Hur mycket kan jag äta?

March 28th, 2013

Det här med att äta enligt matlista och planera i förväg visade sig bli aningen mer problematiskt än jag anat. Jag kan inte avgöra på morgon hur mättande lunchen är eller hur hungrig jag kommer att vara resten av dagen. Det jag syftar på är inte att jag är mätt och inte vill äta upp. Jag syftar på att jag är hungrigare!

  1. Igårkväll slutade det med att jag åt massvis med choklad
  2. I morse åt jag två mackor till gröten
  3. Efter lunchen åt jag upp hela eftermiddags-mellanmålet
  4. När jag väl kom hem var jag naturligtvis vrålhungrig och kunde inte vänta tills jag hunnit tillaga den tänkta middagen

Jag förstår mig inte på mig själv. Jag vill verkligen prova äta enligt matschemat nu, men av någon anledning ska jag hela tiden vilja äta så mycket mer. SÅ mycket mer tränar jag inte.

Planeringen som jag gjorde i morse

Planeringen som jag gjorde i morse

Dagens matdagbok fram tills nu

Dagens matdagbok fram tills nu

Som sagt så vill jag prova äta enligt schemat ett tag. Nu närmar det sig påskhelg och då kommer antagligen måltiderna att förändras ytterligare. Trots det så ska jag absolut göra mitt bästa till att hålla bra matvanor!

  • Jag måste prova äta större portioner 
  • eventuellt måtta så att de inte är för små
  • Jag ska försöka äta aningen långsammare, eftersom
    det verkar ta tid för mig att inse om jag är hungrig eller mätt

Vad tror ni?
Det finns många dagar där man kan försöka igen.
Varför vänta?
Jag börjar med morgondagen.

Tags: , , , , , , , , , ,

  • Hanna

    Det sägs ju att det tar tjugo minuet för kroppen att bli mätt – därför ska man inte ksta i sig maten. Konstigt nog känenr jag alltid av mättnaden ca 30 minuter efter avslutat mpltid, först då vet jag om jag åt tillräckligt balanserat och rätt mängd.

    • soelas

      Vilket bra information! Precis vad jag behövde höra. Jag är nog lite som dig där. Så nu ska jag försöka äta lite långsammare och inte ta mer på en gång bara för att jag fort. känner sug. :)
      Tack o kram!

  • Hedda

    Hej!
    Jag heter Hedda och har tagit ett aktivt beslut om
    att jag vill hjälpa och stötta personer som befinner
    sig i tuffa tider i livet. Jag har själv mycket erfarenhet
    kring livets svårigheter och känner att jag vill använda
    mina kunskaper till att hjälpa andra. Jag har skrivit
    med min mail om du känner att detta vore något för dig.
    Om du vill ha hjälp, någon att prata med, eller bara vill
    skriva av dig till. Du är stark och kommer klara detta,
    glöm inte det!

    • soelas

      Hejsan!
      Tack Hedda! Det är mycket bra gjort av dig. Hjälpande händer behövs alltid!
      Kram

  • Carro

    hej fina du! Jobbar mig just nu igenom en ätstörning och jag mår så mycket bättre, är gladare osv! Det är bara det att när jag “tvingas” äta saker som pizza, massa godis och annat som klassas onyttigt får jag ångest och panik! Det känns som jag förstör min kropp genom att äta detta och vill verkligen förstå att det inte är så. Därför mår jag just nu rätt dåligt och är orolig inför påsk till helgen, då den verkliga jag egentligen älskar den goda maten, chokladägg m.m.. Det värsta är att jag faktiskt överväger att låta bli detta ändå och välja de nyttiga/ smala alternativen. Vad ska jag göra?:(

    • soelas

      Hej vännen! Det är nog många som oroar sig inför påskhelgen och det är förståeligt. Men jag skulle rekommendera dig till att inte tänka allt för mycket i förväg hur du ska agera. Den ångesten tär nästan mer på en än ångesten av att man har ätit något. Låt det beslutet bli när det kommer, vill du ha godis så ta några. Är du inte särskilt sugen så kan man alltid smaka lite, och sedan tacka nej. Det viktigaste är att du TAR om du vill ha! :)
      Du klarar detta! <3 Tänk hur många andra som vräker i sig godis denna vecka, och inte kommer de till att bli märkvärt tjockare för det?

  • Martina

    Som du har påpekat förut så tränar du ju ganska hårt och då behöver du definitivt mer mat än vad ditt matschema säger! Att äta två mackor till frukost är inte så konstigt. Jag ska enligt mitt matschema äta två mackor alternativt 1/2 portion extra gröt!

    En stadig frukost är en föresättning för att resten av dagen ska fungera. Det är ofta så att dåliga frukostvanor är boven i dramat. Ett tipps skulle kanske vara att komplettera din frukost med något mer proteinrikt som t.ex ett ägg. Nu är jag ju inte dietist men jag talar bara av egna erfarenheter. Hoppas du inte tar detta som ett påhopp för jag tycker redan du äter bra MEN att de kanske består till största del av kolhydrater (som det förvisso ska göra!). Protein som du säkert vet mättar mer än kolhydrater. Jag menar alltså inte att du ska ta bort något utan att kanske byta den extra mackan mot ett ägg!

    Hoppas att andra som läser detta inlägg inte ser det som triggande!!!

    • soelas

      Jag uppskattar verkligen denna kommentar. Alla tips och förslag är välkomna, det är så vi lär av varandra!
      Håller med dig om att frukosten är viktigast, och jag älskar frukost! Du fick mig att inse att jag äter nog för mycket kolhydrater.. De är ju som sagt inte lika mättande. Ana föredrog ju proteiner framför kolisar, och nu har jag väl bevisat att jag kan äta kolisar också. Men får inte glömma proteinerna (!) 😉
      Tack o kram!

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp