Enkla, billiga och goda maträtter

August 5th, 2014

Hej! Jag är i en liknande situation som du var i för ett par år sådan… :) Jag tog studenten nu i våras och om en vecka flyttar jag hemifrån och börjar en utbildning! Min största oro är hur det ska gå med maten. Jag kan laga mat, men nu blir det ju annorlunda. Nu ska jag bara laga till mig själv och jag ska göra matlådor osv… Vad brukar du laga för mat? Har du några tips på bra student-mat och matlåde-rätter? :)
– Emma

Hej Emma!

ATT jag har tips på enkla och billiga maträtter för studenter. Det är nog en utav mina expertiser vid detta lag.

Jag förstår att det känns oroligt över att inte fixa maten på egen hand, men jag hoppas även att det kan kännas förväntansfullt. En utav de största fördelarna med att sköta maten själv är att det finns ingen anledning att fuska – du får äta på dina egna villkor, efter din egen klocka och det du känner dig sugen på. Om du fuskar med maten är det du som får ta konsekvenserna av det när du vaknar hungrig mitt i natten. Det är en frihet, men det är också ett större ansvar.

Jag ska vara ärlig och säga att det finns risker att ätstörningen hittar smyghål och nu finns det ingen annan att försvara en. Fördelen med det är att du ges en möjlighet att bli starkare i dig själv, stå upp för dig själv och bli frisk för dig själv. Det kommer att vara på dina egna villkor, sätter du dem rätt så kommer denna frihet bara göra dig gott! Vilken möjlighet du har att utöka din kreativitet! 😀

! A och O för att hålla matlagningen billig och fyndig är att lära sig handla på nedsatt pris i affären. Många produkter är fortfarande bra efter “bästföre-datumet” och om man inte hinner tillaga dem på direkten är det smart att frysa ned dem och tillaga dem senare.

Tips på maträtter:

  • Blodpudding med keso och lingonsylt – En utav favoriterna. Billigt, enkelt och järnrikt! Kan vara riktigt bra för att mätta en hungrig studentmage.

???????????????????????????????

  • Korv-/kyckling-/laxgryta med ris – Olika korvar går nästan alltid att hitta billigt i affären. Andra alternativ är kyckling och lax. Det är bara att steka i bitar tillsammans med lite lök, tömma över någon form av mjölkprodukt till matlagning, krydda och reda. Easy peasy!

???????????????????????????????

  • Köttbullar med potatis, brunsås och lingonsylt – En klassiker! Husmanskost är behövligt ibland. Denna maträtt är lätt att tillaga, lätt att förvara i matlådor och blir nästan alltid god!

  • Köttfärs-/tacopaj – Jag föredrar en pajdel med lite mer havregryn och fibrer i, sedan är det bara att fylla den med köttfärs eller andra rester från tacokvällen. :)

  • Lasagne/pastagratäng – En riktigt bra rätt att frysa ned i matlådor och om inte annat.. god! Tar dock lite tid att tillaga om man är ovan. Glöm inte bechamelsåsen!

???????????????????????????????

  • Nudelwok – Kan varieras stort; kassler, korv, kyckling, tofu, skinka, fläskfilé… you name it! Ett bra sätt att få i sig massvis med grönt också!

???????????????????????????????

  • Omeletter – Ägg är billigt, nyttigt och mättande. Omeletter är enkla att tillaga, man kan ta i nästan vad som helst som finns i kylskåpet och krydda med salt, svartpeppar och egna valfria kryddor. Ät gärna någon macka eller potatis till!

  • Pannkakor/plättar – Nästan omöjligt att misslyckas. Kan ätas både varma och kalla. Smeten kan varieras med t.ex. olika gryn. Testa gärna ha i lite kanel/kardemumma också! Serveras med sylt/glass/yoghurt/bär.

???????????????????????????????

  • Pasta med pastasås – Pasta är ett välkänt billigt alternativ. Såser kan varieras lätt; tonfisk, lax, kyckling, korv… tillagat med cremé fraiche, matlagningsgrädde, vispgrädde eller redd mjölk. Här är det även lätt att leka med kryddor och få det smakligt.

???????????????????????????????

  • Pasta och köttfärssås – En annan klassisk maträtt som är lätt att tillaga i flera portioner på en och samma gång.

???????????????????????????????

  • Sallader med avokado, feta ost,  ägg, pesto etc. – För att slippa kön till mikron, eller att äta på resande fot. Kan sitta riktigt fint med en salladslunch ibland! Näringsrikt! Glöm inte kolhydratskällan: pasta, couscous, quinoa etc.

???????????????????????????????

  • Stuvade makaroner och stekt falukorv – En lite mer avancerad variation av pastarätt. Går enkelt att göra i stora mängder och frysa ned i matlådor.

För att hitta lite recept kika här. Där kan det även finnas fler tips på matlagning. Undrar du något speciellt så fråga! :)

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

  • mallan

    Tack för tipsen! Har du tips på hur man vågar äta sånt när man bor själv? Jag kan laga men har svårt för att äta :/

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp