Förebygg hetsätandet

November 11th, 2012

Hej det är så att jag gått från att vara anorektiker till hetsätare. Det började med att jag märkte att jag har gått upp i vikt en del och då fick jag ångest och nu har det hållet på ett tag… Har du något tips hur man kan sätta ett stopp på sig själv när hetsattackerna kommer?
Älskar din blogg, kram!
Anonym

Hej vännen! Som du kanske har läst så har jag själv aldrig hetsätit men jag har varit väldigt nära och mycket rädd för att min anorexi ska mynna ut den vägen också. Du är verkligen inte ensam i sin situation och det är heller inte konstigt att man kommer in i ett hetsätande efter en svält.

I svälten lägger man kroppen på ett underskott och man tvingar undan alla kroppens signaler om att den behöver mat. När man väl börjar ge den lite mat så börjar också kroppen att signalera på nytt. Den signalerar att den behöver näring, mat, energi, lika mycket som den ligger i underskott. Den kommer inte att bli nöjd förrän den har fått det den vill ha.

För att man ska slippa att äta all en enorma mängden som krävs vid ett och samma tillfälle så är det viktigt att man äter regelbundet. Då lär sig kroppen när den ska få mat och hur mycket den ska få. Äter man tillräckligt stora portioner vid dessa tillfällen så kommer kroppen att nöja sig rätt så snabbt. Med det menar jag inte att gå upp till en normalvikt, utan den kommer inte skrika efter föda. 

Om man däremot äter “lite för lite” eller hoppar över något av dessa målen så kommer kroppen säga till att den har fått för lite. Då kommer suget, skriket – underskottet är för stort, kroppen behöver energi och det tänker den säga till om!

Har man en ätstörning så är det ofta jobbigt mentalt att äta stora mängder mat på samma gång. Man upplever mättnaden som ger en ångest, ångesten säger att man blivit tjock, vilket ger en ångest i sin tur. Därmed följer den onda cirkeln: svälta, kroppensignalerar hungern, äta, mättnad, ångest, svälta, sug, äta, ångest… osv.

Jag kan därmed inte riktigt ge dig tips till hur du ska sätta stopp, när hetsätningsattackerna kommer. För det är kroppens sätt att säga att den har fått för lite mat tidigare. Däremot kan jag tipsa dig om hur du förebygger och ev. undviker dem:

  • Ät “ofta”, ca var 3:e timme
  • Ät dig mätt på “vanlig mat” till en början (sedan när du kan lita mer på kroppens signaler kan du garanterat äta “gottande”)
  • Känner du dig hungrig efter en måltid; ta ett extra knäckebröd eller en frukt
  • Hoppa inte över någon måltidDet kommer du få sota för senare
  • Lägg upp det du ska äta i förväg och lägg upp ordentligt första gången så du slipper ta mer (och mer, och därmed tappa kollen på hur mycket du egentligen ätit)

Som sagt så anser jag mig inte kunnigare än er på eran sjukdom, men det här är del av den kunskap som jag har samlat på mig under det senaste året. Jag har själv tagit mig ur en svält, och kommer så väl ihåg hur ihålig magen kunde kännas. Ville äta allt och ingenting!
Sedan har jag läst och talat med många andra om deras erfarenheter, samt att jag fått god grund kunskapsmässigt genom min behandling. :)

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp