Ätstörningen och kompisar

July 3rd, 2015

Jag går på behandling för min ätstörning och följer därför ett matschema. Jag har jättesvårt att umgås med kompisar för att jag är rädd att det inte ska funka med att äta, alla mina kompisar äter inte alltid lunch och absolut inte 3 mellis. Samtidigt om jag då skippar någon måltid så känner jag att jag fuskar och det triggar mig att fuska mer. Jag skulle verkligen uppskatta om du kan skriva ett inlägg om ätstörningen och att vara med kompisar. Kram!
– Julia

Det råder inga konstigheter kring att omgivningens beteende har en tendens till att påverka ens eget. Tyvärr går det inte att undvika att äta tillsammans med andra eller lyssna på andras samtal om mat – det är i alla fall ingenting som skulle rekommenderas. Konsten handlar om att finna sätt att hantera de missvisande ledningarna som tillkommer i vissa sociala grupper/sammanhang.

Detta problem är en vanlig företeelse hos personer som går på gymnasiet eller högstadiet. Varje dag umgås man med kompisar, som väldigt ofta uppvisar osunda matvanor. Tyvärr är det förekommande att kompisar skippar lunchen för att sedan gå och köpa godis i cafeterian, eller äta en enorm middag hemma och sedan mumsa i sig chips i soffan. Det fungerar ju för de personer som inte har ätstörningar. De kanske njuter av att få äta enorma mängder mat senare och gör det även ångestfritt – för ja, på något sätt kommer de att kompensera för den missade måltiden. Sedan finns det även de vänner som ska vara extremt hälsosamma och sitter och pratar om hur mycket nyttigare de ska bli. Kanske är det så att de själva har någon liten släng av ätstörning, som tyvärr inte tillkännagetts, eller så vet de bara inte vad de pratar om egentligen.

Jag själv blev väldigt påverkad av mina vänner när jag gick i gymnasiet och det var extremt jobbigt att höra när de pratade om mat, speciellt när de kände till mitt problem. Även när jag började på högskola kunde jag finna det irriterande att bli upplyst om andras dåliga matvanor. Det jag gjorde var att förändra min mentalitet – min inställning till det hela. Jag blev mer egocentrisk och istället för att påverkas av andras dåliga matvanor kunde jag få vara den förebild som faktiskt åt regelbundna måltider. Jag slapp sitta hungrig på föreläsningarna för jag hade med mig mina mellanmål, och jag slapp stå i kö på macken för jag hade med mig min lunchmatlåda. Jag orkade träna efter skolan för jag hade ätit ordentligt under dagen. Jag behövde inte sitta och prata om att sluta äta vissa livsmedel – för jag visste att kroppen behöver allt, men i lagom mängd.

Mitt främsta tips är faktiskt sköt dig själv och skit i andra. Det kanske låter hemskt, men det är faktiskt bäst när det gäller att upprätthålla goda matvanor i en sjuk omgivning. Sedan är det säkerligen lättare sagt än gjort, men försök säga saker till dig själv som att “nej, jag vill äta lunch annars mår jag skit.” och om dina vänner vill skippa lunchen och ha lågt blodsocker hela eftermiddagen får väl de göra det, men du är den som tar ansvar för hur du vill göra. Vill du bli frisk och må bra? Ja, då behöver du faktiskt äta dina måltider. Låt inte någon annan ta ifrån dig det. Våga stå upp för dig själv och dina behov – skit i andra.

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp