Matdag 06/02/13

February 6th, 2013

“Det man inte vet själv, vet någon annan”

Till mitt senaste matdagsinlägg fick jag en kommentar som väckte en osäkerhet och konfundering i mitt huvud. Verkar det verkligen som att jag “insjuktnat” mer?! Om så vore fallet så tar jag det på stort allvar – speciellt eftersom att jag själv känt mig sååå mycket friare.

Äter jag verkligen för lite?

06:30 Frukost – Lingongrova med mjukost, fil/yoghurt med björnbär och müsli. En kopp te.
Inga konstigheter – en standard frukost.

09:30 Mellis – Kaffe och en kanelbulle á la farmor.
En lång dag behövs energi i dess bästa former!

11:40 Lunch – Matlåda: potatismos, fiskpinnar, citronsås och ett äpple.
Blivit riktigt hungrig, men nu har jag lärt mig att ett äpple behövs på maten. 😉

14:40 Mellis – En stor bägare fruktyoghurt och ett äpple.
Väldigt mättande faktiskt! Nästan ångestfull – men sen var det inte det.

18:00 Mellis – En dubbelmacka med korvpålägg.
Den långa dagen börja nå sitt slut och kvällens måltider blir inte som vanligt idag. But that’s OK.

21:00 Middag – Två till tre portioner risgrynsgröt (två små + en stor) med sylt och kanel.
Typ däckade i sängen när jag kom hem – sedan upp och äta.

Första "lilla" portionen - sedan sattes förbränningen igång och jag ville ha MER

Blir eventuellt något mer innan jag går och lägger mig för gott ikväll också. :)

Dagens mål var att inte räkna eller ens tänka i kalorier idag. Jag har verkligen varit noga med att undvika det, och jag har lyckats! Inte ens när jag var och handlade vände jag på en enda förpackning för att se innehållet. Även om jag normalt sett inte kontrollerar kaloriintaget med konstant räknande så finns det “små saker” som man tänker och gör i vardagen. Det är de små sakerna som ska bort – och idag har jag verkligen undvikit dem.

Men eftersom att jag inte räknar kalorier så vet jag ju inte heller om jag äter för lite – men enligt min uppfattning idag så är detta inte för lite. Nu ber jag er om råd…

Tags: , , , , , , , , , ,

  • http://ungefaer.blogg.se/ emma

    Alltså… För lite? Jag vet inte. Men det jag vet att jag har reagerat på att dina portioner, så som lunch etc, ser små ut! Så kanske inte hur ofta du äter, men mängderna?
    Kämpa på och stor kram!

    • http://Soelas.se Soelas

      Okej, tack för feed-backen!
      Kramar :)

  • Frida

    Bra kämpat tjejen!
    Du har kommit låångt och tror du känner bäst själv vad som är lagom!
    Min fråga idag till dig är, hur gjorde du efter/innan måltiderna när ångest/oron/gråten/träningstankarna kom i början när måltiderna blev större?
    Några tips? Och kunde du bara börja äta upp hela portionerna eller hur gick det för dig eg?

    Varm kram!

  • http://vintervindar.blogg.se/ louisa

    Ja alltså kan inte påstå att det är speciellt mycket EGENTLIGEN? visst, du ett bra antal mål, men om man tittar noggrannare på exakt vad det är du äter så är det ex. inget sött/onyttigt (som innehåller “mer” energi) utan mat med lite energi som mjukost, te, yoghurt, frukt, gröt. Inte för att det är något fel med det, men inte bara såna saker, speciellt när du tränar och jobbar och pluggar?
    När jag gick i behandling för att gå upp i vikt åt jag:
    -Frukost (3 dl vaniljyoghurt+1dl müsli+bär+1 mjuk macka med smör och pålägg +1glas juice)
    -Fmmellis: 1 banan
    -Normalportion lunch + 1 glas mjölk.
    -Emmellis (var lite mer varierat men ex. 1 risifrutti+1frukt, 1 kladdkaka på café, 1 mjuk macka med smör&ost + 1 glas oboy)
    -Middag precis som lunchen + en frukt
    -Kvällsmål var ex 2 mackor och mjölk/juice. Eller gröt med sylt och mjölk och en knäckemacka. Eller en varmkorv med bröd och en frukt. Etc etc.
    Jag skulle alltså alltid ha smör på mina mackor och ost/leverpastej/skinka/ägg etc. Fick inte endast välja skinka utan varierade alltid pålägg.
    Och UTÖVER allt detta drack jag 3 näringsdrycker a 300kcal per dag. Detta höll jag på med i kring 3 månader för att gå upp 7,8kg och då rörde jag mig noll (inte ens en promenad!!!) och pluggade/jobbade inte. Låg bara hemma typ. Träffade nån kompis, strosade på stan med vänner, handlade med förälder, läste, pysslade. Såna lättsamma sysslor. Du lever ett hundra gånger mer aktivt liv, du dricker inte näringsdrycker, du har inte smör på alla mackor, du dricker inte mjölk/juice/annan kcalrik dryck, du äter inte lika stora huvudmål som jag gjorde. Så. Kan inte säga att det är speciellt mycket mat. Tror det handlar delvis om att du ska undvika alla ätstörningsbloggar som visar upp ett mellis bestående av ½dl minikeso och 2 vindruvor och 1 finhackad mandel. Det är inget mellanmål och det är inte vägen till ett friskt liv, även fast dom skriver att dom “kämpar” och verkligen försöker. Men sen går dom ändå ner i vikt när dom väger sig hos sin läkare. Man ba no shit sherlock?:OOO
    För det är jävligt att nå till frihet, ingen tvekan om den saken. Man måste vara modig och ge fan i hur alla andra gör. Men det är så jävla värt. Lovar. Jag levde i frihet i ungefär ½ år (sen råkade jag snubbla dit igen pga. hjärtesorg) men alltså. Den friheten de 6 månaderna den var helt fantastisk. Att äta precis som man vill, att mat inte spelar någonsomhelstjävlaroll. Jag ska dit igen, det ska jag. Punkt slut. (hoppas jag inte låter dryg/hård/otrevlig i min kommentar, för du verkar som världens finaste tjej, men man kan inte mesa när det handlar om anorexi. Då måste man vara stenhård.) Kram!

    • http://Soelas.se Soelas

      Tack för din kommentar!
      Just nu jobbar jag inte aktivt för en viktuppgång – nu äter jag som jag känner för, för att det är frihet för mig. Till våren då jag byter behandlare så kommer vi att börja jobba för en normalvikt.

      Ang. sött och onyttigt tror jag inte att du behöver tänka på. Du kan läsa mina andra matdagböcker så ser du att jag gärna äter en bulle till mellis, varierar mellan ost, leverpastej och korv som pålägg och ofta en hel del choklad. Jag har inget hjärnspöke som förbjuder mig att äta något längre – jag äter ALLT och det jag vill ha för stunden eller det som finns tillgänglig.

      Många kramar!

    • http://Soelas.se Soelas

      Och, just det.
      Jag har verkligen inte tid att glo på andras ätstördamatbloggar. 😉
      So no worries there!

      Kram och tack igen!

    • Martina

      Bra sagt Louisa! Håller med dig till tusen :)

      Soelas: Jag har alltid tyckt att det varit svårt att veta vad en “normalportion” innebär. Jag antar att du har matscheman från din behandlare och så men jag fick ett ganska bra tipps från min. Laga mat efter recept typ vår kokbok eller billiga veckan recept från ica. De mängderna är så mycket som jag tror att du ska äta med tanke på att du är så aktiv. Själv äter jag efter dem och har fått börjat träna en gång i veckan nu. (dricker även en näringsdryck) Min förhoppning är att så småningom få träna 2-3 ggr/v.

      Prova det. Vad jag har förstått så gillar du inta att vaga och mäta och på detta sett delar du bara receptet i 4 :) Att äta “mycket” vid ett tillfälle beror oftast på att man ätit för lite tidigare under dagen. Att bli frisk tar tid och att börja rucka på det säkra kan vara “farligt”. Det är viktigt att kropp och själ följer varandra! Ibland kan det vara bra att ta några steg tillbaka i de “fria ätandet”. Fortsätt kämpa!

  • Catrin

    Hej! Som medicinskt kunnig och utbildad inom träning o kost för idrott är jag orolig när jag läser dina matdagböcker och att du tycker det är normalt eller ibland mycket… Både din frukost middag och mellanmål är väldigt kalorisnåla och inte i närheten av att täcka ditt behov en dag med skola, jobb eller träning… Så kolla med din behandlare innan det rasar… Lycka till!! Gillar din inställning men du behöver lite guide nu…

    • http://Soelas.se Soelas

      Oj, verkligen – tack så mycket!

  • http://pavagned.blogspot.com Tua

    Det som jag tänker lite på och som kanske får det att bli lite knasigt är väl de något annorlunda mattiderna och sen att det ofta blir risgrynsgröt till middag. Hahah, risgrynsgröt i all ära, men det är inte så mycket mer än mjölk och ris. Är det en fullvärdig middag? Ett glas mjölk och en skål med ris? :S Hhm. .

  • http://pavagned.blogspot.com Tua

    Och just det, du kanske kan testa att mäta upp mängderna någon dag? Så att du inte omedvetet minskat på dem :)

  • Anonymous

    Det är grymt bra jobbat att du äter vad du känner för och när du känner för det!!

    Enda tipset är att försöka hålla på två lagade måltider med kött om dagen, det ger ett väldigt lugn har jag själv märkt :)

    • http://Soelas.se Soelas

      Tack för tipset! :)
      Jag har haft minst en lagad måltid om dagen som krav.

  • Sanna

    Börjar med att tacka för all inspiration du ger! Har några frågor som jag hoppas att du/någon kan hjälpa mig med? Vad händer egentligen med/i kroppen vid undervikt? Stängs alla känslor av? Och vad går man på? Ett tag var jag jätte trött & deprimerad men nu fast jag är smalare känner jag mig starkare och inte deprimerad? Är det bara kroppen som spelar mig ett spratt? Vill verkligen ta mig ur detta nu. Kram

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp