Det hälsosamma

October 5th, 2013

Befolkningens syn på “vad som är hälsosamt” av idag är mycket influerat av medias utspel. Idealbilden av en hälsosam kropp är en muskulös kropp med lite fett. Jag tror att nästan alla är överens om att man är hälsosam om man:

  1. Äter lite sötsaker
  2. Äter mycket frukt och grönt
  3. Tränar mycket

Det är inte fel att undvika äta allt för mycket sött och välja frukt och bär istället. För en del personer kan det till och med vara nödvändigt! Det är heller inte fel att vara väldigt aktiv, så länge man ger kroppen den näring som den behöver. Det är klart att en del elitidrottare kan ha lägre fettprocent än rekommenderat, utan att det blir ohälsosamt.

Har man aldrig själv lidit av ätstörningsproblematik tror jag att denna syn av vad som är hälsosam är ofrånkomlig, i många fall. Men när man jobbar för att bli fri från ätstörningsmonster lär man sig att det går att faktiskt träna för mycket och äta för nyttigt. Det känns inte längre sunt att fokusera så mycket på det som anses vara hälsosamt av omgivningen, för det blir snarare en triggande faktor som kan leda till en mer ohälsosam livsstil.

Även om man under en tid måste kämpa för att träna mindre och äta “onyttigare” för att bli frisk, så består inte ett hälsosamt liv av att inte träna alls och bara äta godis. Ett hälsosamt liv är en balansgång där man måste se till sina individuella behov och förutsättningar. Vad behöver min kropp för att må bra? Istället för att lyssna på vad alla i omgivningen anser vara sunt.

Dagens lunch efter ett gympass. En fantastiskt god portion pasta och currykyckling!

Dagens lunch efter ett gympass. En fantastiskt god portion pasta och currykyckling!

Min kropp ligger på gränsen till undervikt och har ganska låg fettprocent. När jag berättade detta för min pojkvän igår sade han “Jag tycker att du ser hälsosam ut”, och han har rätt. Jag ÄR faktiskt hälsosam och det är jag stolt över. För att jag ska vara hälsosam handlar det inte om att leva upp till omgivningens ideal, utan det handlar om att jag gör det som jag mår bra av. Jag är elitidrottare och tränar mycket, det mår jag bra av så länge jag också fyller på med den näring som min kropp behöver. Till skillnad från i anorexin begränsar jag inte mitt matintag, utan jag äter ALLT! Det är en myt att man inte kan äta vissa livsmedel och ändå få en superkropp. Jag skiter faktiskt i att bry mig om för mycket i kosten, jag äter det jag vill! Vill jag äta en kanelbulle, två mumsiga nougatkex och halva pojkvännens Maraboukaka en fredagskväll framför Idol – så gör jag det. Det gör mig inte mindre hälsosam, utan det bidrar snarare till ett sundare matförhållande. Det viktigaste när man tränar mycket är att också äta mycket. Klarar man inte det så är man inte riktigt redo för intensiv motion. Det är som sagt en balansgång, och jag känner att jag har hittat min balans – jag är hälsosam!

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  • Rebecca Gustafsson

    å, blir så glad när jag läser det här! Du är verkligen en bra inspirationskälla till skillnad från mångt och mycket annat! Kram

    • soelas

      Tack o tack fina Rebecca! Det glädjer mig enormt att höra. Vad gullig du är som lämnar sådan fin kommentar. Kram =)

  • matilda

    hej igen :)) ett till bra inlägg! <3 nu vet jag ju inte om du upplevde dig som energilös när du var som sjukast men har du samma livsenergi nu som innan du blev sjuk? alltså att du orkar göra mera? jag orkar verkligen inte göra annat än att ligga i sängen elr sitta med datorn :/ äter mera än i somras men har absolut ingen energi. föstår intee!!

    • soelas

      Hejsan! Tack så mycket!
      Det är bra frågor du ställer. Det är svårt att komma ihåg hur energifull jag var innan anorexin,men jag vet att jag mår mycket bättre nu, orkar mer och framför allt har mer livsglädje.
      Det är helt normalt att uppleva utmattning ett bra tag efter att man börjat äta mera. Det tar lite tid för kroppens förråd att fyllas på. Det som har brutits ned måste byggas upp igen. Jag var utmattad ca 1/2 år efter att jag börjat äta mera. (se http://soelas.se/?p=1363)

  • Jeanette Samuelsson

    Så jäkla underbar att läsa! du är en inspiration!

    • soelas

      Tack vännen! Vad kul att få sådana fina kommentarer 😀

  • Fredrica Olsson

    Härlig och sann läsning! Allt du skriver är väldigt inspirerande. Tack för en bra blogg!

    / Fredrica
    http://www.choisirlavie.blogg.se

    • soelas

      Vad underbar du är! Tack Fredrica! 😀
      Kram

  • Sofia.O

    Hej!
    Jag har tänkt på en sak. Jag har haft min ÄS i cirka 1.5 år. Börjat äta bättre men jag vet att jag inte äter bra. (eller: allt är ju relativt). Jag är rädd att ta mig ut ur min trygghets zoon så jag äter väldigt enformigt och förlorar en hel del viktiga näringsämnen. Vi matutmanar mig lite nu här hemma, pojkvän och jag. Men jag blir hungrig nästan direkt igen vilket är så himla påfrestande. Jag borde bli mätt på det jag äter men tydligen inte. Varför är det så?
    Det gör så att man inte riktigt vill äta utanför tryggzoonen med “onödiga” kalorier när det ändå mest “rinner rakt igenom” s a s.
    Min tryggmat håller mig mättare längre till ett lägre energi innehåll. Men jag kan inte äta detta hela livet, det mår man inte bra av. Men jag orkar inte vara hungrig hela tiden heller..

    • soelas

      Hej Sofia! Vad roligt att du frågar mig om detta. Jag kan säga att jag känner igen mig i dina tankegångar. “Jag äter ju mer, hur kan jag vara hungrigare?”. Sanningen är att “mer” behöver fortfarande inte vara tillräckligt. Dessutom kan en lång tid av dåliga kostvanor kräva lite tid för att sätta kroppen i balans igen. Att du börjat äta bättre kan innebära att kroppens ämnesomsättning satts igång och den börjar förbränna mer – då är det väl inte konstigt att man blir hungrigare?
      Den enkla sanningen är att är man hungrig, så äter man för lite. Din kropp behöver förmodligen mer mat för att den ska hamna i den balans den mår bra av.
      Det är lätt att luras av hjärnspökena som säger att man ätit en mycket större portion än innan, många fler kalorier, så då bör man inte bli hungrig. Men det ätstörningen tycker ska räcka är inte alltid desamma som kroppen tycker. Vem vet då bäst? Ätstörningen eller kroppen?
      Kram och lycka till :)

      • Sofia.O

        Tack. jag vet att man nog inte blir trodd som ätstörd med argument likt “men det ÄR stora portioner”. För det var ju trotsallt min PK som sa hur mycket jag bör äta så att det blir en bra portion. Men det du säger låter klokt, du är klok.

        En notering. Det är så tråkigt att se annonser på den här sidan om att “tappa 5-10 kilo”.

        • soelas

          Det finns naturligen flera anledningar till att man känner extra hunger. Det man kan göra är att själv försöka förstå varför DU är mer hungrig. Vi fungerar ju som sagt olika som individer. :)

          Tack för din kommentar, jag ogillar det skarpt själv! Ska se över vad jag kan göra åt saken. Jag håller med att det är väldigt omoraliskt, men det är tyvärr bloggerfy som väljer vilken annons jag måste ha publicerad för att registreras där.

  • SheDevil

    En fråga om träning : jag ligger på en vikt på ca 40 kg och vill så desperat träna igen, men jag har absolut inga muskler kvar på kroppen (tränade förut 3-4 ggr i veckan). Mina föräldrar tycker att jag borde träna för att få upp min aptit igen, men om min kropp säger ifrån att den är så pass svag – borde jag tvinga mig själv att träna ändå? Jag vill bygga muskler, men har svårt att komma upp i vikt eftersom jag inte orkar att röra på mig motionsmässigt… när började du träna igen efter anorexin?

    • soelas

      Hej vännen!
      40 kg är väldigt lite även om man är rätt så kort. Ligger du på ett BMI under 17 skulle jag starkt avråda dig från att träna. Det verkar råda stor okunskap hos dina föräldrar om de uppmanar dig till att träna trots att din kropp inte har tillräckligt med energi till detta. Det låter vettigt av dig att ta det lugnt med det och avvakta ett tag. Det du kan göra är att ta korta promenader. Det är bra för benbyggnaden och det lilla kan få upp aptiten något. :) Men att börja träna och gymma bör du vänta med tills du känner att din kropp mår bra av det.
      Kramar

  • Josefine Andersson

    SHIT SÅ HIMLANS BRA SKRIVET SOELAS (? vad heter du påriktigt??)!! Och det är så himlans rätt.
    Jag menar kroppen fungerar värkligen inte utan mat. Jag blir fortfarande förvånad ibland över hur mycket jag lyckas trycka i mig och det ändå gör mer gott för mig! Och lika förvånad och ledsen när man ibland märker hur lite folk äter, speciellt när man tränar. Mat är energi, så är det bara.
    KRAM PÅ DIG

    • soelas

      Åh, tusen tack fin fina du! 😀
      Jag skriver ju inte ut hela mitt namn här på bloggen, men mitt förnamn är Sofie. :)
      Du är riktigt grym själv vill jag tillägga!
      KRAM

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp