Att träna i processen att bli frisk

January 3rd, 2013

Tränade du innan ätstörningen? Tränade du med sjukdomen? Tränar du nu eller vill du träna? När är det okej att träna igen och kan man inte träna i processen att bli frisk?

Jag har länge hållit på med sporter och aktiviteter men med ätstörningen gick träningen till överdrift. Hur vet man om man tränar för att må bra eller för att få äta? Det är en fråga som jag själv söker svaret på idag.

Idag tränar jag Cheerleading två till tre gånger i veckan. Ibland tänker jag på hur mycket jag förbränner under träningspassen och kan få ångest om jag inte känner att jag fått ta ut mig något. Ibland fuskar jag med maten, men ibland fyller jag på med en näringsdryck. Oftast är jag noggrannare att äta i samband med träning, oftast blir jag hungrigare. Oavsett om tankar kring förbränning finns kvar när jag tränar, så finns det inget som får mig att känna mig friskare än Cheerleadingen.

De flesta läkare skulle nog rekommendera att man avstod ifrån träning tills man närmat sig normalvikt. Men man tar hänsyn till individen och omständigheterna också. Anledningar till att jag fick börja träna trots bmi runt 17 är:

  • Mensen kom tillbaka tidigt (dock sedan försvann, vilket jag inte fått möjlighet att diskutera med min behandlare ännu)
  • Jag sitter på föreläsningar hela dagarna och även min kropp mår bättre av motion
  • Cheerleadingen ger mig livsglädjen tillbaka
  • Jag är liten byggd, likasom morsan och har tidigare tränat (och mått bra) på denna vikt

Det ÄR farligt att anstränga sig fysiskt om kroppen är i svält-tillstånd eller inte hunnit återhämtat sig ifrån den. Det kan vara skadligt att träna på en undervikt. Dessutom kan det bli mycket svårare att släppa taget om ätstörningen om man håller på med “kaloriförbränning”. En promenad kan lätt övergå till småjoggande till intervallspringande. Det lilla kan trigga igång dumtankarna. Därmed är det absolut bästa att avstå tills man vet att man mår bra både fysiskt och psykiskt.

Om Cheerleadingen inte vore sådan stor passion och motivation för mig att bli frisk så skulle jag inte vilja träna. För som sagt; det triggar igång anorexin och jag tror att det gör det svårare för mig att bli riktigt frisk idag.

Var man hittar balansen mellan tvångsträning och måbra-träning är individuellt. Ibland är det lätt att vara blind för vad som är sjukt, bara för att man mår bra för stunden.

Vill du träna för att må bra eller finns den en tanke bakom som säger att det blir okej att äta mer?

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

  • mimmi

    Först och främst vill jag tacka för en superbra och inspererande blogg. Du verkar vara en tjej som verkligen bestämt dig att kämpa emot anorexian och gjort stora framsteg. Jag har själv anorexia har haft det ett år men det gick inte så långt och idag är jag normal viktig, men jag har inte blivit av med de jobbiga tankarna. Jag vill så gärna bli frisk. Min fråga om du har något knep i hur man ska tänka när man får dessa jobba tankar. Jag innbillar mig ofta att jag är tjock eller ätit för mycket när jag igentligen inte alls ätit mycket. Jag orkar liksom inte kämpa emot tankarna när de väl kommer, vet inte hur jag ska tänka.
    Ursäktar för en rörig och lång fråga eller frågor.
    – Mimmi

  • Tjejen med ångest

    Hej först och främst tack för en bra blogg!
    Jag har en sådan otrolig ångest över min kropp googlar dagligen hur man kan gå ner i vikt och speciellt runt benen. Nu är jag 17 år men när jag var yngre enda tills jag vart 16 har jag varit liten, smal jag liten om man jämförde med alla de andra tjejerna. Men när jag var 16 år började jag träna ännu hårdare och ökade min tränings dos, är idrottare. Jag växte samtidigt och började komma in i puberteten. Nu idag, jag är inte tjock normal skulle jag kunna men jag hatar min nedre del utav kroppen främst låren vill inte ens kolla mig i spegeln längre jag vill inte ha muskliga tjocka feta lår jag vill ha smala och fasta ben. Jag vill gå ner i vikt kan tänkas mig sluta med allt som är onyttigt jag kan även minska på maten. Men jag är rädd att det ska bli en ond cirkel, har du några tips? Jag orkar inte känna denna ångest över min kropp jag går ständigt och jämför mig med andra speciellt benen jag hatar dom, måste bli mindre .

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp