Kontrollen ska tillbaka – matschema

March 26th, 2013

Veckans mål:

  • Planera dagens måltider i förväg.

Enligt min behandlare behöver jag strukturera upp mina måltider igen. Jag ska planera varje morgon vid frukost (på ett ungefär) vad och när jag ska äta. Det gäller 5-6 mål med 2-3 h tidsintervall. Jag behöver även prova mäta (!) så att jag faktiskt äter tillräckligt stora portioner.

Personligen känns det fel. Det känns fel att behöva ta den kontrollen över maten igen, nu när jag lärt mig släppa den och äta efter hunger- och mättnadskänslor. Men jag förstår syftet: Det blir lätt att jag hoppar över, eller skjuter på måltider om jag inte är hungrig och då måste jag äta ikapp det senare.

I och för sig så låter det ganska “normalt”, om man jämför med hur en del andra äter. Men då jämför man med “alla andra” som har dåliga matvanor. Jämför man med de som har bra matvanor så äter de alla sina måltider samma tidpunkt varje dag. De som äter varierat och regelbundet blir också hungrig vid den tidpunkten och behöver inte hålla på att tänka när, vad och hur mycket. Man kan fokusera på annat. Det är “alla andra” som har bra matvanor som man ska jämföra sig med, för att det är bra matvanor som jag vill ha.

Nu ska jag äta “enligt matlista” i en vecka och se om jag går upp i vikt. Gör jag inte det så ska vi se vad som behövs läggas till. SPÄNNANDE! 😀

IMG_8832 IMG_8834

Tags: , , , , , , , , , ,

  • http://www.sofiayit.blogg.se/ Sofia

    Mellanmålen tycker jag känns lite lite, eller så kanske det bara var för lite för mig som min behandlare tyckte:P

    • soelas

      Det är standar. En macka med pålägg och någon dricka till. Sedan går de naturligtvis att bytas ut.
      Men denna lista är även för de som inte tränar, så jag behöver äta mer. :)

  • disqus_nZHZyWAtpf

    vart på kroppen brukar det man går upp sätta sig..?

    • Beatrice

      De sätter sig över hela kroppen när man går upp i vikt. Sen beror det på om du går upp i vikt för att du SKA gå upp i vikt, eller om de bara är en normal “viktökning” som egentligen inte är riktig. Det vill säga om du äter för en viktuppgång fördelas allting över hela kroppen..

    • Beatrice

      Det jag då menar är att om du går upp i vikt utan att sträva efter det så är det oftast vatten/ annat som spelar in. Man väger inte likadant hela tiden.

      Äter du dock för att gå upp i vikt, som ajg antar att du gör, så fördelas det. Det är inte direkt så att du helt plötsligt har världens mage eller världens ben men typ ingenting någon annanstans. :)

  • http://www.facebook.com/tua.lovdahl Tua Esmerald Lövdahl

    Ska bli spännande att se hur det går och om du upplever det som mer/mindre än vad du åt när du inte mätte och så! :)

    • soelas

      Vad kul att du tycker så, det tycker jag själv också faktiskt. 😀

  • Sara

    Tycker det ser ut som måltidsplaneringen från min behandling också, ärlig lite av standard… Håller med att det ska bli spännande att få höra om dina tankar om mängderna. Tänk bara på att du tränar och behöver äta mer för det! Träning bränner mycket mer än vad vi vill tro.
    Kramar

    • soelas

      Härligt! Ja, precis. Det påpekade ju mina behandlare också. Jag märkte redan igår efter träningen att jag behövde äta minst dubbelt kvällsmål. 😀
      Kram

  • Pingback: I Choose Life | Soelas.se()

  • Linnéa K

    Får man fråga hur mycket du väger och hur lång du är? Förresten så pratade jag med min mamma eftersom på senaste tiden har hon anat vad som håller på att hända men hon är bara negativ till det och vi har tjafsat väldigt mycket sista tiden :/ Det enda hon tjatar om är anorexia men jag vill bara ner några mer kilon och jag har faktiskt börjar bli bättre med mat så förstår inte varför hon klagar. Istället för att inte äta mycket äter jag istället väldigt mycket grönsaker som jag älskar men hon har problem med det också för hon vill att jag ska få i mig mer kolhydrater och kalorier men där säger jag stopp. Jag hatar kolhydrater och kalorier men jag lever efter kalorier just nu. Oj, nu skrev jag långt igen! I alla fall, skulle bara vilja ha svar på min fråga ifall det går men om du inte vill besvara så förstår jag dig. :)

    • soelas

      Hej vännen! Jag förstår om det känns jobbigt att din mamma är på dig så. Men det du beskriver är väldigt typiska drag för just en anorektiker. Det kommer faktiskt inte spela någon roll om du går ned några kilon till, för Ana blir aldrig nöjd.
      Din mamma har förmodligen rätt i att du behöver äta mer kolhydrater och kalorier. Det är ju kroppens bränsle! Och att du hatar dom kommer inte göra det lättare att börja äta sunt igen. Grönsaker innehåller naturligtvis mycket bra, men det är inte hälsosamt att bara äta det. Det är faktiskt sjukligt. Så länge du inte är överviktig ska du inte försöka manipulera kroppen till att bli smalare. Äter du enligt rekommendationerna så kommer din kropp att hålla sig på den vikt som den mår bäst av att ligga på. <3

      Självklart får du fråga! Men siffror triggar så lätt när det gäller ätstörningar, så jag håller mig nu mera endast till BMI eftersom det ger en riktlinje. Observera att det inte heller är en rättvis jämförelse!

      Orolig tjej här – Linnéa, försök att lyssna på din mamma. Hon skulle inte ljuga för dig om något sådant, eller hur? Kram!

  • Pingback: I Choose Life | Soelas.se()

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp