Matdag 10/1/14 – Att äta fritt är friskt!

January 11th, 2014

Jag minns hur man kunde ligga vaken kvällen innan i sängen och försöka planera kommande dags måltider. “Hur skulle man äta för att precis klara sig?”. Det fick inte bli för många kalorier i början av dagen, utifall någonting dök upp senare och man skulle bli tvungen att äta lite extra. Stenkoll! Kontroll! Det fick inte överskrida den kalori-gräns som man kommit överens om tillsammans med anorexin. När? Hur? och Vad? som skulle konsumeras behövdes planeras i förväg. Ingen ro åt tankarna. Ingen tillit till kroppens egna signaler. Det var jag tillsammans med anorexin som bestämde hur jag fick äta.

Allt eftersom kontrollen släpps och man börjar lyssna mer och mer på sin egen kropp blir tankarna kring vad? när? och hur? inte lika krävande. Det är ingenting behövs planeras i förväg. Kroppen säger till och det sunda förnuftet finns där om inte. Känslan; att inte behöva ha full kontroll över maten; att inte behöva planera måltiderna till punkt och pricka; att inte ständigt oroa sig över att det ska bli för mycket; att kunna lita på sin kropp och sitt sunda förnuft – det är en frihetskänsla!

Under de senaste veckorna har jag kommit ur mina rutiner, vilket även påverkat mina matvanor. Det finns en svaghet som gör det lätt att falla tillbaka i gamla mönster, men jag är så pass erfaren nu att jag identifierar dem illa kvickt. Därefter gäller det att handla. Jag har inte haft problem med att få i mig tillräckligt med kalorier, men däremot har det varit väldigt oregelbundet. Nu börjar jag komma in i bra mat- och sovvanor igen, och det är ju en riktigt nödvändigt förutsättning för att få en bra början på denna termin!

Frukost 07:00
-En skål med fruktyoghurt + extra frysta frukter, flingor och kanel.
-Rostat julvörtsbröd med smör, tyskt korvpålägg och smörgåsgurka.
-En kopp te
Hade somnat tidigt kvällen innan och vaknade redan vid 06:30.

Mellanmål 10:30
-Ett äpple
-En kopp kaffe latte
Suttit i sängen och pluggat hela förmiddagen. För tidigt för lunch så det blev ett mellis med lite energigivande medel!

Lunch 13:15
– En portion laxsallad
(med pepparlax, avokado, quinoa, majs, paprika, gurka, isbergs sallad, citron, pesto, olivolja och salt)
Inväntade pojkvännen för jag skulle bjuda honom. Vem hade mest matlust tro? Jag åt dubbelt så mycket som honom! 😉

Mellanmål 15:15
– En STOR kaffe latte
– Minimorötter
Följde med pojkvännen till McDonald’s efter lite shopping. Han käkade ikapp nu med bigmac och jag tog mig en gratis mellanmål. Win-win!

Middag 17:00
– En portion laxsallad
Hungrig när vi kom hem. Käkade upp allt som var kvar av salladen innan vi drog till gymmet.

Kvällsmål 21:00
– Kvarg med vaniljsmak + kanel
– Rostat bröd med korvpålägg och smörgåsgurka
– Två koppar te
Var inte matsugen efter gymmet, men grymt sugen på annat gott! så då åt jag det.

Snacks 21:30 ->
– Proteinbar
– Popcorn
Var mer hungrig så tog en älskade proteinbar! Hade spelkväll och bjöd på lite popcorn. Mums!

Provade fitnessgurus nya proteinbar med smak av apelsinchoklad. Min pojkvän smakade och tyckte att det var den godaste baren hittills.

Nattmål 00:00
– Kvarg med blåbär och kanel
Han bli hungrig igen!

Jag hävdar inte att detta är extremt mycket, men jag tror att de flesta kan konstatera att det är mer än en “matlista”. Den enda måltiden som var planerad vad lunchen tillsammans med pojkvännen. Resten av dagen hade jag ingen aning om hur den skulle se ut. Hade anorexin fått bestämma hade jag garanterat inte ätit de där sista mellanmålen på kvällen, för det hade känt “för mycket” – men hur kan det vara för mycket om kroppen säger till att den behöver äta mer? Ljuger den? Eller ljuger ätstörningen som säger att man inte får äta mer än planerat?

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  • Mikis – mikis.webblogg.se

    Jag brukade alltid skriva upp exakt vad jag skulle äta den kommande veckan och antal kalorier för varje dag. Fick inte överskrida min kalorigräns. Ja, känner igen mig i det du skriver. Slutade att umgås med vänner för att inte rubba min kontroll, om jag verkligen var tvungen att göra något var det noggrann planering innan så att marginal skulle finnas till okontrollerat matintag.

    Nu lever jag ju inte alls så… Lever spontant, som alla andra. Men jag har verkligen kommit ur mina rutiner på sista tiden. Har börjat göra mer saker – roligt. Men, till exempel: Jag har börjat jobba på en studentnation i Uppsala. Igår var jag först på min praktik mellan kl 8:00-14, sedan jobbade jag 15:15-02:45 på natten. Missade bussen hem så jag satt på nattöppna ställen och väntade på 05-bussen, först på McDonald’s och sedan på Max.

    Fick gratis strips på McDonald’s innan jag blev utkörd därifrån när de skulle stänga vid 4-tiden. Gick vidare till Max. Var riktigt hungrig trots att jag ätit middag på jobbet, och köpte en “matvetesallad” (sämsta salladen för övrigt, pyttelite matvete men bara en massa salladsblad) och bytte ut kycklingköttet i salladen mot en greenburgare (bara själva burgarbiten utan brödet) då jag är vegetarian. Åt min sallad och burgare. Kände mig inte mätt. Plockade fram stripsen jag fått från McDonald’s.

    Oro. Har i princip inte ätit strips på två år typ. Men jag var hungrig och visste inte vad jag skulle göra. Började försöka räkna ut alla kalorier jag stoppat i mig men kom inte fram till något. Även om jag ser mig som fri så oroar jag mig ju ibland och nu känns hela dagen förstörd för att jag gick loss på Donken/Max-mat klockan 4 i morse. Har också börjat känna mer osäkerhet kring min kropp på sistone och tycker att jag har blivit tjock. Vill inte väga mig, för jag vill inte späda på dumtankar. Men vet inte vad jag ska göra riktigt.

    • soelas

      Hej vännen! Jag känner igen mig i dina känslor och tankegångar. I det stora hela är man fri i ätandet och man har kontroll på ätstörningstankarna. De är inte dominanta! Trots detta infinner man sig ibland i situationer som blir en utlösande faktor för de sjuka tankarna och man ställs inför en utmaning.

      Om du tänker tillbaka på hur ditt tillfrisknande har sett ut så kanske du märker att det har gått väldigt mycket upp-och-ned. Till skillnad från nu så var nog kurvorna mycket mer täta. Ångesten kom flera gånger per dag! Nu för tiden hamnar man kanske i en ångestfylld situation några gånger i månaden. Det innebär inte att man ska falla tillbaka, utan det innebär att man fortfarande måste jobba med sjukdomen.

      Det låter klokt att hålla dig undan vågen – det är bara en dum bekräftelse för ätstörningen. Fundera istället på hur du mår och inte om du fått mer fett på magen, såvida det inte skulle vara så mycket att det blir en hälsofara (att du blivit överviktig), men det tvivlar jag på. :)

      Jag förstår att du oroar dig, men visst blir tjockhetskänslan större efter man ätit “mycket” och mindre i glädjefyllda sammanhang?

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp