Avdramatisera maten och ta måltiden för det den är

July 4th, 2013

När jag skrev föregående inlägg kom jag in på en väldigt viktig del av tillfrisknandet som jag tidigare inte konkret lyft fram:

Vikten i att avdramatisera maten för att bli fri från ätstörningstankarna.

Eftersom att omgivningen har stort fokus på maten är det lätt att det sammankopplas med ätstörningstankar. En del beteenden finns även hos friska människor, utan att de egentligen är sjuka. Tänker man mycket på mat och är noggrann med vad man stoppar i sig så finns det ett varningstecken som signalerar ätstörning.

Man kan inte ha bara lite ätstörningså har man en gång varit sjuk i ätstörningar blir man knappast frisk av att ständigt bry sig om vad man stoppar i sig. Det är en kontroll som inte bör finnas i ett sunt liv.

Att äta ska vara..

  • ..en livsnödvändighet
  • ..en njutning
  • ..något socialt
  • ..en självklarhet
  • ..en rutin
  • ..en spontanitet
  • ..en frihet

Maten kan man leka med. Maten kan man variera och förändra. Det går att upptäcka nya saker och det går att hålla sig till det man gillar mest. Det går att äta när man alltid har ätit, men det går också att äta vid andra tidpunkter. I viss måtta behöver man planera vad man ska äta, men i det stora hela ska det vara en sådan självklarhet att man inte behöver tänka överdrivet mycket på det.

Det finns så mycket mat i livet och framför allt så väntar det oss så många måltider.
Ta varje måltid för vad det är: en ny!

IMG_0309

Tortellini med ricotta&spinach med avokado och sallad

IMG_0316

Ris med stark krorvgryta!

Nudelwok

Nudelwok

Det går att inte fokusera på matplaneringen och ändå få till goda och varierade maträtter! 😀

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp