Det bästa har varit skolmaten

November 29th, 2013

På tal om förändrade matvanor vill jag konstatera att den största förändringen är att uppskatta mat. Inte på det sätt som anorexian uppskattade maten. Anorexian uppskattade maten då man äntligen tilläts att äta. Men den sunda uppskattningen är att faktiskt få äta; äta det som är gott och äta sig mätt!

Idag avslutar jag min tre veckors VFU (verksamhetsförlagd utbildning) på en av Stockholms gymnasieskolor. Något jag verkligen uppskattat den senaste veckan är att äta skolmaten. Att skolmaten ska vara dålig har jag länge varit kritisk till. Jag tror nämligen att det snarare är en trend, en oskriven regel att elever ska kritisera skolmaten. De flesta skolmatsalar erbjuder alltid alternativa rätter, så det finns alltid något som går att äta. Okräsen som jag är vill jag däremot gärna äta av alla maträtter. 😉

Detta är kvalitet jämfört med mina “studentmatlådor”!



Tags: , , , , , , , , ,

  • Linnea

    Det där är verkligen små portioner med mycket som består av grönt bara ..:/
    Jag börjar bli orolig för dig för på instagram äter du bara mindre frukostar o mindre luncher..
    Kram

    • Flickanochhavet

      skolmat är NAJS, tänk att få gratis mat. Man borde vara glad och tacksam :)

      finns ett litet problem. SKolmaten passar ofta inte för personer som tränar mycket (min egen erfarenhet och koll av vad maten innehåller) Problemen beror på detta
      -1. Skolmaten baserar sig på rekommendationer. Rekommendationerna är ofta att använda lite fett, och ofta bilr det till förmån för annat strunt, som t.ex mycket lätt matlagningsgrädde. Funkar om du är stillasittande, men du är tvungen att äta enormt stora portioner om man behöver mer energi (vilket ju är svårt om maten inte är så energität)
      -2. Små tallrikar lurar en att äta mindre, vilket är bra om man inte tränar mycket. Men skilda salladstallrikar skulle behövas för de som tränar mer. Det som ser ut som en “bamseprotion” kan i själva verket vara alldeles för lite mat, p.g.a. mycket sallad kombinerat med icke-energität mat kombinerat med liten tallrik

      Detta baserar jag alltså på egna erfarenheter och vad jag räknat ut av genom att ha sett på näringsinnehållsskyltar, samt anvisningar för skolmatsplanering. Skolmatsplaneringen baserar sig på lågaktiva ungdomar. Fast å andra sidan, klart det är svårt att få något som passar alla! Och det finns ju plus också, som att man får variation, mycket fräsch o mångsidig sallad, med ingredienser man kanske inte skulle köpt hem själv!

  • Madde

    Håller med!

  • Madde

    :/

  • Emma

    Jag håller med de andra.. Jag vill självklart inte döma dina matvanor, och vi ser såklart inte allt du äter, men det är klart man blir orolig när man ser en förändring – Kanske värt att uppmärksamma då du är en förebild för många och du har stort inflytande på dina läsare och följare.. :)

  • Flickanochhavet

    skolmat är NAJS, tänk att få gratis mat. Man borde vara glad och tacksam :)

    finns ett litet problem. SKolmaten passar ofta inte för personer som
    tränar mycket (min egen erfarenhet och koll av vad maten innehåller)
    Problemen beror på detta
    -1. Skolmaten baserar sig på
    rekommendationer. Rekommendationerna är ofta att använda lite fett, och
    ofta bilr det till förmån för annat strunt, som t.ex mycket lätt
    matlagningsgrädde. Funkar om du är stillasittande, men du är tvungen att
    äta enormt stora portioner om man behöver mer energi (vilket ju är
    svårt om maten inte är så energität)
    -2. Små tallrikar lurar en att
    äta mindre, vilket är bra om man inte tränar mycket. Men skilda
    salladstallrikar skulle behövas för de som tränar mer. Det som ser ut
    som en “bamseprotion” kan i själva verket vara alldeles för lite mat,
    p.g.a. mycket sallad kombinerat med icke-energität mat kombinerat med
    liten tallrik

    Detta baserar jag alltså på egna erfarenheter och vad jag räknat ut
    av genom att ha sett på näringsinnehållsskyltar, samt anvisningar för
    skolmatsplanering. Skolmatsplaneringen baserar sig på lågaktiva
    ungdomar. Fast å andra sidan, klart det är svårt att få något som passar
    alla! Och det finns ju plus också, som att man får variation, mycket
    fräsch o mångsidig sallad, med ingredienser man kanske inte skulle köpt
    hem själv!

  • Pingback: I Choose Life | Soelas.se()

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp