Att träna hälsosamt

January 2nd, 2014

Det är garanterat ett stort antal personer som beslutat sig för att öka träningsmängden detta år. Det är ju fantastiskt att folk vill ta nya tag och förbättra sin hälsa. Dock medför denna träningshets ett flertal konsekvenser som får en motsatt effekt på hälsan än den önskade.

Det är lätthänt att viljan och motivationen låter träningsdosen bli för hög redan i början, vilket snarare leder till att kroppen får ta stryk än att hälsan förbättras. Fitspoon hävdar ofta att vi underskattar vår egen kropp och att vi alltid måste pusha den hårdare, även när vi tror att vi inte orkar. Det är klart att vi behöver pusha oss själva för att nå resultat, men till skillnad från detta kan jag garantera att kroppen behöver vila när den är trött. När det sägs att man ska pusha sig själv handlar det snarare om under träningspasset och inte i hur ofta man tränar. Att träna när kroppen inte har energin för det är skadligt, och inte alls hälsosamt!

Jag har själv värderat träningen fel många gånger tidigare. För mig har det varit viktigt att träna effektivt och varje dag! Sedan blir jag chockad när kroppen inte alls har samma ork som i början. Jag har fått lära mig den hårda vägen; genom anorexi och skador pga. överträning. Det viktigaste är att jag har fått lära mig, och nu kan jag dela med mig av den kunskapen till andra.

Jag tror att många gör just felet med att satsa för mycket på träningen i början, och några veckor senare ge upp då kroppen totalt säger ifrån. Många tänker nog “nu ska jag gymma varje dag!“, men det är sällan som kropp och psyke pallar med det om man är ovan eller vet exakt hur man ska träna på rätt sätt. Det ska inte vara allt eller inget, för träning är bra när den genomförs i en mängd som ger balans med kost och övriga delar i livet. När träningen går till överdrift så blir det snarare ett tvång än en hälsofrämjande faktor. Om livet börjas anpassas till träningen och det sociala uteblir befinner man sig i riskzonen för Ortorexi. De som inte ger upp, trots att kroppen säger ifrån, riskerar att dra på sig denna form av ätstörning.

När vi tränar bryter kroppen ned muskelfibrer och använder sig av den energi som finns lagrad i kroppen, framför allt i form av glykogenförråd. För att musklerna ska byggas upp är det ytters viktigt att dessa energiförråd fylls på så fort som möjligt efter träningspasset. Det är ju inte under själva träningen som kroppen bygger musklerna, utan det är när den får vila! Får kroppen inte den näring eller den vila som den behöver så kommer träningen leda till nedbrytning istället för uppbyggnad. Att bryta ned kroppens beståndsdelar är knappast ett hälsosamt träningssätt (såvida man inte är överviktig och enbart strävar efter viktnedgång).

Vill man börja träna hälsofrämjande så gör inte de misstagen jag har gjort. Låt inte träningsdosen gå till överdrift och tänk inte “jag väntar med att äta tills jag kommit hem så jag är riktigt hungrig” istället för att ha med dig ett mellanmål att äta direkt efter träningen. Kroppen hinner med nedbrytning på den där timmen det tar innan du kommit hem, fixat mat och serverat den på bordet. Ät direkt efter träningen, blodsockernivån behöver stabiliseras och tro mig, efter ett bra träningspass kommer du inte bli mätt på ett litet mellanmål, hungern kommer ändå finnas där när du sätter dig vid köksbordet och ska äta en rejäl måltid. 😉

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

  • två tjejor
  • Angelica

    Åh tack för denna underbara blogg! Så mycket igenkänningsfaktor och peppande 😀

    Har faktiskt problem med just det där äta efter träningen, bor också i Stockholmsområdet och det tar ju ett tag innan man tar sig från gymmet och hem. Vill inte “slösa bort” kalorier på något att äta i förbifarten då en sån måltid inte känns lika “bra” och jag är en såndär som måste ha varje måltid “perfekt”. Börjar dock inse att det inte funkar eftersom som du skriver, kroppen hinner ju bryta ner sig själv på den tiden så nu har jag börjat ha med en clementin till gymmet. Dessvärre går det inte lika bra att faktiskt få den i sig, kommer hela tiden på bortförklaringar men jag jobbar på det! c:

    Jaja ville mest bara säga tack för att du tar dig tiden och skriver dessa inlägg, hjälper mig och många andra! ^^

    • soelas

      Tack Angelica!

      Jag känner igen det där “sjuka tänket”. Där man hellre “sparar” sig så man kan äta mer när man väl kommer hem. En nedrans vilja som hellre står ut med hungern än att äta något som fyller på förråden. Nog vet både du och jag vid detta lag att vi ändå kommer att bli hungrig senare. Skillnaden är att vi slipper pina oss på vägen hem och kasta i oss maten när vi väl får den.

      Det är ett jätte bra steg med en clementin – det upplever iafl inte jag som mättande någonstans, men ändå en lite blodsockerhöjare. Personligen upplever jag oftast en större hunger efter en liten frukt, så jag rekommenderar något lite mer proteinrikt framöver. Det skulle nog din kropp må mycket bättre utav, och träningen kommer att ge större resultat! :)

      Det är kommentarer som denna som energin tillbaka och håller bloggen vid liv. Jag önskar att detta kunde vara ett riktigt jobb för mig, eftersom detta är ett arbete jag verkligen brinner för. Kanske finns det möjligheter att utveckla bloggen till ett större forum där ni läsare kan vara mer delaktiga i arbetet. :)

      Lycka till gumman! Vi kämpar för att göra det som får oss att må bra – eller hur?! 😀

      • Angelica

        Yes du har alldeles rätt! Körde faktiskt på en proteinbar istället efter gårdagens träning, och det kändes så bra att lyckas anta den utmaningen 😀 Och mycket riktigt blev inte vägen hem lika jobbig häller! ^^

        Kul att du funderar på att utveckla bloggen, ditt engagemang är ju helt fantastiskt så det skulle säkert passa dig jätte fint att jobba med något sånt här på heltid, om det är det du vill. Som sagt du är grym på det du gör :)

        Tack för peppen!

        Kraam

  • Pingback: no credit check loans()

  • Pingback: direct payday loan canada review lender()

  • Pingback: drugrehabcentershotline.com heroin addiction treatment()

  • Pingback: bmi calculator()

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp