Erfarenheter lär oss att hantera jobbiga livssituationer

November 10th, 2013

Vi gör alla ‘misstag’. Vi alla genomgår olika former av kriser. Vi stöter allihopa på hinder i livet. Förr eller senare kommer vi att bli “testade”.

Det är inte något annat som testar oss, och det är ingen annan som vi måste bevisa oss för – den ena personen som avgör hur pass bra vi hanterar utmaningen är vi själva. Alla hinder och alla kriser är nödvändiga för att vi ska ta oss framåt. Det är sant som Kelly Clarkson sjunger och som många andra sagt tidigare “What doesn’t kill you, only makes you stronger”. Livet är inte över trots att det känns kaotiskt. Jobbiga skeden är tillfällen att bevisa för sig själv att man klarar att kämpa, man bevisar hur stark man är.

Det handlar inte om att pressa sig själv till yttersta gränsen, för ibland kan det vara lättare att stå ut med smärtan än att faktiskt göra någonting åt den. Utmaningen är att ta det onda och vända det till något gott. Det kan handla om allt ifrån en olycka, skada, underkänt betyg, familjebråk, förlorade pengar, borttappat husdjur eller kanske någonting som ätstörningen skulle kallat misslyckande: viktuppgång. Det finns olika former av nederlag och man kommer att stöta på fleeeera hundratals utmaningar i livet och man kan inte alltid hantera dem på “rätt” sätt. Det är nog snarare så att man väldigt sällan hanterar dem på rätt sätt första gångerna. Med erfarenhet kommer kunskap, och för att få erfarenhet måste man bemöta dessa hinder.

Med erfarenheten lär man sig att se på den krisartade situationen med andra ögon. Man lär sig att en olycka är inte ett nederlag och ett ‘misstag’ förstör inte hela livet. När ett ben brister får man möjlighet att stärka det andra. Och det är precis så vi måste tänka. Ingen blir lyckligare av att sitta hemma dag ut och dag in och gråta över det brustna benet. Inte heller mår man bättre av att försöka få liv i något som är förstört. Nej, man måste ge det tid att läka och under tiden fokusera på att stärka det andra.

Vi är inte oövervinnliga men vi är förbaskat seglivade! Ta vara på det liv du har och gör det bästa av varje situation. Låt allt det negativa stärka dig och lär dig av dina ‘misstag’. Även om det ibland känns som att man fastnat i ett svarthål så fortsätter tiden och man tar sig framåt.

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  • http://www.sofiayit.blogg.se/ Sofia

    Åh så bra? Hur ofta tänker du på hur du ser ut nu för tiden? Som att spegla dig (kroppen) och hur ofta väger du dig nu för tiden? Kram

  • frida

    kloka tjej!
    alltså, jag har kommit till ett bakslag o det känns bara värre o värre, maten har blivit farlig igen o vågar inte längre, under sommaren åt jag bra och jag är igång o tränar igen o den blir bara mer o mer o ett väldigt stort Måste!
    jag har fått som uppg av min terapeut att under veckan skriva tränings o matdagbok för att sedan sätta oss ner för att se vad jag behöver för mat i samband med min träning och lite hur jag ska träna för att orka leva lite me! Men min fråga ; vågar man lita på att hon kan detta? vad vet hon om träning eg? vill hon bara få mig till att äta o orka eller kommer detta verkligen funka för mig utan att jag blir stor/tjock/lat osv..!? hur vågar man!?

    • soelas

      Hej vännen!

      Det låter som en bra början på en vändning mot det sundare livet igen att börja skriva dagböcker med din terapeut. Hon är utbildad och har förmodligen många erfarenheter inom detta, så att ha någon sådan vid sin sida kan vara en viktig tillgänglighet när man ska bekämpa tankedemoner.
      Det är inte meningen att man ska vandra runt >helt slut< i livet! Man ska ha energi till att känna glädje, vara social, röra på sig och sedan vila gott. Det finns absolut ingenting som säger att man måste bli tjock för att man har ork.
      Jag uppfattar det som att maten och träningen återigen har gått till överdrift, och där kommer din terapeut kunna förklara för dig vad som är sunt. Hon kommer inte endast säga att du ska leva ditt liv med att sitta stilla och käka varannan timme. Däremot kan hon avråda dig från motion som INTE grundas i din egna vilja (utan av tvångstankar).
      Du vet nog lika väl som jag att även om man inte tränar varje dag så blir man inte tjock. 2-3 pass i veckan eller 0,5 h promenad om dagen räcker för att kroppen ska må bra. Sedan kan man personligen må bättre av att träna mer, men då ska man göra det för att man MÅR BRA av det och inte för att kompensera.
      Prova lite på din terapeut, vad är det värsta som kan hända? Vad är det bästa som kan hända? Det går alltid att gå tillbaka – är det inte värt att prova? =)
      Lycka till tjejen, detta kan du fixa!

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp