Hur man håller motivationen uppe

January 14th, 2015

Motivation? Ja, det är väl det vi alla väntar på innan vi fullt ut handlar för att bli friska.

Men vem är egentligen motiverad hela tiden? Studenten som kämpar för sin läkarexamen? Idrottsmannen(/kvinnan) som vill vinna medalj på VM? Mamman som fostrar sina barn? Den hemlöse som behöver någon stans att sova på nätterna? Obama när ekonomin krashar? Eller hunden som sprungit vilsen och försöker leta sin väg hem?

Det jag menar är att alla tappar motivationen ibland, men man vet att det finns ett mål framför sig som är en tillräckligt stor anledning till att man antog kampen från första början. När mörkret kommer och man inte har lyckats hitta hem ännu så går det bra att pausa under natten för att forsätta sökandet dagen därpå. Ingen orkar jämt och ständigt kämpa för att komma närmare målet, alla behöver en paus. En del träningar går skit, men då går man hem, vilar och ger det ett nytt försök nästa dag. En del beslut ger oväntade konsekvenser, men då tar man sig en funderare och gör annorlunda nästa gång.

Motivationen är inte alltid på topp och det är i dem stunderna som man potentiellt gör de största framstegen, för man ger inte upp!

Sedan finns det självfallet saker och ting vi kan göra för att snabbare återhämta motivationen. Vilka saker som motiverar oss är ofta väldigt individuellt och väldigt många(!). T.ex. för att bli frisk från anorexia kan jag motiveras genom att jag..

  • inte vill ha extra hår växande på min kropp för att den har för lite underhudsfett för att hålla en god temperatur
  • inte vara så extremt känslomässig och bli irriterad över småsaker
  • inte behöva känna mig konstig som inte kan äta si eller så i andras sällskap
  • inte behöva oroa mig för att min kropp kommer att kollapsa inom en snar framtid
  • inte stå och kolla mig själv i spegeln och klandra mig för att vara för “tjock”
  • inte behöva kontrollera maten och vikten dagligen
  • inte förstöra mina tänder osv. med magsyra från kräkningar
  • kunna bygga upp min kropp med hjälp av träning istället för att bryta ned den
  • känna att jag har tillräckligt med energi för att hålla fokus uppe på studier eller till och med vanliga konversationer
  • att kunna njuta av att vara i sällskap med andra människor
  • att kunna lita på min kropp och mitt eget omdöme för att inte behöva tänka på mat hela tiden

Det finns säkerligen tusentals faktorer som bidrar till att vi väljer friskhet framför sjukdom. Det viktigaste är att man påminner sig själv om vad det är för saker och ting som motiverar/har motiverat en själv.

Hjälp mig nu med att fylla på denna lista med saker som motiverar dig! :)

 

Tags: , , , , , ,

  • Ja

    När jag tänker på at bli frisk från ätstörningar tänker jag på framtiden, kunna gå i sitt eget hem och unna sig en godsak då och då, laga goda middagar med min partner etc.

    • soelas

      Det låter ju som något härligt och avslappnat att kunna eftersträva. Och det går att komma dit! :)

  • Egzona

    Hej sofie! snälla kan du hjälpa mig att förstå en sak! När man får tillbaka sin mens trort BMI 17-17,5 betyder det då att ämnesomsättningen har kommit igång och höjts. När kommer egentligen ämnesomsättningen igång efter svält. Jag är så rädd att jag har förstört min pga massa träning och svält att jag kanske brutit ner många av musklerna osv då muskler höjer ämnesomsättningen. hur ska jag göra för att få igång min ämnesomsättning efter Aneroxin och svälten

    • soelas

      Någonting som jag fått klart för mig är att visst har kroppen sina prioriteringar men den arbetar inte enbart A eller B. Ämnesomsättningen kommer igång ganska så snart efter att man börjat äta fullständiga och regelbundna måltider. Det viktigaste är att man fortsätter att äta lika mycket för annars bromsas den in igen.

      Ämnesomsättningen är ingenting som man kan förstöra. Det är kroppen som anpassar förbränningen utefter det matintag som den får. Det bästa sättet att öka den är med regelbundna måltider. Att man får högre förbränning av mer muskler är egentligen en ganska så marginell skillnad. Det viktigaste är regelbundna måltider. Och när din kropp får tillräckligt med näring kommer den att bygga muskler ändå.

      Det är mycket i kroppen som behövs repareras och inte bara att mensturationen sätts igång. Det är absolut ett gott tecken på att den börjar på att må bättre! =)

      Men observera: ämnesomsättningen kan inte förstöras men den kan bli nedsatt, och lika så ökad igen. :)

      Hoppas du fick ut något utav mitt svar.
      Kram!

  • Egzona

    Snälla snälla svara, jag har tänkt på detta i mer än en vecka nu, snälla förklara det för mig! super tacksam för svar!

    • soelas

      Självklart ska jag svara dig! Jag ber om ursäkt att du fått vänta. Jag har nämligen inte varit hemma/haft tillgång till dator under hela helgen.

      • Egzona

        Åhhh va glad jag blev nu när jag såg att du svarade! Tack snälla du, du är grym! Kram på dig:)

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp