Baka och smaka

December 13th, 2013

Ung och omedveten om vad en sjukdom som anorexia kan medföra. Under bakningen med morsan stod man där och smaskade i sig små degbitar. Då fanns det inte en tanke på att det var fett, socker och kalorier i degen. Det var gott, det var kul och det var precis som det skulle vara. Efter första plåten smakade man en bulle, efter andra plåten smakade man en bulle och efter sista plåten smakade man en bulle. När man var liten och aldrig tänkt på kalorier kunde man äta fritt av det som bakades.

Sedan finns det en vän som injagade en matskräck i tankarna. Den satte stopp för att smaka på det goda. Varje liten bit skulle ses som en onyttig tugga av äckliga kalorier. Att äta dessa äckliga kalorier skulle vara ett misslyckande. Så det gjorde man inte till sist. Efter ett tag avvänjs man från att vilja smaka på sådana godsaker, allt man tänker kring dem är äckliga tankar. Äckliga och sjuka tankar. Tankar som sätter stopp för njutningen. När kalorifobin infinner sig finns det inte längre en frihet i ätandet.

Det är vanligt att personer med ätstörningar skaffar sig ett intresse inom bakning och matlagning. Det är faktiskt ett sjukt beteende att inte smaka av det man tillagar. Visst, det finns undantag, ibland är man kanske proppmätt redan eller bakar något man inte alls gillar/tål att äta. Jämför med innan ätstörningen. Hur agerade man vid bakning när man var yngre? Jag vet att jag åt av både deg, smet och bullar. Varför ska jag inte få göra det nu då?

Ett steg i tillfrisknandet är att våga äta av det man själv lagat. Det är sunt! Så ta dig en utmaning nu inför julbaket och smaka både deg, smet och bullar. Det kommer inte att göra någon tjock av att göra det någon gång. Det är bara gott och friskt!

Bullbak med älsklingen <3

Bullbak med älsklingen <3

IMG_1432

Minst 50 lussekatter var beställda

IMG_1434 (1)

Konstverk a la pojkvännen ;)

IMG_1439 (1)

Konstverk a la moi :)

Bakningen pågick till efter tolvslaget på natten. Under den tiden hann magen fyllas med några lussebullar och faktiskt en del deg och russin också. Det är en lättnad att inte känna en gnutta ångest över det. Varför skulle jag göra det? Det är Lucia, det är gott och det finns ingen som helst risk att bli tjock av det. Det är en frihet!

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  • mmmeeemmm

    Idag är det tre dagar jag har vart diagnoserad med anorexi. Själva sjukdomen har funnits där i över 12 månader.
    Jag har en enorm ångest för viktuppgången jag strävar mot och jag kan inte följa matschemat ut, inte helt. Jag försöker mitt bästa, vilket jag är rädd inte räcker till. Jag riskerar nämligen att bli inlagd i en månad om jag inte går upp 0,5 kg tills nästa tisdag. Jag är mycket, mycket rädd. För det känns som om detta matschemat kommer få mig att gå upp sååå mycket mer än 0,5 kg, men tänk om den där ostskivan jag struntar i kan ha sådan stor påverkan på min viktuppgång? Vad gör jag, när det för första gången är mitt fysiska jag som säger emot? Min kropp har ju alltid skrikit och suktat efter all mat under självsvälten, och när den väl får för mycket mat, är det den som säger emot. Jag får ont i magen och blir helt blåsig, jag orkar inte med all mat. Nu är det liksom inte bara psyket som säger emot, men även kroppen. Jag är så rädd att bli inlagd, och det, bara för att min magsäck inte orkar ta emot allt som intas. Vad gör jag? Hjälp!!

    • soelas

      Hej vännen!
      Allt vi kan göra är vårt bästa, men många gånger tror vi att vi inte kan bättre än det vi gör, när vi faktiskt klarar av mycket mer egentligen.
      Jag är övertygad om att ditt matschema innehåller motsvarande som det jag fick och då kan jag garantera dig att du inte kommer att bli tjock på det. Nu när jag är ‘frisk’ äter jag säkert mer än matschemat och jag går inte upp i vikt alls!
      När jag började äta fullt ut enligt matschemat ökade jag kanske några få kilon i vikt, på några veckor. Men sedan stangnade viktökningen av. Till en början går man upp i vätska och maginnehåll.
      Det sker en förändring i kosten och kroppen måste ställa om sig efter det nya matintaget. Det är inte konstigt att du känner dig mätt och blåsig när du underätit under en längre period. Ge din kropp en chans att anpassa och återhämta sig. Du kommer att må så mycket bättre vännen! Och du kommer INTE att bli tjock, även om anorexin gärna tror det eftersom du äter så mycket mer.
      Lyssna på dina behandlare och våga öppna upp dig för dem. De finns där att hjälpa, inte stjälpa!

      All lycka till dig vännen! Detta fixar du! Puss

      • mmmeeemmm

        Tack så hemskt mycket, din blogg är en stor inspiration! <3

  • Linnéa Törebrant

    Gud va skönt, vilken frihet. Har du varit riktigt underviktig? Hur mådde du då? Själv väger jag 35 kilo och står inte ut… Vill bara dö…
    bloggnamn; linneaelisabet.blogg.se

    • soelas

      Hej Linnéa! Det känns felaktigt att dra en gräns och säga att man är “riktigt underviktig” vid en viss vikt. Det är ju individuellt över hur låg vikt ens kropp tål utan att den bangar av.

      Men ja, jag har varit sådär “riktigt underviktig”, min lägsta vikt är 36 kg och jag kan tänka mig att jag mådde ungefär sådär då också. Det var inte förrän över 40 som jag började återfå ett normalt liv. och sedan 5 kg till för att må bra!

      Kan inte ens föreställa mig hur dåligt man mådde på den vikten. Men jag kan berätta hur mycket bättre jag mår nu!

      Kramar i massor till dig vännen, hoppas du kämpar dig därifrån! <3

  • Emma

    Hej! Hade inte du kunnat göra ett par matdagböcker igen? :) Hade varit kul att se!

    • soelas

      Hejsan! Jag har faktiskt funderat på det, vad kul att du efterfrågar. Ska försöka få till det. =)
      Kram

  • Mikis – mikis.webblogg.se

    Vilka fina lussebullar ni gjorde!! Jag bakade några som blev jättefula, hah, fattar inte. Men de var goda att doppa i glögg. :)

  • Pingback: payday loan online()

  • Pingback: direct payday cash advance georgia lender()

  • Pingback: drugrehabcentershotline.com addiction treatment()

  • Pingback: bmi calc()

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp