Keso till blodpudding is awesome!

February 8th, 2013

Nu är det dags att söka svar: hämmar mjölk järnupptaget i kosten?

Jag är uppvuxen med att dricka mjölk till blodpudding. På senare år har jag funnit den ultimata kombinationen med keso och lingonsylt ihopblandat till blodpudding.

Många påstår att man absolut inte ska äta mjölkprodukter i kombination med järnrik kost, eftersom kalcium har visat sig ha en hämmande effekt på järnupptaget. Därför har jag valt att göra en studie om detta och hoppas finna svar som säger att allmänhetens tolkning av forskningsresultaten endast är en myt.

Gårdagens middag: blodpudding med keso och lingonsylt + morötter

Jag mailade diestinen för en kommentar:

Enl. rek säger man att mjölk bör konsumeras i måttliga mängder till huvudmåltider.

Jag tycker absolut att du kan fortsätta med din keso till blodpuddingen, 100 g keso innehåller 60 mg kalcium jmf med ett glas mjölk (2 dl) innehåller 120 mg kalcium. Om man tänker sig att måttlig mängd mjölk till måltid är ett glas så känns det ju som god marginal med att ha keso på. Jag tror ju inte heller att du tar 100g på utan några msk.Vilket innebär att det antagligen inte påverkar alls.

Tags: , , , , , , , , , ,

  • http://pavagned.blogspot.com Tua

    Det serverades blodpudding idag på skolan.. jag har inte smakat det på mååånga år. Har alltid tänkt att “äh, jag gillar inte blodpudding” och jag kände mig hemsk som åt blod. Men idag, idag tog jag en skiva. Och jag åt upp den! Med lingonsylt till och det fanns faktiskt också keso. Det smakade.. tja.. inte jättegott. Men det gick ned. Om jag testar några gånger till kan jag nog lära mig att uppskatta det. Jag hade faktiskt inte prövat om det inte vore för att jag läste detta inlägg i morse och blev lite smått nyfiken på hur det smakade… Hihi, så tack, för att du fick mig att prova! <3

    • http://Soelas.se Soelas

      Shit vad häftigt Tua! 😀
      Jag kan tänka mig att om man inte ätit det i barndomen så är det en annorlunda smak (och konsistens). Det är ofta så att man behöver prova det nya några gånger innan man finner smak i det.
      Blodpudding är ju just en sådan rätt som är BRA att gilla. Dels är den väldigt järnrik – men också billig och lätt att tillaga (perfekt studentmat).
      Så himla “stolt” (om jag nu får bli det) över att du faktiskt provade! 😀 <3

  • http://mikismat.blogg.se Mikis

    Åh, jag är noggrann med det där att inte äta mejeriprodukter i samband med järnrik mat (typ broccoli eller spenat). Brukar ta en c-vitaminbrustablett till maten då också för att min kropp enklare ska kunna ta till sig järnet (har järnbrist). Och så dricker jag inte kaffe och te (som jag älskar!) en timme före eller efter måltiden. Men jag är ju vegetarian också, och såvitt jag vet har kroppen mycket enklare att ta till sig av animaliskt järn (typ blodpudding) än broccoli, så du kan nog fortsätta ha keso till dina puddingar. :)

    Har även läst att keso inte är lika järnhämmande som andra mejeriprodukter då det inte innehåller lika mycket kalcium (huruvida det stämmer eller ej låter jag vara osagt). :>

    • http://Soelas.se Soelas

      C-vitamin ska vara bra att äta i samband, men vi behöver även en viss mängd kalcium ifrån kosten.
      Det låter nästan som att du tänker överdrivet mycket på det. Om du ligger i riskzonen för järnbrist så bör du kanske satsa på att äta mer järnrik kost istället för att dra ned på mjölkprodukter?
      Det krävs mer än ett glas mjölk för att kalciumet ska ge en effekt på järnupptaget. :)

  • http://www.thejen.blogg.se jen

    det gäller främst vegetabiliskt järn och inte animaliskt järn. Icke hemjärn och hemjärn :)

  • http://slowlyforward.blogg.se Beatrice

    Så hon menar att 2 dl keso, som är jämförbart med 2 dl mjölk, har lika mycket kalcium i sig? Hmm.. Ah well, de är ju mjölk i keso o.s.v. men trodde inte alls de var lika mycket kalcium i keso!

    Men keso är himla gott till blodpudding så det fortsätter jag också med 😀 <3

    • http://Soelas.se Soelas

      Jag har inte vägt, men jag tror inte att 100 g keso motsvarar 1 dl. Det har ju lite annan densitet.

      Eller hur! Det är så det ska ätas! 😉 <3

      • http://slowlyforward.blogg.se Beatrice

        Dessvärre har jag vägt (a) – 1 dl motsvarar ungefär 100 gram, ibland lite mindre och ibland lite mer (beroende på hur mycket vätska respektive korn du får) men när jag vägt har de blivit 90 – 110 eller något sådant 😛 Så de är ungefär likadant. Tror att 1 dl mjölk inte ens väger 100 gram så haha. Anyway!

        Keso + blodpudding = winwin <3

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp