Era kommentarer berör & jag svarar på frågor

October 2nd, 2012

Ni är så fina! Det glädjer mig varje gång mobilen plingar till och jag får läsa några uppmuntrande ord mitt i föreläsningen. Ville bara säga hur mycket jag uppskattar er. Alla ni som läser, alla ni som tar in det jag skriver, alla ni <3

Passar på att svara på en bra kommentar här:

tänkte på en sak, hur är du med tider och sånt, är du mer flexibel eller får du panik om det blir 5min innan efter vad som är tänkt? Kan du ”rubba” schemat?:) kramar
– S

Mycket bra fråga!

Jag är såååå mycket mer fri i mitt ätande idag än vad jag varit i somras och innan dess. Det är en underbar känsla, en frihetskänsla verkligen att inte känna sig bunden – att helt enkelt släppa på kontrollen. 

Jag har tidigare fått frågor om vid vilken tid jag brukar äta mina mellanmål osv. Tyvärr så är det riktigt svårt att ge ett rättvist svar på, med tanke på att det verkligen varierar. Jag äter när jag blir hungrig, men jag brukar se till att det inte blir för långt ifrån eller nära nästa måltid. Ett varsel mellan 2-3h brukar jag ha som riktlinje.

“Matschemat” följer jag knappast längre. Både på gott och ont kan man kanske tycka (?) Men jag känner att jag kan lita tillräckligt mycket på min kropp att den ser till att få i sig tillräckligt oavsett.

Idag äter jag mer “friskt”, men tackvare all kunskap som följt med mig genom ätstörningen så vet jag hur jag behöver äta för att må bra. Vilket är något jag självklart grundar mina måltider på: regelbundet och av alla näringsämnen.

Ofta äter jag mina måltider på ungefär samma tid, eftersom att det är vid den tiden som jag vet att jag blir hungrig. Men i och med studentlivet så passar det sig inte alltid. Jag har fått lära mig att anpassa mig, och det har bara gjort mig gott! Ingen panik här inte 😉

Tags: , , , , , , , , ,

  • Ottilia

    Hejsan! Har några funderingar: Hur ofta väger du dig nuförtiden och hur känner du dig innan det sker? Själv hatar jag det och skulle helst hoppa över det för jag är såååååå trött på det, men jag vet inte hur jag ska kunna koppla bort oron för att ha gått upp i vikt (trots att jag vet att jag behöver det). Tänker alltid att jag ska prova att hoppa över en vecka eller två, men står där ändå sen framför vågen eftersom jag är så rädd. Har du något tips om hur man kan bli mer avslappnad och sluta tänka så mycket? Orkar inte med malandet i huvudet längre. Blir smått galen av det!
    Tack än en gång för bloggen! den hjälper mig dagliden. :)

  • http://www.sofiayit.blogg.se S

    okej! härligt att höra! =) tack!
    Så du kan lita på din kropps känsla och så, det är bra, jag får tydligt inte lite för mycket på hunger och sånt.. om jag inte känner nått då.. hur är du med flexibeliten med mat, om du tänkt äta nått som inte finns, när det inte blir som man tänkt sig, sådär spontant? =)
    kramar

    • http://Soelas.se Soelas

      Det blir ofta inte som man tänkt sig. Det är något som man förr eller senare måste lära sig.
      Så jovisst blir jag irriterad om jag tänkt ut något jag är sugen på, också är det slut eller blir något helt annat. Men det kan nog alla människor bli 😉
      Min vardag skulle inte fungera om jag fortfarande hade kontrollbehov på vad och när jag ska äta.
      Kramar! <3

  • http://Www.thejenna.blogg.se Jen

    Strongt med pizzan igår!!!!!! Du är så bra! Har di varit sjuk länge? Du verkar ha utvecklats tillfrisknat så snabbt, men bara min uppfattning kan ju ha fel så ta ej fel eller illa upp :) menat positivt och väldigt imponerande iaf!

    Det var när jag slutade äta efter matschema och mer som mina vänner som jag började tappa i vikt igen tyvärr men sjukt bra att du lyckas! Man ska lyssna på kroppens signaler, då man är trygg i mätt och hunger känslor. Har nog mycket med hur man är som person med, när eller vad som fungerar. Mat schema eller principer/riktlinjer med mängd osv måste jag nog hålla ett bra tag. Men det är ju för att kunna leva så friskt som möjligt men samtidigt se till att få i mig det jag behöver. Hur lyckas du äta middag på t ex olika tider? Jag har svårt att äta ordentlig mängd om jag inte äter “mina cirka tider” på de större målen.

    Kramar

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp