I like my studies!

January 21st, 2015

Nog var jag medveten om att det kunde finnas en risk med att studera kost, näring, hälsa osv. på heltid. Men jag var övertygad om att det snarare kunde bidra till en positiv inverkan kring synen på mat och prestation när det gäller motion och hälsa. Hittills har det bara gett mig positiva överraskningar, och jag skulle snarare rekommendera alla som är intresserad av detta att läsa riktiga näringsrekommendationer istället för aftonbladets artiklar och fitness-bloggars inlägg!

Dessa rekommendationer uppmanar en inte till att sätta sin kropp ur balans och inför en stor hälsorisk. Detta är vettiga rekommendationer där de faktiskt lyfter fram risker med vissa typer av dieter och avråder en från att utesluta näringsämnen om man vill kunna prestera på en bra nivå.

viktförändring

SOK (2009:26)

Tags: , , , , , , , , , ,

  • Charlotta

    Din blogg är bäst. En fråga hur långt tid tog det för dig från att du började äta mer järn till att du blev piggare? Kram

    • soelas

      Tack, vad kul att höra! 😀
      Oj, det har jag inte riktigt koll på. Om jag minns rätt hade jag aldrig riktigt så lågt järnvärde som många får. Att jag blev piggare när jag började äta mer har ju inte enbart att göra med att jag fick i mig mer järn, utan att jag fick i mig mer energi och näring överlag. Det är många ämnen som leder till ökad trötthet om man får brist utav dem, och en tydlig anledning till trötthet är ju brist på energi i helhet.

      Att man blir piggare märks sällan dagarna sinsemellan, men om man senare blickar tillbaka och jämför så märker man en stor skillnad från att man började äta bättre. :)

  • Charlotta

    Tack så mycket <3 har en fråga om matschema är det för att vara stabil eller gå upp?

    • soelas

      Detta matschema är för en kvinna som inte rör på sig så mycket = stå stilla på en normalvikt. Dvs. om du är väldigt undernärd kan man gå upp av dessa tills förbränningen satt igång ordentligt. Sedan behöver man ofta lägga till näringsdrycker för att komma upp på normalvikt, för att sedan ta bort dem och kunna äta såhär och ligga stabilt på den vikten. :)

      Kram

  • Lotta

    Gulle du! Tack så mycket! Har du Facebook? Jag heter Charlotta Aurell. Går det bra på Idun?

    • soelas

      Jag tror att en behandlare skulle säga att man inte skulle byta ut juicen mot frukt till en början. Men om man gick till en dietist som inte var specialiserad på ätstörningar skulle det nog gå bra. Meningen är ju inte att man ska äta frukten för att det känns tryggare, för då kämpar man inte emot ätstörningen. Men jag själv är inte förtjust i juice/saft och har aldrig varit.. så jag skulle mycket hellre vilja äta frukt. :)

  • Charlotta Aurell

    Förresten :) rekommenderar du en alltid att äta sig mätt även om det blir för mycket? :) kram C

    • soelas

      Vad syftar du på med “för mycket” ? Om man äter man sig mätt och belåten äter man lagom mycket. Om man ska behöva känna sig hungrig hela tiden äter man ju för lite. :)

      Kramar!

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp