ALLA muskler behöver återhämtning

February 2nd, 2014

Ni har nog inte undgått att höra om faktumet att kroppens muskler behöver en dag i veckan för att återhämta sig efter träning. Om ni har missat det så får ni höra det nu i alla fall.

Just själva vilan är den del av träningen som jag personligen är sämst på. Det är jag garanterat inte ensam i att vara, men samtidigt är det ibland den mest nödvändiga delen för att optimera musklernas uppbyggnad. Utan vila slits dem ut – och vad finns det då för mening med att kämpa för att bygga upp dem?

När vi talar om vila från träning så handlar det om att tillägna tid för återhämtning. Denna typ av återhämtning är inte bara nödvändigt i samband med en fysiskt aktiv livsstil, utan denna återhämtning är nödvändigt för alla kroppens muskler. Jaha, vadå “alla” kroppens muskler? tänker ni kanske. Tränar man inte alls så finns det inga muskler som behöver vila. Fast, jooo.. När vi talar om återhämtning får vi inte glömma kroppens kanske mest aktiva muskel – hjärnan! Den är aktiverad dygnet runt och extra mycket i en händelserik vardag. Vi inhämtar information konstant och denna information bearbetas i hjärnan. Det krävs mycket energi enbart till att tänka. Det kanske inte direkt går att “sluta tänka”, och det är inte nödvändigt för att återhämta sig. Man måste låta huvudet få vila på andra tankar än de som dominerar ens vardag.

Som tidigare nämnt är jag fantastiskt dålig på att ge mig själv tid för återhämtning. Vila gör jag inte förrän jag oftast verkligen känner att det är nödvändigt, men egentligen behöver man det oftare.

I fredags fick jag prova på att verkligen skita i alla “måsten” och bara ha en fantastisk kväll, utan plugg, hushållssysslor, melj, räkningar eller dylikt. Jag bloggade inte ens (!). I fredags hade min kära pojkvän fixat i ordning en romantisk middag och en klockren present! Efteråt satte vi oss och kollade på serier och spelade spel. Trots att jag kände mig pigg nog att plugga så valde jag att skjuta på det. Jag sköt på mina “måsten” och tillät mig att göra något som kanske känns som “tidsslöseri” i stunden, men egentligen kan vara riktigt nödvändigt i längden. Dagen efter kunde jag känna mig riktigt taggad på att plugga, som att jag ville lära mig, istället för att känna ett tvång.

Det jag vill lyfta fram är att vila är inte överskattat! För varje gång som jag tillåtit mig själv att vara “lat” har jag mått tusen gånger bättre efteråt. Se till att ni verkligen tar åt er av detta tips, för det kommer verkligen att kunna hjälpa er i längden. Se till att ta tid för att vila ALLA era muskler!

Tags: , , , , , , , ,

  • http://www.thisishowitworks.blogg.se/ Flickanochhavet

    Hej! Undrar hur du förhåller dig till “aktiv vila” dvs, att man under vilodagen inte ligger på soffan hela dagen, utan kanske sticker ut med killen på långpromenad, drar en kort innebandymatch med brorsan eller liknande? (alltså träning som inte syftar till att bygga upp eller kräva nånting, utan som man gör helt kravlöst, utan att pressa)

    Personligen tror jag det är bra att också under vilodagarna komma ut ett varv för att göra nåt, en timmes promenad exempel 😀

    Vad tycker du? Aktiv eller passiv vila?

    • soelas

      Hejsan! Vad roligt att du frågar. Jag tycker absolut inte att vila behöver innebära “ligga hemma på soffan”. Det handlar för det mesta om att lyssna på kroppen. Känner man att man vill göra något annat skoj på sin “vilodag” så ska inte det vara förbjudet. Det viktigaste är att man kopplar ifrån den vanliga ansträngningen för att ge kroppen en chans att samla ny energi.

      Det är naturligtvis individuellt. Är man en aktiv person så kan det vara mer hälsosamt att komma ut och göra någonting (som du beskriver “kravlöst”) än att bara ligga hemma. :)

      Kram

  • anonym

    Tränar du varje dag? Låter inte så jätte friskt om du frågar mig, och sen äta pasta sallad både till lunch och middag 7 ggr i veckan!

    • http://www.thisishowitworks.blogg.se/ Flickanochhavet

      Att träna 7 ggr i veckan kan vara hur friskt som helst, vad är sjukare, att slappa 7ggr i veckan eller att inte träna alls? Fast visst kan du ha rätt, om det exempelvis är så att målet med träningen är “sjukt”, eller att den går före vänner och bekanta.

      Pastasallad behöver inte vara illa alls heller! Visst är det ju bättre om man varierar sig, helt klart, men en stor pastasallad fylld med ex. pasta, grönsaker och skinka är ju riktigt bra att ha med om man inte har tillgång till att äta ex. varm mat! Man kan inte döma innan man vet vad folk gör mellan målen. Det är STOR skillnad på att äta morgonmål, pastasallad, pastasallad och att äta morgonmål, pastasallad, fika, pastasallad, kvällsmål.

      Ja så vad är egentligen friskt? Fungerar man fysiskt, psykiskt och socialt väl, och själv definierar sig som frisk, kan man väl säga att man är det? Eller?

      • anonym

        Men för en som hade en allvalig undervikt för mindre än ett år sen så låter det inte bara att träna 7ggr i veckan och äta sallad till varje måltid, det låter som det har gått lite väl fort, för när man har haft en allvarlig undervikt så blir skelettet urkalkat, man kan ha vitamin brist mm och det tar tid innan det blir bra bara för man går upp 8 kilo på 4 månader behöver det inte betyda att värderna och skellettet och allt i kroppen är reparerat! Sen om man har pojkvänn skola vänner så är det omöjligt att träna 7ggr i veckan om man inte har träning som prio ett och det säger du med att det är sjukt!

        • http://www.thisishowitworks.blogg.se/ Flickanochhavet

          Du har en poäng där med faran, om man haft undervikt, men som sagt, vi vet ingenting om skribentens “riktiga” vardag, “riktiga” träningsvanor. Det gäller förstås ändå, precis som du säger, att hålla huvudet kallt. Kanske det kan vara svårt att inte bli för ivrig, om träningen går bra? Och 4 kilo på 8 månader? Vad vet vi om de siffrorna?

    • soelas

      Ursäkta mig, men jag känner mig en aning konfunderad över varifrån informationen om att jag tränar 7ggr/vecka och äter pastasallad till både lunch och middag kommer ifrån? Har det uppstått någon form av missuppfattning någon stans?

  • Agnes Diwan

    Hjärnan är väl ändå inte en muskel?

    • soelas

      Nej, egentligen inte. Det kanske är en brutal förenkling från min sida. Den är ju en ytterst komplicerad kroppsdel.

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp