Flexebilitet = frihet

January 23rd, 2013

Till en början är det bra att ha bestämda mattider. Det underlättar för både kroppen och knoppen att veta när det börjar bli dags för mat. Speciellt om man ett tag haft väldigt oregelbundna matvanor behövs det uppstrukturering för att komma in i “normalt” ätmönster. Regelbundenheten gör att man både håller en jämn blodsockernivå och underlättar för förbränningen.

Nackdelen med att gå på mat-och-sov-klocka är kontrollen. Den kontroll som ofta är en del av ätstörningen. Det kan bli svårare att göra något spontant som att ta ett fika när någon bjuder eller äta tidigare för att hinna med det man tänkt efteråt. Hela ens liv anpassas efter sina matvanor, vilket inte gör en fri ifrån ätstörningen.

När man fått ordning på maten och kan stoppa i sig tillräckligt är nästa steg att våga släppa kontrollen. Kontrollen är ätstörningens sätt att bita sig fast trots protester. Den håller dig ifrån friheten. Det är inte ens liv som ska anpassas efter maten, utan maten som ska kunna anpassas efter livet.

Jag märker hur mycket friare jag har blivit sedan jag flyttade själv och började på KTH. Nu äter jag när jag vill, behöver och har möjlighet till det. Även om jag gärna äter frukost vid 09 så måste jag äta kl 06:30 då jag börjar kl 8. Jag tänker inte bege mig till skolan med en tom mage! Det är alltid skönt att börja morgonen med en god frukost oavsett. Sedan får man anpassa mattiderna utifrån det. Det är en frihet för mig att äta hur och när jag vill! Inte för att jag måste.

Tags: , , , , ,

  • http://tinythings.blogg.se Karin

    Skulle man kunna få din mailadress?

  • http://Soelas.se Soelas
Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp