Fördelning av dagens måltider

January 26th, 2013

Har man svårt att veta hur mycket man ska äta, rädd för att det ska bli för mycket eller vill ha riktlinjer på hur en bra fördelning av dagens energiintag så har jag sammanställt det här.

För en normalviktig kvinna bör det dagliga energiintaget ligga runt 2000 – 2500 kcal.

  1. Frukost (20 – 25 %) = 400 – 500 kcal
  2. Lunch (25 – 35 %) = 500 – 700 kcal
  3. Middag (25 – 35 %) = 500 – 700 kcal
  4. Mellanmål(1-3 st) (5 – 30 %) = 100 – 600 kcal

Varav (utrymme för) sötsaker (10 – 15 %) = 250 – 350 kcal

Jag vill inte rikta detta mot någon speciell, och visst kan det anses vara dåligt att skriva ut kalorier. Det är nog många som räknar kalorier och syftet med detta är att visa er hur mycket man behöver äta per dag för att behålla en hälsosam vikt. Är man underviktig så kan energiförbränningen vara något lägre. Men kroppen strävar efter en normalvikt och äter man det den behöver så kommer den att stanna på den vikt den mår bra av att ligga på. Man kommer INTE till att bli tjock av att äta som ovanstående.

Det är galet hur lite man kan ha ätit under svälten. Under 1000 kcal är ju mindre än hälften av det man behöver på en dag! Inte konstigt att tankarna var så skruvade – hjärnan hade inte energin till att tänka vettigare.

Enligt FHI har man alltså utrymme för att äta en betydande del godsaker om dagen under förutsättning att man håller en god kost i övrigt. Det betyder att det var helt ok att äta choklad igår och att det inte ska påverka dagens övriga måltider.

Visst kanske jag inte var lika hungrig som vanligt, men nog behövdes det en frukost!

Tags: , , , , , ,

  • http://www.utomjordingen.tumblr.com mathilda

    tycker det är bra att du gjorde de här inlägget!

    Alltså när jag räknar ut mitt bmi, på hemsidor och så, så står det alltid olika på alla sidor. Inte själva bmi:et men på en sida kan de stå att mellan 17-20 är ett bra bmi och på en annan står det 20-25. Vet du vad man ska ligga mellan? vad som är undervikt och vad som är övervikt? <3

    • http://mikismat.blogg.se Mikis

      Normalt BMI ligger mellan 18.5 och 24.9, såvitt jag vet!

    • http://Soelas.se Soelas

      Håller med dig om att det är förvirrande. Var noga med att granska sidan som du jämför med. Vilken är mest pålitlig? En blogg om hälsa, eller en sidan från vetenskapliga undersökningar. Sanningen är nog att det inte finns en “direkt” gräns där man kan säga att man mår bäst, men med ett bmi melln 20-25 så ligger man inom “gränserna”.
      Vanligtvis brukar riktlinjerna för normalvikt ligga mellan BMI 18,5 – 25. Ett bmi 17 är en anorektisk vikt och verkligen inte hälsosamt!
      Kramar :)

  • Anonymous

    vad är en binge?

    • http://Soelas.se Soelas

      var läste du det?

      • Elin

        Det kanske är det engelska ordet?

  • http://mikismat.blogg.se Mikis

    Oj! Jag räknar inte kcal längre, har ju slutat – men jag har ju ett hum ändå som sitter kvar och det är ju inte riktigt sådär mycket. Vill egentligen inte resonera i kaloribanor, men när vi är inne på ämnet… Innehåller den där frukosten du åt 400-500 kcal? Vet du hur många kcal behöver man egentligen för att stå still i vikt, och hur mycket för att gå upp i vikt? Om man inte tränar…!

    • http://Soelas.se Soelas

      Håller med dig, det är ganska fel att resonera så. Dels så är det missvisande men också triggande.
      Så nej, jag vet faktiskt inte hur många kalorier mina frukostar innehåller. Jag bryr mig faktiskt inte längre, för att jag vet att de är normaltstora. Blir jag inte mätt på de så har jag antagligen lyckats tömma upp för lite yoghurt, eller ätit för lite tidigare och då tar jag något mer. Hungern säger till om jag behöver mer mat nu – då behöver jag inte kalorikollen. :) (i morse t.ex. tog jag två rutor choklad efter en stor frukost – för att jag hade ett sug). Jag tippar annars på att den ligger runt 400 kcal.

      Det är ju individuellt, men jag kan garantera att man inte går upp (mer än i vätska) av 1600 kcal. Den nivån höll jag mig länge på ett bmi 14-15. Om man är underviktig kan man gå upp något kilo av 2000 kcal, men det avtar ganska snabbt. Dels kommer förbränningen igång bättre, men också för att man får mer energi till att göra saker. Vardaliga saker som att vara mer social eller tänka lite extra. Kroppen sköter energifördelningen av sig själv om man äter tillräckligt. Man kommer knappast till att kunna bli överviktig på 2000 kcal.
      Kram

  • Ronja

    Hej!
    jag har följt din blogg ett bra tag och är verkligen imponerad av det arbete du gör för att bekämpa anorexin.Jag har en liten annorlunda fråga som jag hoppas att du kan svara på.Jag har lidit utav anorexi i många år men har sedan lång tid tillbaka ätit regelbundet( 4 måltider) Alltså Frukost,lunch,middag,kvällsmål. En normal dag i mängder kan se ut som följande:FRUKOST: 2dl yoghurt,1 dl bär,1 dl bran flakes.En mjuk macka med smör o pålägg.LUNCH:En laxfile,3 äggstora potatisar,1/2dl sås,broccoli.MIDDAG:1 kycklingfile,2 1/2 dl ris,sås,grönsaker.KVÄLLSMÅL: En mjuk macka med smör o ost,ett äpple.Det som jag tycker är lite konstigt är att på alla matscheman som finns för att stå still i vikt så är det ju betydligt mycket mer mat än vad jag äter nu.Dessutom är jag väldigt aktiv i vardagen och inte går jag ner i vikt för det.Grejen är ju det att jag blir väldigt mätt på detta jag äter nu och även fast jag typ tränar eller har varit aktiv en hel dag så känner jag ingen mer hunger för det.Detta är väldigt frustrerande,jag vill ju absolut inte gå ner i vikt,utan det är bara det att jag får inte in logiken i det hela.Hoppas du kan svara på min fråga MVH Ronja

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp