Löfte om att bli mer hälsosam nästa år – okej eller inte?

January 1st, 2015

Ibland funderar jag över var gränsen går mellan att vara hälsosam och ätstörd. Ätstörningar uppstår ofta som följd utav ett överdrivet hälsosamt tänkande, och gränsen är inte alltid så lätt att dra. Mycket handlar egentligen om att känna till sina egna gränser och lära sig uppfatta vilka kost- och träningsvanor som passar sin egen livsstil. Handlar frisk om att leva under lika förutsättningar som alla andra eller att skapa egna utifrån sin egen historia? Skulle det vara sjukt om jag, f.d. anorektiker skulle göra ett nyårslöfte om att äta nyttigare, eller skaffa ett sixpack? Eller kan jag, som frisk, också vilja bli mer hälsosam det kommande året?

Det jag har uppfattat från min behandling är att det kan vara fullkomligt sunt att vara intresserad i träning och kost. Det kan vara ett personligt intresse lika som att måla, spela, inreda, pyssla, programmera, blogga osv. Men precis som med alla intressen ska det ju ge en glädje och energi för att det ska vara en hälsosam del i ens liv. Så, hur hälsosamt skulle det vara att göra ett nyårslöfte om att bli mer hälsosam, men det innebär att svälta, överträna eller slita på kroppen? Ska du bli mer hälsosam nästa år, så se till att greppar vad just hälsosammare innebär för dig.

Personligen har jag några ambitioner/mål om att..

  • äta mer ekologiskt och mindre processad mat
  • äta mer av kyckling, lax, ägg, avokado, gröt, broccoli och andra näringsriktiga livsmedel
  • äta mer frukt!
  • äta mindre sötningsmedel och hellre livsmedel med riktigt socker
  • minska mitt koffeinintag (vilket jag redan gjort) och hellre dricka te än kaffe och mer vatten istället för celsius
  • skaffa 6-pack 😉

Sedan tycker jag att det är viktigt att inte vara för strikt. Det är okej att äta ett paket chili-cheese tops från McDonald’s när jag jobbar. Det är okej att ta några chokladbitar på kvällen om jag är sugen. Det spelar ingen roll om det är mjölk eller grädde i kaffet. Det är inte heller hela världen om jag dricker lite celsius innan ett långt träningspass. Och det är inte heller hela världen om jag inte tränar på några dagar.

Det handlar om att hålla en hälsosam kosthållning över lag, men att tillåta undantag. Det är där som det oftast slår fel och det blir för hälsosamt, för man tillåter sig ingenting i slutändan. Vi kan tala hur mycket som helst om balans och tycka att det låter uttjatat, men på något höger (eller vänster) verkar det vara balansen som får oss att stå med fötterna på jorden.

Kanske kan det anses sjukt av mig att ha dessa ambitioner, men med tanke på allt jag gått igenom känner jag mig mogen att lita på mitt eget omdöme och ge detta en chans. Det känns spännande och faktiskt riktigt bra! Till skillnad från de traditionella nyårslöftena tenderar jag till att istället sätta upp mål och ambitioner.

Självklart finns det risker med att tänka att man vill bli mer hälsosam, men vad tror ni?

Tror ni att det går att tänka i nyttiga banor utan att det behöver vara ett sjukligt beteende?

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  • anonym

    Att äta mycket näringsrik mat är ju bra för alla människor. Även om man de flesta som har anorexia inte vill äta onyttigt äter de ju absolut inte nyttigt och näringsrikt som det kanske var tänkt. Så det är ju helt olika saker. Men om man tidigare haft anorexia är det ju inte bra att gå på en strikt diet med regler om vad man får äta. Så det är bra att du fortsätter kunna äta av allt men kanske bara minskar på de saker som är mindre näringsrika. En risk skulle ju kunna vara att man inte känner det blir några stora förändringar i din “diet” och du känner att du måste sätta upp tydligare och strängare mål. Man gör det ju för att kroppen ska må bättre men tänk på att det finns andra ätstörningar som tex ortorexi. Man behöver ju inte tänka så mycket på mat om man inte är väldigt överviktig eller underviktig. Men som du säger, det kan vara ett intresse som man blir glad av. Jag har själv haft problem med att äta som varit på väg att utvecklas till anorexi. Jag nådda aldrig undervikt och det varade bara i några månader. Även fast jag äter och det var flera år sedan har jag aldrig slutat var intresserad av mat.

    • soelas

      Tack för din så väldigt kloka kommentar. Jag kan nog skriva under på allt du säger. Det känns även lugnande att veta att det faktiskt kan göra en gott att äta lite hälsosammare, men för att undvika trigga igång ätstörningstankar så bör man inte vara så strikt.

  • Lina

    Det kan nog i många fall vara okej att sätta upp mål kring att bli mer hälsosam, men jag tror att det är viktigt att vara ytterst vaksam. Det är så förädiskt lätt att trilla in på banan som leder till “hälsohets”. Precis som i kommentaren ovan tänker jag också att steget till ortorexi kan vara ganska kort om man redan har en ätstörningsbakgrund. Den här varningen gäller även dina kommande studier inom närningslära. För mig var det just så ätstörningarna började gro. Men du känner såklart dig själv bäst och, som sagt, med försiktighet och uppmärksamhet ska det säkert kunna gå bra!

    Ett av målen skulle jag dock verkligen rekommendera dig att stryka, nämligen “att skaffa ett 6-pack”. Hur lätt man har för att få synliga magrutor är väldigt genetiskt och många (framförallt kvinnor) behöver ligga på en extremt låg fettprocent för att 6-packet ska synas, oavsett hur vältränade de är. Jag skulle vilja tipsa om att istället sätta upp styrkemål eller liknande för att följa upp din fysiska utveckling. Om du tränar styrketräning skulle det t ex kunna vara att klara X kg i knäböj/marklyft/militärpress eller X antal chins/dips. Om du skulle råka få ett 6-pack på köpet är det en bonus, men inget du kan förvänta dig att behålla resten av livet. 😉

  • Vendela

    Jag tror och hoppas verkligen att det går att tänka nyttigt utan att det blir sjukligt! Men det gäller att veta VAD som är nyttigt och hälsosamt.

    Jag har det själv som nyårs”löfte” i år. Fast löfte vill jag inte kalla det. Men för mig betyder nyttigt och hälsosamt att jag ska äta tre mål + 2-3 mellanmål, bra, näringsrik mat. Och att jag ska röra på mig varje dag, och att det är tillåtet att äta “onyttigt” ibland.

    Har också ätstörningshistorik (eller är väl fortfarande inte helt frisk) och jag vet inte om det är rätt eller fel det jag gör, men det känns som att det är ett steg i rätt riktning. För hälsosamt och nyttigt är ju inte att jaga kalorier, det är att ge kroppen den näring den behöver. Så tänker jag!

    Men självklart får man vara vaksam, det tror jag nog att vi som haft ätstörning alltid kommer behöva vara. Det gäller att känna igen tecknen hos sig själv och stoppa innan det börjar utvecklas någon ätstörning igen.

  • Maja

    Blogga mer!!!

  • Pingback: I Choose Life | Soelas.se()

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp