Beslutsångesten

May 29th, 2012

Något som jag tror att de flesta med en ätstörning känner igen är i alla fall beslutsångesten. Velandet; ska jag, ska jag inte, vad ska jag, hur mycket, vad vill jag, vad borde jag, ska jag verkligen??? Det är något som tar enormt mycket energi utav en. Att behöva argumentera med sig själv, det kan gå flera timmar innan man kommer fram till ett beslut.

Det primära sättet att bli av med beslutsångesten är att ge kroppen den energi den vill ha dvs. äta mer än tillräckligt och hamna på en normalvikt. Då fungerar hjärnan som bäst och man kan tänka mycket klarare samt får lättare att bestämma sig.

Men innan man har lyckats kommit så långt i sitt tillfrisknande finns det en del andra knep  man kan ta till:

  1. Det vanligaste tipset är att håll dig till samma. Samma frukost, maträtter som du vet hur mycket du ska äta av, några få mellanmål att variera sig emellan.
  2. Det kan även underlätta om man bestämmer i förväg. Idag ska jag äta det då, och sen det där då osv.. Då har man ett “schema” framför sig och det är bara att följa. Man slipper allt velande precis innan, som ofta kan leda till att man hoppar över måltiden helt istället. Not good!
  3. Ta samma som andra. Om du t.ex. är ute och äter med vänner eller släktingar så kan det ibland vara lättast att välja samma på menyn som de gör. Istället för att stå där och läsa alla 30 maträtter om och om igen och fundera på vilket som ger minst kalorier.
  4. (om du klarar av det) tänk på vad som det var länge sen du åt. Som du kanske älskade innan ätstörningen, också ge de sakerna ett försök. 😀

Till en början var jag emot att äta samma, jag tyckte det kändes tråkigt. Men nu i efterhand har jag insett hur mycket lättare det kan bli. För det första så blir det en trygghet, jag vet att jag får i mig tillräckligt och ändå inte för mycket (inget behov av att räkna kcal). Men självklart ledsnar jag ibland också, och då hittar jag andra alternativ som känns bekväma att variera sig emellan.

Presterar-dagar, som skoldagar eller dylikt försöker jag att hålla mig till det vanliga för att vara säker. T.ex:

Standard frukost: Havregrynsgröt med äppelmos, kanel och mjölk. Två mackor med leverpastej och smörgåsgurka. Te.

Standard kvällsfika: 2 dl fil + vaniljyoghurt med bär, müsli och kanel. Oftast behöver jag något mer till: macka/ägg/frukt. Te

Mellis i skolan kan jag vara dålig på. Oftast blir det risifrutti/yoghurt/frukt.

Tags: ,

  • http://pavagned.blogspot.com Tua

    Mycket bra! Jag hade beslutsångest redan innan ätstörningen och i och med den blev det hundra gånger värre. Jag har fortfarande jämt beslutsångest och bestämmer alltid i förväg vad jag ska ha, för annars är det kört. Tänker tillexempel ut min frukost innan jag somnar.. Om det är något oförberett, te.x köpa glass, brukar jag ta det som jag brukar gilla.. Om jag testar något nytt, finns ju risken att det inte är lika gott! 😀

    • http://Soelas.se Soelas

      Det är bra att du hittar sätt som hjälper dig 😀 Ibland försöker jag också bestämma frukost innan jag lägger mig, men kan ha svårt att känna vad jag är sugen på. Men på ett ungefär brukar jag bestämma och om jag inte alls är sugen på det på morgonen så får jag väl ändra då ^^ tihi
      Själv älskar jag att prova nytt! Vill oftast ha lite av allting för att smaka, men det gör det sååå mycket svårare för ätstörningen.

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp