Ät, njut och var stolt!

October 6th, 2012

Hej!

Försöker själv ta mod till mig att börja äta onyttiga saker som godis och så. Känns bara så svårt att veta hur mycket man ska äta! Hur mycket/ofta äter du godis? Har du några tipps hur man kan börja äta och NJUTA av maten igen???
Martina 

Hej Martina! Till en början så tycker jag inte att man ska kategorisera livsmedel i “onyttigt” och “nyttigt”. Allt är bra i en lagom mängd.

Vad är då en lagom mängd? Det är något som kan vara svårt att veta när man under sådan lång tid ätit så lite och begränsat. Vad som är normalt för en själv är individuellt. Jag till exempel har svårt att äta mycket godis. Några styckna och jag ledsnar. Men däremot glass och choklad kan jag äta mängder av. Mängder är inte ofantligt mycket, det är lika mycket som en frisk människa skulla proppa i sig en lördagkväll eller tillställning.

Exempel på en lagom mängd på njutbarheter för en kvällssnax:

  • Godis (utan choklad): 150 g
  • Choklad: 100 g
  • Chips: 4 dl
  • Nötter: 1½ dl
  • Gräddglass: 2½ dl (3 kulor)
  • Lättglass: 3,3 dl
  • Bulle: 1 st + latte
  • Kakor(små ex. ballerina): 6 st
  • Bakverk(mjuka kakor): 1 st (ca 50-80 g)
  • Kokosboll: 3 st
  • Popcorn: 1 skål

Detta bör endast tas som riktlinjer. Det är ju som sagt helt individuellt hur mycket man vill ha, hur mycket kroppen är sugen på. Det kan variera mellan tillfällen.

Jag tror att det kan vara bra att analysera sin rädsla över dessa saker: vad är det som gör det så skrämmande att äta dem? Är det viktuppgången? att man går upp mer i vikt av en del livsmedel? Då kan jag gott säga nu att det inte är så.

Min rädsla var att komma in i dåliga vanor. Att när jag väl började så skulle jag inte kunna sluta. Jag var rädd att upptäcka hur gott det kunde vara, för då skulle jag inte klara av att stå emot. Sanningen: snarare att suget blir svårare att stå emot om det aldrig mättas. När kroppen fått nog så säger den till, den kommer inte kräva mer och mer (om man sköter maten i övrigt, om den svälter så blir suget svårare att mätta).

Tips:

  • Planera innan vad och hur mycket du ska äta.
  • Lägg upp det i en skål, eller på fat.
  • Mumsa framför TV:n eller läsandes.
  • Se till att du har något att göra efteråt, så att du inte tänker på allt du ätit.
  • Fokusera inte på hur hemskt det är, utan tänk positivt; vad gott det ska bli, vad kul att äntligen unna sig detta och vad häftig man är som klarar av att trotsa ätstörningen. 😀
  • VA STOLT!

Det sista är nog det viktigaste. Man måste tänka att man gör något bra, att det är kul, och att man är duktig som vågar. Var säker på att det är DU som vill göra det och känn dig nöjd över att DU gör som DU vill!

Jag ska inte glömma att besvara din första fråga heller; Jag har faktiskt inte tänkt på hur ofta jag äter lite “extra gott”, men nu när jag räknar så har jag under denna vecka ätit choklad 3 gånger, glass 3 gånger, bullar 2 gånger, kakor 1 gång. Men det har varit lite mer än vanligt denna vecka. Dels pga bulldagen, styrelsemöten(fika) men främst för att jag upptäckt njutningen med choklad 😉 Som igår blev det två bullar i skolan och glass på kvällen. Glass äter jag nog alltid minst 3 gånger i veckan.

Tags: , , , , , , , , , , ,

  • http://www.sofiayit.blogg.se S

    bra skrivet, fast när jag var frisk åt jag gärna mer än 300g små godis haha;)
    skönt att du kommit in i det att du inte räknar alla gångerna du äter sött! det är friskt! =D

    • http://Soelas.se Soelas

      Precis! som sagt så är det individuellt. Jag kunde äta flera dl saltade nötter också, de kvällar som jag hade haft träning 😉

  • http://Frokenelva.blogg.se Connie

    När du äter glass och så på kvällen, är det istället för kvällsmål?

    • http://Soelas.se Soelas

      Det är faktiskt olika. Glass är inte så mättande, så ibland behöver jag äta något mer. Ibland, (förmodligen om det blivit för lite under dagen eller om jag tränat), så kan jag få sug på kvällen efter kvällsmålet och då brukar jag ge med mig och ta en glass så jag får sova gott.
      Eller om jag aktivt strävar efter en viktuppgång så kan jag byta näringsdrycken mot glass. :)

    • http://Soelas.se Soelas

      Förresten så hittar jag inte vart man kommenterar i din blogg :/

      • http://frokenelva.blogg.se Connie

        Vad märkligt! Det ska bara vara att klicka på ett inlägg och skriva :S

  • http://frokenelva.blogg.se Connie

    Du hade så rätt, det gick inte att kommentera, jag klantade mig med koden, men nu fungerar det igen ;D

    Idag ska jag dessutom vara stolt över mig själv när jag går på bio och planerar att äta en liten popcorn, yay!

  • http://www.utomjordingen.tumblr.com mathilda

    jag äter “onyttigt” på lördagar, har inte klarat av det innan men nu gör jag! Jag går på svält alla dagar (jag vet att det är dåligt men jag försöker) med 100-500 kalorier om dagen, men på lördag så brukar jag unna mig mer. Men lixom det finns ingen botten i mig! I lördes åt jag ett helt 200 gram choklad själv och en halv ben o jerry! galet mycket, fattar inte hur det kan bli så? :(

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp