Att börja äta upp

February 8th, 2013

Bra kämpat tjejen!
Du har kommit låångt och tror du känner bäst själv vad som är lagom!
Min fråga idag till dig är, hur gjorde du efter/innan måltiderna när ångest/oron/gråten/träningstankarna kom i början när måltiderna blev större?
Några tips? Och kunde du bara börja äta upp hela portionerna eller hur gick det för dig eg?

Varm kram!

Hejsan! Jag tror att du har rätt – jag känner ganska bra om jag äter för lite eller inte och min behandlare kontrade min oro med “Du vet/kan” så jag ska lita på mitt eget omdöme framöver.

Det tog lång tid innan jag vågade äta fulla portioner. Jag ville hela tiden ligga i underkant, eftersom kaloritänket var så starkt och jag skulle ständigt “spara” på dom.

För varje gång jag bestämde mig för att bli frisk tog jag nya tag. Frukosten gick bäst, för då var jag som hungrigast. När man väl hade fått till frukosten så blev den inga problem. De samma gällde de övriga måltiderna. När man väl har ätit dom några gånger så är det inga konstigheter sedan. Det är omställningen som är jobbigast – att göra något nytt – att göra det Ana inte ville – att faktiskt äta det man behövde.

Tyvärr så lyckades jag inte hitta några genvägar ifrån ångesten. När mättnadskänslorna kom så kom också ångesten. Vid ett fler tal tillfällen blev det konflikter med föräldrarna, och många gånger blev jag otrevlig mot pojkvännen. Ibland blev kudden ens bästa vän, ibland hoppades man på att några armhävningar skulle förbränna “mättnaden”. Jag fick liksom många andra gå igenom en svart period där allt man ville var att insjukna igen, samtidigt som man visste att man egentligen ville bli frisk.

Efter en mängd tårar och ett antal konflikter hade man börjat vänja kroppen med måltiderna. Man började faktiskt att känna sig hungrig till melliset och jag märkte om jag fuskat med en måltid för då fick jag ett enormt sug senare. Det blev accepterat att äta när jag var hungrig, och så småningom lärde jag mig att äta mig mätt också.

Tips till att få upp portionerna:

  • Ta en måltid i taget
  • ÄT REGELBUNDET (ca 2-3 h intervall)
  • Ha ett måtto om att äta upp det som ligger på tallriken
  • Börja med att lägga upp en full frukost – och ät upp!
    Sedan ev. lite mindre portioner till de övriga målen om det känns alldeles för ångestfullt.
  • Ta nästa dag och ät både en full frukost och middag
  • Nästa dag tre fulla måltider
  • Sedan alla mellanmål också
  • Prova med att äta alla måltider fullt ut i några dagar.Är det verkligen så hemskt?
  • Känns det som att du fått till hyfsat bra portioner så ät så i några dagar – men nöj dig inte med det
  • Öka på med de sista slevarna efter det

Det handlar om att vänja sig, att vänja sig med mängden och mättnaden. Ångesten kommer att komma, men acceptera det då. Jag får fortfarande ångest ibland, men jag orkar bara inte bry mig.

Jag deltog på en “intensivvecka” för ett år sedan. dag 1 med riktigt fulla måltider var en pina. Men redan efter några dagar blev det lättare.

Tags: , , , , , , ,

  • https://docs.google.com/forms/d/1Y1aRPcqwQCwLUgeX9w_G1sTCJpmKgnvyon-MMynDM9M/viewform Anonymous

    Hej hur vet jag om mins måltider är för fettfattiga

  • http://mikismat.blogg.se Mikis

    Det här med mellanmål tycker jag är lite klurigt, det är någonting nytt för mig. Jag tycker ju att konceptet är bra, att äta regelbundet, men… Ingen annan gör ju det. :( En tjej fnissade typ åt mig när jag åt lite aprikoskräm på förmiddagsföreläsningen idag. Ska man alltid äta mellisar och kvällsmål? Om man inte är så hungrig, då? Och så känns det som att jag äter så himla OFTA (=MYCKET). Fast mitt sunda förnuft säger mig ju att det är sundare att äta många små mål med jämna mellanrum än att chocka kroppen med en brakmåltid om dagen och en massa chirre på kvällen.

    • http://Soelas.se Soelas

      Oja, jag förstår dig. Jag tycker inte heller att det känns “normalt” att äta så ofta som man gör. De flesta unga gör inte det. De äter kanske tre måltider och kvällssnacks. Egentligen handlar det ju om att hitta matvanor som passar ens egen livsstil, men när man behöver jobba för en viktuppgång är det lättare om man håller sig till regelbundenheten. Det är ju inte dåligt att äta mellanmål – det håller ju förbränningen igång.
      Ditt sunda förnuft har helt rätt!

  • disqus_TtQxVK0qPT

    Tänker att det kan vara bra att ha lite kontroll när man först börjar äta så att det inte blir helt galet i huvudet.
    Men en fråga, gäller dessa portionsstorlekar o mängder även äldre personer? Eller fick du detta från BUP?

    • soelas

      Absolut! Riktlinjer behövs för att man ska lära sig vad som är “normalt”. Sedan är det viktigt att inte alltid kontrollera och mäta, för det blir ett tvångsbeteende i längden.
      Dess portioner är utmätta för vuxna kvinnor som inte tränar så mycket.

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp