“Det ska vara gott att leva” men det ska också vara sunt!

December 10th, 2013

Som ni kanske har märkt har proteinbars tagit upp en stor del av min kost under den senaste tiden. Det finns många fördelar med dem, men det finns även nackdelar, vilket också kan vara värt att observera. Barsen ska ätas i samband med en övrig varierad kost, och inte ersätta måltider som viktminskningsbarsen hävdar.

Fördelar:

  • De är fantastiskt goda!
  • Det är ett praktiskt mellanmål att ha med sig
  • Det ger en snabbt energi/näring i samband med träning

Nackdelar:

  • Om de ersätter huvudmåltider
  • Kan konsumeras i väldigt stora mängder
  • Ej naturliga ämnen

Det är klart att de kan ses som en lite “nyttigare” chokladkaka, men det är viktigt att komma ihåg att bars i sig innehåller ca 20% choklad också. Det är absolut inget fel med att äta någon chokladbit om dagen, oavsett om det är vanlig chokladkaka eller proteinbars. Men ingenting är bra att konsumera i för stora mängder!

Jag har under den senaste perioden kunnat konsumera upp till 4 st bars om dagen. Varför inte? Det är ju gott? Och proteinrikt! Men innehållet är inte det bästa för det. Och nu börjar jag ledsna. Sålunda har jag bestämt mig för att max äta 2 st bars om dagen och resterande mellanmål ska bestå av icke-konstgjorda aromer. 😉 För en varierad god och hälsosam kost!


Tags: , , , , , , , , , , ,

  • Charlotta

    Hade redan tänkt kommentera under ett tidigare inlägg. Tror det är mycket viktigt att inte börja missbruka dessa stänger. Inte på grund av att de innehåller choklad och på så sätt är ohälsosamma, utan för att jag tror ätstörningen kan känna sig mycket trygg i just dessa. Inte mycket socker (knappt alls), bara protein som anses så mycket bättre än kolhydrater and so on. Dessutom finns exakta näringsmängderna utgivna på förpackningen och blir lätt missbrukade till kontroll. De må smaka Pepparkaksdeg, men jag anser att de bara bidrar till en orsak att komma undan att äta riktig Pepparkaksdeg. Jag själv bakade och åt under förra helgen, och VET trots viss mängd ångest att det bar SÅ BRA för friheten och FRISKHETEN! Under advent ska man mysande godsaker som hör julen till, inte ersätta dessa med just exempelvis bars som smakar något liknande. Kände för att skriva av mig : )
    Stor kram!

    • soelas

      Tack! Ja, du har rätt att det finns en stor risk att ätstörningen börjar se dessa som ersättning till vanlig mat. Allt är ju bra i lagom mängd!
      Sedan är det inte fel att äta flera av dom om kroppen känner sig sugen på det, så länge det som sagt inte blir en kontroll och ersättning.
      Tack för att du bidrar med dina synpunkter! :) De är givande!
      Kramar

  • Flickanochhavet

    Kan tyvärr själv inte äta proteinbarer, eftersom jag är fattig student och inte har råd 😉 Men jag är övertygad om att de är suveräna mellanmål då man är på språng! Annars finns det ju massa mat som har lika högt proteininnehåll, men mer vitaminer o mineraler. Såna mellanmål som kanske är svårare attha med sig, men är bra att käka hemma, då man kan. Här är några proteinrika tips 😀

    – en burk lättkesella, med pumpafrön ovanpå och ringlad honung (innehåller mer järn än en proteinbar, mer kalcium och DUBBELT så mycket protein, perfekt efter kvällsstyrketräning)

    – en burk lättkesella med en mosad banan (bra kvällsmål efter konditionsträning, då bananen ger magnesium, kolhydrater. Mer protein, mer kalcium och mer B12 vitamin än en proteinbar 😀 Dubbelt så mycket protein)

    -Gör eget bröd på kikärtsmjöl och havregryn: blanda 3 dl mixade havregryn, 4 dl kikärtsmjöl (eller sojamjöl), 2 tsk bikarbonat och 1 tsk salt. Blanda i 2 dl lingonsylt och 3 dl yoghurt. In i ugnen i 175 grader 1-2 timmar. (Proteinrikt, järnrikt bröd tack vare kikärtsmjölet :D)

    -yoghurt och ett par ägg ger mer protein, mer b vitaminer, mer kalcium och så vidare 😉

    Och icke att underskatta! Hemlagad oboy på mjölk, mörkt kakaopulver och så sötar man själv med så mycket socker, farinsocker, vaniljsocker eller honung eller vad man vill. Smakar mycket mer choklad än vanlig oboy 😀 Bästa återhämtningsdrycken!

    • soelas

      Kalas! Ska försöka få med dessa mellanmålstips i ett inlägg framöver (om det är ok) =)

      Personligen gillar jag också kesella och kvarg, speciellt de smaksatta, dock är de rätt dyra (dyrare än bars). Men ÄGG är ju guds livsmedel!

      Tack för alla dina tips! 😀

      • Flickanochhavet

        Yep :) Här är naturell kesella (250g burk) typ 4 ggr billigare än en proteinbar, så för mej är valet enkelt 😉 Jo ägg är najs 😀

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp