Den där jämförelsen med andra

March 23rd, 2015

Ja, vi vet att alla är olika. Ja, vi vet att man inte ser ‘allt’ som någon annan äter. Men det man ser skapar en uppfattning om hur mycket de äter och det är extremt svårt att inte jämföra. En del kan säga att det är sjukt att jämföra sitt matintag med andra, medan jag faktiskt vill påstå att det beror helt och hållet på vad syftet är: att äta mindre, dämpa ångest, få perspektiv etc.

Det är svårt att sluta jämföra och jag tror att det är någonting man kommer göra både under och efter sin sjukdom- och tillfriskningsfas. Det är inte konstigt att man tycker att det är jobbigt att se alla i omgivningen äta så mycket mindre än en själv. Man kanske är i behov av en viss bekräftelse om att det man äter är normalt och inte för mycket. Tyvärr kommer man inte alltid att kunna få den bekräftelsen och det som då skiljer sjukt från frisk i detta avseende är om man agerar utefter jämförelsen eller inte. Här måste man hitta tanketricks som hjälper en själv att inte bli påverkad av omgivningens missvisande matportioner.

Jag hamnade i en sådan situation under helgen:

Det var landslagsträning i Borås och vi var flera stycken i laget som sov tillsammans hos en annan lagmedlem. Föräldrarna hade lagat über god mat enligt min mening och efter en dag av träning kände i alla fall jag mig rejält hungrig. Även om jag personligen inte alls tränat så hårt, blev knappt svettig så går det åt mycket energi av att vara flera timmar i en hall. Dagen efter skulle vi också träna, och även tränarna har påpekat hur viktigt det är att vi sover och äter ordentligt så vi kan prestera på topp dessa få träningstimmar vi har tillsammans innan VM. Men när vi väl kom hem lastade jag upp en portion som fyllde hela tallriken med ris och kycklinggryta. Åh, så god den var! Men.. de andra tjejerna… de åt ju nästan hälften av det jag åt. “Var de inte hungriga?!”. En förklaring skulle varit “aja, de kanske äter massa godis istället”, men för bövelens det hade ju jag gjort också, och inte sjutton hindrade det mig ifrån att vilja äta ordentligt med  mat. Jag blev frustrerad. Men, jag tog ta mig fasen en extra liten portion ändå – för jag var hungrig och jag ville vara på topp under träningshelgen, och maten var så god! 😉

 

 

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

  • Malin

    Så himla bra!! Du är grym och inspirerar så. ❤️

  • Rebecka

    Jag känner igen mig precis i det du skriver! Jag är i början av min tillfriskning och det känns orättvist att jag ska äta mycket mer än alla andra gör. Jag måste påminna mig själv om att det är bra att gå upp i vikt och jag blir jättepeppad och inspirerad av dig!

    • soelas

      Tack Rebecka! Tycker att det verkar som att du jobbar på bra – håll dig på detta rätta spår nu! :) <3

  • felicia

    Jag ställde frågan innan och jag ställer den igen då kanske du inte såg :) och snälla svara! :)
    Hej! Jag har en fråga som jag grubblat på väldigt länge. Det är nämligen så att jag aldrig ätit rätt efter matschemat och druckit näringsdrycken som var två innan men nu 1 näringsdryck. Jag undrar hur ämnesomsättningen påverkas när man följer matschemat 1-2 veckor sen minskar genom att hoppa över nån måltid eller utesluta näringsdrycker? hur påverkas ämnesomsättningen av denna intagsändringen. Kommer jag gå upp i vikt snabbare nu och hur blir det om jag gör rätt nu, hoppar vikten upp? snälla du svara för jag är rädd att göra rätt nu då jag tror att vikten kommer att hoppa upp jättemycket och att min kropp inte kommer att lita på mig längre. så jobbigt verkligen! förklara gärna om du vet hur ämnesomsättningen påverkas av kaloriändring runt 600-1200 kcal från vecka till vecka.

    • soelas

      Hej Felica! Jag är ledsen att jag missat att svara på din kommentar tidigare.
      Vad exakt som händer med vikten är mycket individuellt och det enda sättet att verkligen få veta vad som gäller för DIG är att prova dig fram. Rent teoretiskt sätt kan ett “gasande-bromsande” göra att förbränningen inte riktigt håller sig jämn. Den litar inte riktigt på hur mycket mat den kommer att få. Det är aldrig bra att hoppa över måltider, det kan försätta kroppen i svältläge igen vilket gör att den hellre försöker hålla kvar den näring den får för att förbereda sig på nya svältperioder. Men om man äter regelbundet så kommer kroppen lättare att släppa iväg ett eventuellt överskott, eftersom den vet att den snart får ny näring igen. :)
      Sedan ska jag vara ärlig och säga att de flesta friska människor äter mer eller mindre olika dagar. Men deras kroppar har oftast redan resurser att ta av och kan lita på att den får tillräckligt i längden.
      Det är inte så att kroppen lägger på sig flera kilogram i kroppsvikt. Jag skulle tro att den största skillnaden i vikten om man ökar matintaget från svält med 1000 kcal extra, är att man väger mer tack vare att det finns mer mat i mag- och tarmkanalerna.
      Jag gasade-bromsade mycket under början av min viktuppgång och jag rusade inte upp i vikt pga. det. Snarare så att jag bara drog ut på viktuppgången för att jag aldrig vågade äta tillräckligt. Sedan fick jag panik när jag gått upp lite ändå, utan att riktigt kämpat för det. Så lika bra att gå ALL IN, för inte förrän då fattar man att det krävs mycket för att gå upp. Då ger man förbränningen en ärlig chans att komma igång.

  • Anonymis

    Ååh precis sådant har jag gått och funderat på-att “tänk om jag äter mer än någon annan”-men vad spelar det för roll? Kroppen vet nog hur mycket den behöver, plus att det är ju okej att ta lite “extra” om det är gott! Kram till dig!<3
    lifeofbrightness.blogg.se

    • soelas

      Precis! Det där “lilla extra” som vi är så rädda för är oftast det som skiljer oss från sugen till nöjd, från att tänka på mat och kunna fokusera på annat, från frisk till sjuk osv. Det är det där lilla extra som får oss att må bra, både i kroppen och i sinnet. :)
      Kramar!

  • Becka

    Hej Soela! Har inte läst din blogg på ett tag nu då jag haft fullt upp med livet och ansett mig va frisk! Men nu har jag insett att jag är långt ifrån frisk och jag har efter en djup svacka jättesvårt att äta mig mätt vissa dagar då jag går runt med tjock-tankar hela tiden… så jag bestämmer mig för att inte äta något sött och då blir det även omöjligt med kolhydrater vilket gör mig hungrigare… jag klarar mig ett par dagar sen börjar jag äta igen. Min behandlare säger bara “men mat för en dag är det du ska tänka på” men vad gör jag när det inte går? När allt jag vill är att begrava mig själv, samtidigt som jag vill äta, men det är fysiskt omöjligt!! Jag är jätteförvirrad och jag vill inte följa med Ana en gång till, men vet inte hur jag ska stoppa det hela! :(
    Kram bästa! <3

    • soelas

      Det är när vi börjar begränsa oss i kosthållningen som kroppen kommer att börja skrika efter det den har brist på. Får jag för mig att äta mindre fett så kommer min kropp skrika efter choklad på kvällen. Börjar jag dra ned på kolhydraterna så kommer jag vilja frossa i mig mackor när jag väl får chansen. Det är kroppens sätt att säga att den fått för lite tidigare och nu försöker göra allt den kan för att få i sig den livsnödvändiga näringen. Det är inte meningen att kroppen ska behöva klara sig utan vissa näringsämnen, speciellt inte när den inte behöver.

      Det låter som att du hamnat i en sån där “ond cirkel”. Dem är svåra att vända, men de går. Man måste bara hitta någon stans att starta, och oftast är det maten. Om din kropp får den näring den behöver så kommer inte tankarna att bli lika mäktiga. Visst kommer Ana att gnälla, som fan, men hennes argument kommer bli lättare att slå hål på.

      Fundera på vad du vill, vad motiverar dig. Jag menar, VILL du verkligen må bättre – då tror jag att du VET vad du faktiskt behöver göra. Det är verkligen inte lätt, men det är nödvändigt.

      Kämpa på! <3

  • Angelica

    Har inte följt dig men läst din blogg någon gång tidigare. Intressant! Jag är i en jobbig sits…har haft ätstörning sedan tonåren, är nu 38…jag är väl egentligen fri men samtidigt inte alls…jag äter pizza, lösgodis på fredagen, mackor och bullar, men ALLT är under kontroll. Det händer inte ofta något slinker ned utan förvarning eller utan att smått kompensera innan eller efter. Samtidigt är träningen svår att hoppa över ifall tiden eller lusten skulle svika. Det är ett måste bara, så är det! Min vikt är normal. Hur tar jag första steget ut i det fria? Hur ska jag våga ta pasta till middagen? Och en bulle till fikat på jobbet? Utan att ta bort en macka på kvällen…?// Angelica

  • Pingback: Blue Coaster33()

  • Pingback: online casinos()

  • Pingback: uk online casinos()

  • Pingback: payday loans in las vegas nv()

  • Pingback: Burst and anal invasion bella gulps batter mind-blowing()

  • Pingback: Website()

  • Pingback: bedste lan lige nu()

  • Pingback: mp4 mobile porn()

  • Pingback: laan penge nu sms()

  • Pingback: laan penge nu uden renter()

  • Pingback: stop parking()

  • Pingback: alkaline water benefits()

  • Pingback: water ionizer machines()

  • Pingback: YouTube likes kopen()

  • Pingback: car parking()

  • Pingback: water ionizer loans()

  • Pingback: pay per day loan plans()

  • Pingback: home()

  • Pingback: navigate to this site()

  • Pingback: house blue()

  • Pingback: electrician jobs australia sponsorship()

  • Pingback: electrician school nj()

  • Pingback: payment plan()

  • Pingback: alkaline water brands()

  • Pingback: loan payment plan()

  • Pingback: electricity()

  • Pingback: alkaline water()

  • Pingback: alkaline water()

  • Pingback: website()

  • Pingback: water ionizer()

  • Pingback: learn more()

  • Pingback: Greg Thmomson()

  • Pingback: gmail login()

  • Pingback: gmail.com login sign()

  • Pingback: search all craigslist()

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp