert om vikten har förändrats eller inte så är väl helt logiskt att dra slutsatsen att det inte syns oavsett. Och om det inte syns – vad spelar det då för roll?

IMG_2240red

Pastasallad till lunch i princip varje dag – sååå gott!

IMG_2293red

En del asiatisk mat också. Smakade även en Celsius som inte finns i Sverige – riktigt dyr dock!

IMG_2309red

Lördagsmiddag på finrestaurang – beställde extra spicy! ;)

IMG_2312red

Delade även på en förrätt och tanken var att ta efterrätt… men… det fick helt enkelt inte plats.

IMG_2401red

Återigen en förrätt som delades med pojkvännen. Världens godaste fire balls med ost och jalapeños! <3

IMG_2404red

Crab cake ceasar salad till lunch.

 

Någonting som förvånat mig hittills är hur friska människor verkligen kan äta mycket mat! Framför allt sötsaker mellan måltider. En del är lite mer kräsna med maten och väljer alltid sallader som huvudmål, men sedan köper alla godis och kakor som äts på kvällen. Andra behöver äta mer än en hamburgare för att bli mätt och köper ändå kakor och godis till kvällen.

Svar på kommentarer:

Jag ska plugga i USA till hösten och oroar mig rätt så mycket över maten… Verkar det väldigt svårt att hitta bra mat?
– Josse

Det är inte alls lika mycket “bra mat” som i Sverige, men det är inte omöjligt att hitta bra mat här heller. Jag tror att den främsta anledningen till att man förutsätter att det bara finns “onyttig” mat i USA är att det är den maten som det görs mest reklam för och det är den maten som de flesta amerikaner äter. Utbudet är större här utav “onyttig” mat, men det är inte bara “onyttig” mat. Det är ganska stort fokus på “det här är nyttigt”, “maträtter under 600 kcal” osv. Den största faktorn som gör maten här “onyttigare” är alla tillsatsämnen och oekologiska matvaror.

Hur är det med vegetarisk mat? Finns det mycket sådan på restauranger och i affärer?
– www.teatimes.blogg.se

Eftersom jag själv inte är vegetarian har jag inte varit särskilt uppmärksam på detta. Det jag observerat hittills är att det finns alltid rätter med ost, svamp eller om man som vegetarian äter kyckling och fisk. Alla restauranger erbjuder alltid någon ost-, fisk-, kyckling- och kötträtt. Asiatiska restauranger har en rätt med tofú och ost finns det gott om! Jag tror inte att det är något problem att vara vegetarian här.

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Amerikansk mat

April 25th, 2014

För det mesta ligger fokuset på att vi ska få i oss bra mat nu innan tävling, men emellanåt blir det tillfälle att uppleva amerikansk mat – på riktigt.

IMG_2149red

Träningslunch på IHop

IMG_2182red

Fantastiskt goda crepes!

Och några sprängda mozzarella sticks

Och några sprängda mozzarella sticks

IMG_2184red

Min pojkvän åt mega cheeseburger ;)

Alla åt tills de hamnade i matkoma efteråt. När det bjuds på god mat, då äter vi! 😉

Förutom att äta mat har jag även varit med och handlat mat. Det förvånar mig inte längre att den amerikanska befolkningen har stora hälsoproblem när det gäller kosthållningen. Det finns så enormt mycket “onyttig” mat som frestas inne på butikshyllorna, man måste nästan leta för att hitta alternativen utan massa tillsatser och genmanipuleringar. 😉 Det är klart att det inte är farligt att äta sådan mat någon gång i veckan, eller varje dag på semestern, men problemen uppstår när man börjar basera sin kost på dessa sötsaker och processade maträtter. Det är nästan skrämmande…

 

Tags: , , , , , , , ,

Anorexian följde inte med på resan

April 22nd, 2014

Nu har det gått ett antal dagar på denna USA-resa och nu börjar inse hur långt bort anorexian är just nu. Folk äter, jag äter, vi har roligt, vi stuntar, nu har solen äntligen  kommit och det finns verkligen ingen anledning att gömma sig bakom ätstörningen. Den har inget att göra i detta liv. Jag får verkligen prova på att leva frisk nu, och det är helt underbart!

IMG_2128red

Dessutom har jag och min pojkvän varit tillsammans i 9 månader idag. <3

Tags: , , , , , , , , ,

Uppdatering från USA

April 22nd, 2014

Nu har det gått två dagar med laget här i USA. Dagarna tillbringas med stunt och shopping. Vädret är inte på topp, med det är vi! :)

IMG_2102red

Första träningen. I Brandon Allstars gym.

IMG_5416

Double cupie!

Följ oss gärna Teamsweden.se !

 

Tags: , , , , , , , , ,

Varför väljer vi inte att äta bra?

April 21st, 2014

Ibland fascinerar det mig hur personer inte kan välja att äta på ett “sunt” sätt, även fast än det är medvetna om vilken positiv inverkan det skulle ha på deras välmående. Sedan kommer jag på att jag själv inte alltid väljer att äta “rätt” – och då kan jag inte undvika att undra varför? Varför är det så att vi medvetet väljer att hoppa över måltider, utesluta livsmedel ur kosten eller noja oss över kaloriinnehållet trots att vi vet att det inte gör oss något gott? Varför vägra äta frukost, när man är väl medveten om alla fördelar det bringar? Varför inte äta en ordentlig måltid efter flera timmars resande, när man vet att kroppen behöver mat? Varför vill man inte äta några godisbitar för att höja blodsockernivån, när det inte finns någon annan mat tillgänglig? Varför väljer vi inte att äta det som vi egentligen mår bäst utav, när vi faktiskt är medvetna om det?

Nu har vi landat i huset i USA. Här kommer jag att bo tillsammans med laget och några vuxna. Måltiderna äter vi tillsammans och vi äter det som bjuds på. Det kommer vara, och har hittills varit, intressant att observera hur andra förhåller sig till mat. Det kan bli en utmaning, men jag tror framför allt att det är lärorikt. 😉 Hittills fascineras jag över hur stort och viktigt mat är. Det är 29 olika individers matbehov som ska tillfredsställas. Hur svårt ska det vara att anpassa sig lite? Ät frukost, ät lunch, och ät det som bjuds på så blir alla nöjda!

T.ex. de flesta tjejer valde att ta endast en "main dish" till lunchen, medan jag utan tvekan ville ha två!

T.ex. de flesta tjejer valde att ta endast en “main dish” till lunchen, medan jag utan tvekan ville ha två! Man måste ju äta sig mätt för sjutton!

Det ska bli riktigt intressant att se hur dessa veckor påverkar min syn på mat. Hittills känner jag mig som den person som har minst problem med att äta regelbundet och ordentlig mat. xD

Tags: , , , , , , , ,

Maten och ätstörningen – för anhöriga

April 18th, 2014

De tidigare inläggen om “Maten och ätstörningen” har först och främst varit riktade till de drabbade. En stor del, ibland till och med en avgörande del, utav den drabbades tillfrisknande kan bero på vilket stöd den får från anhöriga. Det är klart att man som anhörig inte kan göra den sjuke frisk, men man kan underlätta kampen.

Anhörigas tanke:

Vad jag än gör så blir det fel. Jag känner mig så maktlös och ätstörningen bara förstör. Det gör ont att se hur min kära slukas upp utav monstret och jag, som anhörig, kan ingenting göra.

Det är sant att det inte går att mata eller kontrollera en person med ätstörningar. Det går inte att tvinga dem till friskhet. Däremot finns det faktiskt saker som man som anhörig kan göra för att stötta och vägleda.

  • Uppmärksamma – Ignorera inte ätstörningens yttranden, våga säga till.
  • Lyssna – Det är svårt att tala om sin ätstörning med andra, även om det är personer som står en nära. Det är viktigt att ta sig tiden att lyssna och undvika fördomar.
  • Fokusera på nuet – Inte hur det har varit eller hur det eventuellt kommer att bli.
  • Undvik tvång – Ställ inte ultimatum och sätt inte upp straff. En person som lider av ätstörningar har tillräckligt med tvång och måsten.
  • Minimera kroppsundersökningar – Bort med våg och måttband. Inga kroppsliga jämförelser!
  • Må bra själv – Glöm inte bort att leva ditt eget liv och se till dina egna behov. Nedstämdhet smittar av sig! Lika så kan leenden göra.
  • Lägg upp en plan – Det är sällan bra att chocka ätstörningen med förändringar. Det orsakar ofta panik. Kom överens om när ni ska utmana med speciella maträtter osv. (Det går även att komma överens om att inte bestämma dag, men kanske någon gång den veckan t.ex.).
  • Trevligt umgänge – Som kan få bort tankarna från ätstörningen ett tag och påminna om roliga saker i livet. Detta kan vara lämpligt efter måltider, då ångesten kan vara som störst.
  • Stå för normaliteten – Var inte en anhörig som väljer salladen på restaurangen eller talar om kalorier. Det blir nästan omöjligt att kämpa emot ätstörningen om personerna i sin omgivning hela tiden triggar igång den. Var en förebild för ett normalt sunt liv!

 

Tags: , , , , , , , , , , ,

Fråga om smaker på bars

April 17th, 2014

Hej! Jag tänkte prova med naturdiets mealbar som ett mellanmål lite då och då, och kom fram till att de flesta smakerna lockade mig! Om jag inte är helt ute och cyklar kan jag ha skymtat chocolate/orange mealbar som du lagt upp en bild här på bloggen på! Vilka smaker tipsar du om? :)
Din blogg är fantastisk, kram! <3
waaaallflower

Åh, ja! Jag älskar naturdiets mealbars! Konsistensen är underbar och smaken är riktigt chokladig. Mums på dem!

De smaker jag testat utav detta märke är:

  • Dark chocolate
  • Choco fudge
  • Caramel
  • Coco chocolate
  • Nougat chocolate
  • Chocolate mint

Den orange chocolate bar som jag har smakat är Oneway från fitnessguru. Den har jag ätit ett helt paket utav. Deras bars är garanterat de godaste, därefter kommer nog naturdiets. De är båda ganska liknande i konsistensen; krämiga med små krispiga bitar i. Det gillar jag! Så om du vill prova apelsinchokladen från naturdiet kan jag tänka mig att den smakar nästan lika bra som den från fitnessguru.

Om jag nu sa rangordna naturdiets smaker så blir det nog enligt följande:

  1. Choco fudge
  2. Dark chocolate
  3. Nougat chocolate
  4. Caramel
  5. Chocolate mint
  6. Coco chocolate

Det bästa är ju att variera sig lite. :) Ät och njut!


Tags: , , , , , , , , ,

Maten och ätstörningen – riskerna

April 15th, 2014

Från ätandet, kroppens förbränning och svälten har vi nu kommit till något som kan ge de främsta anledningarna till varför det är viktigt att bli frisk från sin ätstörning.

Maten ger oss inte bara energi för att täcka förbränningen, utan den ger oss även näringsämnen som håller oss friska och krya. Att både ha brist på energi och näringsämnen som vitaminer och mineraler kan på lång sikt ge förödande konsekvenser på vår kropp. Det blir ungefär som att försöka bygga ett hus med bara sten och kottar – kroppen får varken virke eller verktyg.

Historiskt sett är våra kroppar uppbyggda för att överleva svält. Den anpassar sig till det minimala näringsintaget och stänger av alla “onödiga” funktioner för att prioritera de mess essentiella. Ämnesomsättningen dras ned, känslor stängs av, smärttåligheten ökar och tankarna fokuseras på att söka efter mat.

Att leva i svält, hetsätningar, kräkningar och andra kompensationsmedel en längre tid påverkar våra kroppar både fysiskt och psykiskt:

  •  Hjärtat slår långsammare – detta märks utav att pulsen sänks. Vid långvarig svält kan hjärtmuskulaturen försvagas och risken för hjärtsvikt och plötslig död ökar.
  • Skelettet åldras i förtid – urkalkning av skelettet försvagar benen och det är lättare att råka ut för benbrott och sammansjunkningar av ryggkotorna. Något som annars inte sker förrän i äldre dagar.
  • Amenorré – ingen menstruation hos kvinnor.
  • Salt- och vätskebalansen rubbas – Detta kan ske som följd av kräkningar och missbruk av laxermedel. Detta i sin tur kan bidra till rubbningar av hjärtfrekvensen samt muskelsvaghet och njurskador.
  • Tandskador – Kräkningar, framför allt, bidrar till försvagad tandemalj pga. det magsyran.
  • Svullna spottkörtlar – kan ske vid regelbunden kräkning, vilket kan medföra ett mer rundare/uppsvullet utseende.
  • Magproblem – magont, förstoppningar eller motsvarande blir förekommande då magens och tarmarnas funktioner inte fungerar normalt.
  • Hjärnans påverkas – sådant att dess hålrum ökar i storlek, vikten minskas och grundläggande hjärnfunktioner påverkas.

Kroppen är gjord för att klara av att genomleva en svältperiod och kan därför också återhämta sig väldigt snabbt efteråt. Men den är inte gjord för att leva ett liv i svält. Det är slitsamt för kroppen att genomföra alla förändringar för att anpassa sig till svälten, och desto längre/oftare den utsätts för det, desto mer slits den. Kroppen är gjord för att leva länge, och då är det viktigt att vi ger den förutsättningarna för det också.

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp