Julklapp till mig själv

January 5th, 2014

Efter en veckas väntan på min beställning från gymgrossisten kunde jag äntligen hämta ut mitt paket igår. Man känner sig nästan som ett litet barn på julafton när man öppnar lådan och tar fram sina nya varor. Äntligen har jag proteinpulver till efter träningarna, och ännu fler träningskläder! Man bara längtar efter att få smaka/prova och använda dessa! 😀

Igår testade jag båda smakerna på proteinpulvret:

  • Pistachiohade i för mycket vatten så fick inte den totala smakupplevelsen, men den var helt klart god!
  • Cookies and Cream – denna hade jag hört gott om och visst var den god, men inte så att man satte kors i taket.

Tags: , , , , , , , , , , , ,

  • Flickanochhavet

    Hejsan! Skulle vara jätteintressant att se hur en normal träningsvecka du har ser ut, och vilka träningsmål du har för 2014 😀

  • Martina

    Måste säga att jag tycker det är MYCKET tråkigt att din blogg tagit en annan inriktning. Har tidigare läst dina innlägg dagligen och jag har känt inspiration och styrka. Nu ger det mig mäst ångest! Att se hur du dag för dag byter ut dina måltider mot pulver och bars gör att även du bidrar till fittneshätsen som jag som anorektiker försöker komma ifrån. Du är inte längre den sunda förebild du en gång varit för mig (och säkert många andra!) Tycker du ska ta en funderare på vad det är du vill förmedla med denna blogg.

    • Emma

      Måste säga att jag håller med Martina… Tyvärr.

      • Sofia.O

        Samma.
        Dessutom behöver man inte tillsätta alla dessa proteinpulver/bars. Man får i sig tillräckligt med protein i sitt dagliga intag. Nu hör väl inte det hit. Men visst börjar det halka in på något konstigt sidoapår och det blir som en fitspo blogg och om jag villel läsa om överkonsumtion av peoteinpulver hade jag valt en annan blogg.

        • Flickanochhavet

          Människan har klarat sig utmärkt i alla tider utan proteinpulver, själv ser jag det främst som företags sätt att tjäna pengar på personer som tror att det behövs för att må bra och få en bättre hälsa (jag är själv helt mot att tillföra sådana onaturliga saker till kroppen som inte är byggd för sådant). Proteinpulver hör till en utseendefixerad bransch (men som vanligt finns det undantag) som jag håller med er om att inte borde användas av friska människor som klarar av att äta normal mat. Min slutsats är också, att detta inte hör hemma på en blogg som säger sig gå mot ätstörningar, just eftersom det är så kopplat till utseende, och inte är något en normalt tränande människa ska behöva sätta i sig. Hoppas att detta leder till vidare debatt på bloggen, eftersom det är ett intressant ämne, och just denna blogg hittills varit mycket bra på att debattera och ta emot kritik! Ser framemot vidare inlägg om detta 😀

          • Flickanochhavet

            Vill gärna ställa en fråga till Soelas, som du gärna får svara på i ett inlägg. Av vilken anledning köper du proteinpulver och proteinbars? Ärligt? Är det utseende? eller en ursägt för att ha med ett “enkelt mellanmål” (en banan och en yoghurt är väl inte svårare att ha med sig?” Anser du dig ha svårt att komma upp i det rekommenderade 1.5-2 g protein per kg kroppsvikt som rekommenderas för idrottare (vilket inte är svårt att komma upp i om man inte är vegetarian) osv. vilken är jusst DIN anledning?

          • Flickanochhavet

            Här också ett intressant inlägg från en superb sida, där de ALLTID använder riktiga studier, och inte populärvetenskap som källa. http://traningslara.se/effekten-av-proteinpulver-och-styrketraning-under-12-veckor/

            ” Samtidigt påpekar man dock att de studier som tidigare har tittat på
            effekten av proteintillskott vid träning av hela kroppen inte sett någon
            eller endast en marginell effekt.”

            Tyvärr Soelas tror jag du gått i en fälla. Sätt pengarna på hälsosam riktig mat av god kvalitet istället!

        • soelas

          Hejsan! Du och Flickanochhavet har helt rätt i att det inte är nödvändigt att tillsätta proteintillskott i kosten. Men till skillnad från att kanske ha ägg i väskan är det mycket mer praktiskt att bära runt på några bars.
          Dock tycker jag inte att det känns rätt att hävda att jag uppmanar till “överkonsumtion av proteinpulver”, när jag faktiskt inte tar mer än 1-2 shakes/bars per dag. Detta görs i syfte att fylla på i samband med träning i väntan på att maten kan serveras på bordet. Det är inte så att jag ersätter mina måltider med proteinpulver och energibars.

          Tack för att du lämnar dina synpunkter – det visar att jag har en utmaning att ta mig ann: hur jag förmedlar sådant på bloggen i fortsättningen.

    • http://www.sofiayit.blogg.se/ Sofia

      Jag tror absolut inte eller hopps att hon ersätter riktig mat med pulver och bars, utan tar det utöver och isamband med träning, men visst är det jobbigt att läsa om det, har brukat det fel, men tror hon vill få oss att kanske se nåt bra eller friskt i detta? Men jag kan också tycka att det är jobbigt och inte så kul att läsa om det..

    • soelas

      Hej Martina! Tack för din kommentar. Det glädjer mig att du uppmärksammar om någonting jag skriver verkar mer triggande än peppande.
      Nu är det ju som Sofia nämner nedan; att jag ersätter inte måltider med proteintillskott. Utan eftersom att jag tränar väldigt mycket blir det lättare för mig att få i mig det jag behöver i samband med träningen om jag tar en shake eller en bar.
      Jag ska absolut fundera över hur jag förmedlar min syn på hälsa här på bloggen, och jag hoppas att det når ut på rätt sätt! :)

  • DenAnonyma

    Hej! Jag har en fråga om matscheman. Varför ges det ut olika till olika personer? De flesta matscheman säger ju t ex 3 potatisar, 3-4 dl pasta, 8 köttbullar osv. Mitt matschema säger 2 potatisar, 3 dl pasta och 6 köttbullar? Och jag vet med mig att jag har en grov undervikt. Jag vill ju självklart inte äta mer än vad mitt schema säger då, utan jag försöker följa det istället eftersom att det är de order som jag fått från mina behandlare. Vad tycker du om detta? Kram :)

    • soelas

      Hejsan! Matscheman som delas ut på olika ätstörningskliniker är framtagna av olika dietister/kostexperter och varje klinik väljer vilket de anses fungera bäst för deras patienter.
      I det stora hela spelar det ingen roll om man äter 2 eller 3 potatisar, eller 6 eller 10 köttbullar. Det viktiga är att man totalt sett får i sig det man behöver under en dag. De som har mindre portioner på sitt schema brukar ofta ha fler eller större mellanmål istället.
      Personligen skulle jag aldrig bli mätt på 6 köttbullar! Det är ju barnportionen på IKEA. Men våra kroppar är olika och det går inte att säga exakt hur mycket en person behöver. Vidd du äta 3 potatisar och 8 köttbullar så tycker jag personligen att det låter mer “rätt”, men då vet ju jag som sagt inte hur ditt matschema ser ut i övrigt.
      Det bästa vore att du frågar din behandlare om vad hon tycker om skillnaden i portionsstorlekarna. :)
      Kram

  • Pingback: I Choose Life | Soelas.se()

  • Pingback: I Choose Life | Soelas.se()

  • Pingback: payday loans winnipeg()

  • Pingback: direct payday loans coquitlam lender()

  • Pingback: drugrehabcentershotline.com best drug rehab centers()

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp