Falla tillbaka i gamla ohälsosamma vanor

January 12th, 2014

Efter en avslutad behandling mot ätstörningar är det inte allt för ovanligt att man till en början får uppenbarelser över hur fantastiskt livet kan vara som frisk – man känner sig fri. Sedan kan det gå en period och de sjuka tankarna börjar smyga sig på igen. Livet känns inte riktigt lika roligt längre och ätstörningen ser sin chans att återfå kontrollen.

Har man inte gripit tag i problemet i grund och botten så kommer det att fortsätta återkomma så fort man stöter på de triggande faktorerna i livet. Det är viktigt att erkänna för sig själv vilka förändringar som faktiskt behövs göras för att man inte ska falla tillbaka i ohälsa. Det viktigaste i livet är ju att må bra, och då måste vi vara ärliga mot oss själva och fundera över om det vi gör faktiskt får oss att må bättre eller sämre.

Ett gemensamt drag hos många som insjuknar i ätstörningar, framför allt anorexia är höga krav och lite vila. Ätstörningen kan bli en väg ut ur det stressiga livet och ett sätt att undfly all press i omgivningen. Det enda man behöver leva upp till är anorexians krav, och det klarar man av… ett tag. Behandlingen kan bli en nödvändighet för att få vila. Man blir tvingad till att ta hand om sig själv och i vissa fall blir man tvingad till att vila.

Efter en behandling kanske man har fått den vilan som kroppen nödvändigtvis behövde för att fortsätta orka leva ett tag. Man får energi, glädje och kan studsa runt med ett leende av frihet och lycka. Energin tillåter en att att leva igen! Man orkar göra saker och ting som man länge villat, men aldrig kunnat pga sjukdomen. Men nu är det roligt och det går bra!.. tänker man ett tag…

..sedan börjar skola/jobb och krav, press samt stress börja infinna sig i vardagen. Helt plötsligt gör man lite för mycket av det man vill och det går inte riktigt att nå upp till de krav man har på sig själv. Tiden räcker inte längre till att prioritera det som får en att må bra och hälsan börjar svacka igen. Ätstörningstankarna passar på att besöka och rätt vad det är står man där på vågen eller begränsar matintaget mer och mer. För det ska få en att sova bättre på nätterna, stressa mindre och orka prestera i vardagen? Nej, det är rymningen från vardagen. Det ger en någonting att få kontroll över när resterande delar av livet känns kaos.

Det är många,  däribland mig själv, som upplever att ätstörningstankarna blir mer tilltalande då vardagen går upp i tempo och man hinner inte längre med att prioritera vila och hälsa. Det kanske är roliga och energigivande saker man gör, men har man haft en ätstörning är man extra känslig för stress och press. Man måste vara på sin vakt och se till att vila när det behövs! Även om det känns som att man inte har tid för det. Det är inte bara denna vecka som kroppen ska orka med, utan det är hela livet. Det går inte att leva ett helt liv och må bra om man inte tar sig tiden att vila. Vi är alldeles för duktiga på att tvinga oss till att göra sådant vi upplever att vi “måste” och alldeles för dåliga att ta hand om oss själva, i dagens samhälle.  Vad tror ni att det leder till? Sjukdom, utbrändhet, utslitning och ohälsa. Var är orken? Var är vilan? Var är livsglädjen?

Att komma på sig själv falla tillbaka i gamla ohälsosamma vanor kan vara både ledsamt och insiktsfullt. Det finns flera faktorer som kan trigga igång en ätstörning och man måste bli medveten om just vilka faktorer som triggar igång ens egna. Det är de sakerna man måste ändra sitt förhållningssätt till, inte bara tillfälligt utan för hela livet, om man vill kunna leva ett liv fritt från ätstörningar. För att må bra, måste man göra det som får en att faktiskt må bra!

IMG_1549red

I morse åt jag 8 st praliner efter frukost – det mådde jag bra av! :D

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  • Ida

    Du är ju så jävla klok fantastiska människa! Hur kan de va att dina inlägg alltid matchar till hur jag tänker och mår för tillfället? Hur kan de va att du alltid ger mig så mycket insikt. Jag hade en fantastisk period nu i ca 5 veckor tills julen kom. De va som att jag va så orolig för att jag skulle äta för mycket att jag istället tog ut misslyckandet i förskott. Och sen har jag haft en tung period nu av kompensation med träning och svårt att hålla koll på maten. Dvs äter hellre yoghurt till alla mål än något annat vilket jag VET inte ger näring till kroppen och gör mig trött och orkeslös och extra sötsugen. Men jag är medveten om de, försöker va förlåtande. Inte döma. Utan lyssna på kroppens signaler när den behöver mat, vila och säga nej till aktiviteter. De kommer bakslag men de gäller att inte ge upp för de utan att reflektera över vad som hände och ta med sig de till nästa gång. Så man vet hur man ska hantera en liknande situation osv. Kram i massor

    • soelas

      Hejsan! Jag vet inte hur det kommer sig att du m.fl. kan relatera så pass bra till mina texter, men det glädjer mig att de kan bidra till insikt!
      Du resonerar så klokt Ida! Det du säger är helt rätt. Det kommer bakslag och ibland krävs det lite tid förrän man blir påmind om varför man väljer friskhet framför ätstörning. När man kommer till den insikten så blir man erfarenheter rikare och starkare inför kommande utmaningar.
      Grymt!
      Kram

  • Linnéa Törebrant

    Du är så jävla klok och smart så hälften vore nog. Önskar jag också kunde äta 8 praliner bara sådär… Kan hur lätt som helst trycka i mig godis, sen tuggar jag lite på de, får ångest, och spottar ut det… Kan inte sluta gör såhär!! :(

    • soelas

      Det kommer med erfarenheten. Jag vet att jag mår mycket bättre av att äta det jag är sugen på, när jag är sugen på det än att låta bli. Låter jag bli kommer tankarna fortfarande lägga energi på att känna sug efter det man valt att inte unna sig och livet blir mycket jobbigare att leva. Eftersom jag har ätit 8 praliner förut så vet jag att det inte kommer att påverka min vikt. Det kommer att ge mig tillfredsställelse i psyket och kanske lite mer energi fysiskt.
      Nästa gång du känner dig sugen vill jag att du provar att äta det. Låt ångesten komma, skriv ned tankarna innan, under och efter. Och kolla tillbaka på dom dagen efter och reflektera över vad som egentligen hände. :)
      Man behöver prova för att lära sig. Det är omöjligt att riktigt tro på någonting till 100% förrän man upplevt det själv.
      You go girl!

  • Frida

    Hej! Vore jättesnällt om du ville svara på min kommentar!
    Jag tror jag har fått nån slags ätstörning. Det började när jag var i Milano och modellade, där jag flera gången fick höra att jag är tjock. Sedan dess har jag ständigt tänkt på träning och på vad jag stoppar i mig. Jag undviker inte måltider men jag tänker hela tiden på om maten är nyttig eller ej och tror jag blir tjock så fort jag ätit en chokladbit. Jag vet ju innerst inne att det inte stämmer men jag har fått hjärnspöken som följer med mig dag och natt och vill bara bli av med dem. Har du några tips och bör jag söka hjälp? Kram!

    • soelas

      Hej Frida! Det känns riktigt klokt av dig att uppmärksamma detta beteende. Jag tror knappast att du är ens i närheten av tjock och det är ju inte alls sunt att tänka så mycket på mat. Det kan ofta ta tid innan man får hjälp så det är lika bra att söka så fort man upplever ett beteende som får en att må dåligt. Men förlita dig inte allt för mycket på att hjälpen ska göra dig frisk, det är fortfarande du som måste göra arbetet och det börjar från och med då det uppmärksammas.

      Massvis med tips kan du nog finna på bloggen. Prova sökfunktionen för att läsa inlägg som känns relevanta för dig. :)
      Det grundläggande tipsen är att börja resonera med dig själv, sätt upp mål och våga prova för att lära! :)
      Lycka till! Kram

  • waaaallflower

    Är så otroligt frustrerad, behöver hjälp! Har ju som sagt anorexi och har ett mål att gå upp 0,5 kg i veckan.
    De senaste veckorna har jag haft mer kontroll över anorexin och jag har testat på en massa maträtter som har varit otroliga fearfoods, mest är det godis och choklad som jag kanske lyckats stoppa i mig två gånger i veckan de senaste veckorna, samt en ENORM kycklingrulle från en pizzeria och lite annat sådant. Dagarna efter brukar mina portioner vara lika små som de alltid är, vilket är lite surt. Nu till saken : Inget på vågen ändras. Trots all godis och choklad så vägrar vågen visa ett gram mer! Det känns verkligen som jag gör mer “progress” mentalt än vad vågen egentligen vill visa, vilket leder till att jag blir sjukskriven vecka efter vecka. Det stör mig något otroligt för jag kan ju inte visa att jag i alla fall försöker bättre för läkaren, för siffrorna ändras ej.
    Mina föräldrar säger att det bara handlar om att jag äter små portioner till frukost, lunch och middag, och att en godispåse inte kommer göra någon skillnad, vilket kanske kan vara sant? Jag tänker mig att onyttig mat och sådant borde åtminstone ändra ett GRAM, men icke… (Kan även tillägga att jag åt otroligt mycket MAT under julen OCH choklad och sådant, inget ändrades då heller. Två dagar efter var det faktiskt en vanlig lunch och en stor middag + godis, trots det, inga ändrade siffror)
    Vad är det som händer, är det bara jag som helt plötsligt har fått det svårt att gå upp i vikt? För jag har aldrig varit en sån människa med extremt hög metabolism, utan “vanlig”
    Kram <3

    • soelas

      Hejsan! Jag känner igen mig i dina tankar, men det är mycket ätstörning som har infekterat dom. Det är inte alls så att man går upp mycket mer av “onyttig” mat. Den kallas “onyttig” oftast för att den innehåller mindre näringsämnen och vitaminer än andra alternativ. Äter man för mycket sådan mat känner man sig oftast tröttare och man mår helt enkelt inte lika bra som om man får i sig alla näringsämnen och vitaminer som kroppen behöver.

      Äter man en varierad kost och får i sig näring av olika sorter så gör det ingenting att man äter en del “onyttigheter” emellanåt. Det är energi som energi och då beror det så klart på hur stor mängd man äter. Men är energiintaget desamma som innan, trots att man ätit mer “onyttigheter” så kommer man inte att gå upp mer i vikt för det. För att gå upp i vikt måste kroppen få mer kalorier än den förbrukar, oavsett vilka livsmedel de kommer ifrån. Skillnaden är att man mår mycket sämre om allt kommer ifrån fabricerade livsmedel än om man håller sig till en varierad kosthållning.

      Det dina föräldrar säger är faktiskt sant. Om du äter mindre portioner än normalt och sedan godis så blir det bara en kompensation av kalorier. Det blir plus-minus-noll. Sedan tar det mer än någon dag för kroppen att lägga på sig kroppsvikt. Det krävs att man äter mycket mer flera dagar på raken innan det händer någonting. Så ja, det är nog mycket svårare att gå upp i vikt än du tror. Man måste äta utöver en normal matdag för att kroppen ska få den extra energin till att lägga på sig massa.

      Hoppas detta ger dig någon klarhet i frågan.
      Kramar! <3

      • waaaallflower

        Tack!!<3

  • Pingback: I Choose Life | Soelas.se()

  • Pingback: pay day loans()

  • Pingback: direct payday loan etobicoke lender()

  • Pingback: drugrehabcentershotline.com rehabs()

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp