Kolhydrater – kroppens främsta energikälla

February 2nd, 2015

Egentligen.. vad konstigt dagens synsätt har blivit på mat, när vi uppmanas till att undvika bröd och pasta men samtidigt välja proteinrika livsmedel. Bröd och pasta innehåller ju faktiskt en ganska stor del protein. Visserligen innehåller det mer kolhydrater än t.ex. kyckling, men det är egentligen ingenting dåligt. Herregud, kolhydrater är ju hjärnans energi! Den vill inte använda något annat bränsle än glukos! Hur kan det vara dåligt att ge sin egen hjärna energi? 

Alla rön om att kolhydrater ska vara dåligt grundas sällan i en allmän livsstil. Det är klart att ingenting är bra om man äter för mycket utav det, men då tror jag att det är viktigare att man börjar rikta dessa “råd” till enstaka personer istället för allmänheten i stort.

Kolhydrater ger inte bara energi till hjärnan utan det lagras även i musklerna och förbrukas vid ansträngning. Det kan även lagras en viss mängd i levern som den “energireserv” man ofta hört talas om. T.ex. om kroppen inte fått tillräckligt med mat på flera timmar börjar den hämta från levern och därefter kommer den att börja bryta ned andra beståndsdelar för att hämta energi (muskler & fett t.ex.). Det är en komplex process att ställa om vilket bränsle kroppen ska förbränna, som att säga att den bara ska förbränna fett. Det krävs MYCKET kunskap och jobb för att lära kroppen det. Jag har inte insett hur komplicerat det är förrän nu, och nu inser jag även hur ovärt det är att sträva efter det dag ut och dag in. Det måste vara betydligt mer givande att lära känna sin kropp och förstå att den behöver alla makronäringsämnena.

Så ja, bröd och pasta är helt fantastiska livsmedel på sina håll och kanter. Självklart bör man inte enbart livnära sig på dem, utan det är viktigt att man väljer olika näringsrika livsmedel i sin kost. Men, bara för att någonting ses som en kolhydratskälla innebär det inte att den är “dålig”, utan den är snarare nödvändig för att kropp och själ ska fungera optimalt.

Men man kan ju välja de “bättre” kolhydraterna.

Visst finns det flera olika typer av kolhydrater att välja mellan, men det som kroppen vill ha är just glukos som energikälla, och då spelar det ingen större roll om det kommer ifrån pasta, potatis eller frukt. Skillnaden mellan dessa är uppbyggnad; om de enbart består av glukos, eller om de består av både glukos och fruktos osv. Det avgörande i dessa fallen är fördröjningen av blodsocker höjningen. Men blodsockret höjs utav samma typ av socker, oavsett om det kommer ifrån en morot eller en potatisbit. I många fall rekommenderar man livsmedel som inte ger en sådan omedelbar förhöjning utav blodsockret, vilket kan vara gynnsamt om man vill förebygga diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar osv. Dessutom är det ju bättre att äta kolhydratrika livsmedel som dessutom innehåller mycket vitaminer och mineraler samt fibrer. Då kan man kanske tänka sig att vissa livsmedel är “bättre” än andra för hälsan.

De flesta utav oss är nog personer som gärna vill prestera på topp, och då kan jag meddela er att det krävs faktiskt energi till det. Hjärnan behöver kolhydrater som energi, musklerna behöver kolhydrater som energi och levern behöver kolhydrater att lagra som reservenergi. Hur sjutton har vi tänkt att vi ska kunna prestera genom att äta mindre kolhydrater?!

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

  • Cecilia – famlafint.blogg.se

    Så sant!! Går en kurs i näringslära för tillfället och läste faktiskt just idag att hjärnan förbrukar ca 480 kcal per dag. Vill inte fokusera på kalorier, men detta tyckte jag ändå var ett bra exempel på hur mycket energi som faktiskt går åt till att tänka – både medvetna och omedvetna tankar. Blev verkligen förvånad över siffran. Hade ingen aning om att det var så mycket! Nu förstår jag på ett helt annat plan att man faktiskt inte kan fungera om man inte äter tillräckligt.

    • soelas

      Intressant ändå att du fått en siffra på det. Undra om det går åt ännu mer om man tänker mycket, t.ex. studerar? Vad tror du?

  • http://www.thisishowitworks.blogg.se/ Flickanochhavet

    Sedan spelar det ju verkligen roll vad det är för kolhydrater man stoppar i sig…. 100 gram lösgodis innehåller 100 gram kolhydrater på ett cirka ungefär. För att komma upp i samma mängd får du klämma i dig 5 bananer eller ett halft kilo potatis… 100 gram lösgodis äter man i ett kör relativt enkelt, men hur många orkar klämma i sig 5 bananer på raken?

    Det handlar om kvalité. De flesta människor mår väl bättre om de inte smäller i sig massa godis varende en dag, vilket också kommer att betyda att de äter signifikant mindre kolhydrater trots att de inte på något sätt tar bort kolhydraterna ur sin kost.

    Om folk inte åt en massa skräp skulle ingen behöva oroa sig. Med skräp menar jag allt från nonfat-ubersötad fruktyoghurt som promotas som “hälsosamt” (varför välja det då man kan äta helfet grekisk yoghurt med hemlagad sylt eller frukt????) till så kallat “bröd” som är svampigt och full med tillsatsämnesskit.

    När ska vi börja inse att inte krångla till det, att mat är vikitgt men inte konstigt, att äta normala naturella produkter som hembakt eller köpt kvalitetsbröd med smör eller potatis och kota grönsaker med fisk och sås på riktig grädde istället för köpt “bakat-med-kärlek-extra-bra-bröd med 1000 tillsatser och lättmargarin” samt ” lowfat-highproteinfärdiglagad micromat”(= allt skit som företagen försöker sälja med olika fina slogans för att tjäna pengar?)

    Tror de flesta skulle må bättre av att lämna bort skiten äta normal mat, och ersätta lite av pastan med lite mer grönsaker med bra fetter på tallriken (om man har råd med det, vilket kanske inte alltid är en självklarhet. Fast allt handlar ju om prioriteringar, känner folk som super 3 dagar i veckan och sedan klagar att de inte har råd att köpa grönsaker)

    You go!

    • soelas

      Det är så sant! :) Tack för dina kloka kommentarer!

  • Anna

    Åh, så himla sant! Jag var så dum så jag lyssnade på dem och drog ned rejält på kolhydraterna och ökade på protein och fett. Resultatet var ju en deffad och relativt muskulös kropp, men aj, så dålig ork, mentalt som fysiskt. Träningsglädjen var borta och verklighetsuppfattningen rubbades – jag tyckte jag var “fluffig”. Idag äter jag massvis med kolisar, både nyttiga och onyttiga, har lagt på mig några kilon och känner mig verkligen på topp, både mentalt och fysiskt. Tänk så mycket det där kan göra …

    • soelas

      Åh, vad kul att du delar med dig av denna erfarenhet. Det är så sant som du säger och då frågar man sig ju vad som betyder mest egentligen? Att ha en deffad kropp eller att faktiskt må bra?! Du säger det så bra själv – det finns ingen mening med att vara deffad om man inte har någon ork över till att ens uppskatta sig själv. Kroppen behöver ju verkligen kolhydrater för att fungera optimalt!

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp