Fancy breakfast

January 12th, 2015

Under hela hösten har jag tänkt “jag ska börja äta gröt igen till frukost”, men icke har det inträffat att suget fallit mig på för det. Inte förrän under julen då gröt med kardemumma, ingefära, nejlika och kanel med russin i återupptäcktes. Nu har den där gröten äntligen börjat serverats dagligen till frukost, tillsammans med skivad banan, frysta jordgubbar, jordnötssmör och havremjölk med proteinpulver med chokladsmak i. Åh herre vilket beroende det har framkallat. SÅ GOTT!

??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ???????????????????????????????

 

Vad har ni för tips på härliga gröt-kombinationer? 😀

 

Tags: , , , , ,

  • Freja

    Håller med dig! Gröt är perfekt, enkelt, gott & nyttigt :)
    Jag brukar alltid knäcka i ett ägg. Låter kanske konstigt, men den blir extra krämig och god. Sen brukar jag toppa med jordnötssmör och lingonsylt. Lite onödigt sockrigt med sylten… Banan & frysta bär lät ju väldigt gott också! Jordnötssmör slår inget!

    Förresten, hur ofta tränar du nu? Hoppas att det är lika skoj som vanligt

    • soelas

      Det låter faktiskt inte alls så konstigt med ett ägg i – rätt så smart faktiskt! Då får man ju mer lite mer protein och bra fett, så gröten mättar längre kan jag tänka mig. :)

      Har inte riktigt fått några regelbundna träningsvanor ännu, eftersom terminen inte riktigt kommit igång. Den senaste veckan tror jag att jag tränade 4 ggr, varav två pass och två eget gymmande. :) Den här veckan kommer jag nog att vara på gymmet två gånger och sedan har jag träningshelg med landslaget fre-lör. Så egentligen tränar jag färre gånger än tidigare, men får ut mycket mer utav dem! 😀 Sjukt peppad på att styrketräna!

  • Sara

    Ja, det är så gott!
    Rivet äpple som man fräser med kanel är gött att ha på! Annat gott är olika frön, nötter, russin, bär…
    Dessutom kokar jag alltid min mjölk så att den är riktigt het när jag häller över den- det är helt fantastiskt tycker jag!!!!! 😀 kanel på är iaf ett måste 😉

    • soelas

      Åh, det kan jag tänka mig blir riktigt mumma! Måste testas! 😀

  • waaaallflower

    Koka med mjölk i (alltid!) och även blanda i äppelmos under kokningen :) Det ger den en mycket krämigare konsistens och lite mer sötma i smaken!
    Mitt tips är att följa back_on_snack på instagram! En tjej som kämpar mot anorexi och där alla bilder nästan består av MASSVIS av olika gröt-kreationer!!

    • soelas

      Åh, fiffigt! Tack för tipset!

  • Bella

    Först och främst vill jag säga att du är superduktig som kämpar mot anorexian! Dock undrar jag om du under den tiden då du hade anorexia, hade ett sätt att kontrollera dina matvanor? Dvs. förde du t.ex. in i en matdagbok vad du skulle äta och hur mycket eller använde du dig utav andra metoder för att inte äta?

    • soelas

      Tack Bella!
      Visst att jag kontrollerade matintaget och hade mina kaloriberäkningar, mer specifikt än så känner jag inte att jag vill svara på denna fråga. Det känns inte relevant att nämna just vilka metoder, för det är ingenting som jag vill uppmuntra andra till att härma.
      Den där kontrollen är någonting som har tagit onödigt mycket tid och energi utav livet, och än idag finns det spår kvar av det. Mitt tips är att om du aldrig har räknat kalorier, så börja för sjutton inte med det. Det blir en tvångstanke/tvångsbeteende oavsett om man vill ha/göra det tills sist eller inte.

      Många tror nog att det är gynsamt till en början, men det är fruktansvärt energikrävande och tidsförödande i längden.

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp