Det här med att äta onyttigt

June 30th, 2013

Många ätstörningar förbjuder livsmedel så som godis, choklad, glass och chips etc.  Rädslan för “onyttigt snacks” kan sitta i länge, även efter man fått sunda matvanor och en stabil normalvikt. 

På vägen mot ett friskare liv blir man obligerad till att prova äta dessa livsmedel igen. Det går inte att bli frisk och samtidigt ha förbjuden mat. Visst kanske man vågar äta en chokladbit efter maten, men hur mycket vågar man äta på lördagskvällen? Allt det där goda som länge varit förbjudet är nu tillåtet. Det är ju fortfarande gott och hur ska man kunna hejda sig?

Jag upplever fortfarande viss rädsla över att äta mycket choklad. När jag väl äter så nöjer jag mig sällan med bara en liten bit. Det är ju gott och då vill jag äta tills jag inte vill ha något mer! Det är en skrämmande känsla, men på något sätt är det normalt beteende. Friska människor äter tills de inte vill ha något mer, och det enda sättet att nöja kropp och själ är att ge den exakt det den vill ha.

För att undvika överätningen som ätstörningen så brutalt fruktar över är det viktigt att man förebygger med bra mathållning resterande dagar. Börjar man på att kompensera så finns det större risk till hetsätning. (se även Vad är hets?)

Igår kväll var jag på grillfest med ett litet med trevligt sällskap. Jag åt både fläskfilé och det vegetariska: halluomi och champinjoner. Jag åt rejält med potatissallad och var den enda av tjejerna som smakade av bearniesesåsen. Det var trist att påminnas över hur många i detta sällskap som pratar som att de har ätstörningar. Jag var nära på att flippa (!), men valde som jag gjorde senast  (valet att avstå diskussion kring matvanoroch gick därifrån.

På natten åt jag av chipsen och dippen som serverades innan hemfärd och på hemmaplan lade jag mig i sängen med en film och godisskål fylld med choklad. Extremt onyttig kände man sig, men vid detta lag vet jag att den där extra maten, en lördagskväll, knappast spelar någon roll för vikten. Det ska vara njutning. Det är en del av livet att kunna unna sig lite extra “onyttigheter” när man är sugen. Det ska inte behöva gå till överdrift, så länge kroppen får i sig allt den behöver.

IMG_0301

Jag får ångest när jag äter onyttigt ibland, men jag skiter fullständigt i den. Vill jag ha choklad nu, så är det choklad som jag ska äta också! Det är knappast så att jag är på gränsen till övervikt och behöver oroa mig över att äta för mycket egentligen. Det är bara ätstörningen som spökar och den ska inte skrämma mig längre.

Tags: , , , , , , , , , ,

  • sofie hellberg

    Så himla fint att höra att du hittat balans och att det inte bhöver bli perfek. Jag skäms så för när jag “överäter” godis och måste genast kompensera, men självklart så kommer det ge sig, om jag äter mina vanliga måltider och inser att det inte är förbjudet. Då tror jag att man har känsla för när man är mätt egentligen.. Men alltid skönt att få bekräftelse på att det är en “normal” känsla när man kämpar mot en ätstörning.
    Du är så stark! Och en toppenförebild. <3

    • soelas

      Tack underbara du!
      Vägen fram är sällan rak. Man kan endast finna den sökta balansen genom att prova sig fram. Kompensationstankarna kan komma, men när man låter bli att lyssna på dom så blir man stärkt och nästa gång kanske de inte kommer alls. :)

      Du är stark, kampvillig <3

  • Jota

    Härligt att du njuter av goda grillkvällar med trevligt sällskap. Det är ju faktiskt ett av de mest effektiva sättet att ta död på ätstörningen.
    Som jag utryckt tidigare så tycker jag att du är en väldigt bra förebild som inspirerar till att vilja leva ett aktivt, socialt och glädjefyllt liv ett liv där skratt, gemenskap och energi är en naturlig del av vardagen.
    Du ger väldigt många härliga tips på såväl synen på mat, träning, prestation och inställning till livet.
    Du är stark och klok som väljer att inte gå in i onödiga diskussioner runt mat och dieter. Dock blir jag ledsen att det ligger så mycket fokus på något så oviktigt att folk inte kan avstå det när det vet och har sätt på nära håll vilka extrema konsekvenser det kan få.
    Att vi så ofta glömmer att bra är just bra och inte sådär, att perfekt, bäst och duktigast är det som räknas och duger. Att ändra på det synsättet har för mig varit en stor del av tillfrisknande.
    Att veta att jag får ligga och sola och läsa en bra bok trotts att jag är pigg och mår bra, att veta att jag är bra trotts att jag inte just nu presterar något som andra kan mäta, att veta att jag får välja det som jag vill och mår bra av och inte vad andra förväntar sig av mig det är en styrka som kommer få mig frisk och fri. Det vet jag nu och det får ta den tid som min kropp och knopp behöver.
    Tack för hjälpen med min inloggning!
    Lev väl och må bäst!
    Kram jota

    • soelas

      Fantastiskt roligt att läsa din kommentar. Du kommer att lyckas så bra med din inställning.

      Tack för ditt engagemang! Kramar

  • mathilda

    Du inspirerar mig så sjukt mycket!

    • mathilda

      Jag älskar föressten de här inläggen om “onyttig mat”<3

      • soelas

        Tack så mycket mathilda! Är det kanske någonting du vill läsa mer om här på bloggen? :) <3

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp