Matdag 16/12/13

December 17th, 2013

Det har inkommit några förfrågan om att publicera en “matdag”. Jag förstår att det kan vara väldigt givande för en person som har en skev syn på måltidsproportioner, men det finns en risk att allt för stort fokus hamnar på just måltiderna. Det är naturligtvis en grundläggande förutsättning att kunna äta tillräckligt för att bli frisk, men sedan ska fokuset ligga på livet. Det är lätt att man jämför sig med andra, även om man vet att det inte är sunt för en. Därav är det viktigt att vara medveten om att mina matdagar inte alltid ser ut som den nedan, utan detta är endast ett exempel. (Om det önskas kan jag publicera flera framöver)

Mina matvanor är inte konsekventa någonstans. Det beror väldigt mycket på hur min dag ser ut, hur jag äter. Vanligtvis går det ca 3-4 h mellan måltiderna, men det beror på hur tiderna är med skola, jobb och träning. En del dagar är jag hungrigare än andra, så ibland äter jag mer och ibland mindre.

Nedan följer gårdagens matdag, då dagen bestod av skola och träning.

Frukost 09:00
En macka med leverpastej och smörgåsgurka
En macka med parasamiost och gurka
En kopp kaffe med mjölk

fukostmackor

Mellanmål 11:00
En proteinbar med kokossmak
Vatten

Lunch 13:00
Matlåda med pasta och tonfiskröra
Vatten

pasta tonfiskssås

(somnade 1 h på eftermiddagen)

Innan träning 17:00
Två mackor med leverpastej och smörgåsgurka
En skål med yoghurt, müsli och kanel
En kopp kaffe med mjölk

Kvällsmål 23:00
En tallrik smaksatt havregrynsgröt med äppelmos, russin, mjölk och kanel
Ett kokt ägg med örtsalt

Tags: , , , , , ,

  • Sofia.O

    Förslåt för att jag ifrågasätter men är det inte lite mat för en träningsdag? Det där är väl ungefär vad man får som matschema om man är stillasittande?

    • soelas

      Det är lugnt! Jag förväntar mig att folk ifrågasätter och personligen tycker jag inte heller att det är särskilt mycket, utan precis tillräckligt. Men jag går efter min kropps signaler och detta var vad den ville ha denna dag. Som dag så ser andra dagar annorlunda och det jämnas ut i längden. :)
      Vill vara ärlig mot mina läsare :)

  • emma

    vill inte heller va dömande men detta är väl lite för en träningsdag för dig som tränar så himla mycket tycker jag.. men fler av sånna här inlägg 😀 både de dagar du anser att du kanske ätit lite för lite, de dagar du anser att du ätit bra o kansek de dagar du t o m tror att du har ätit lite mer än vad du hade behövt, alltså kanske 1 påse godis extra osv 😀 KRAM

  • Flickanochhavet

    Jag vill nu kommentera, och ingen kommentar som handlar alls om hur mycket du äter, utan om reaktionerna av personer utifrån (och nu menar jag ätstörda) på sådanahär bilder.

    JAg har senare upptäckt ett mönster, från då jag själv var sjuk, och vad jag sätt av andra ätstörda, ex. genom kommentarer på sådanahär inlägg. Man äter så lite som möjöligt, men det paradoxala i det är besattheten i tanken på att nån gång kunna äta “mycket, massor eller hur mycket som helst”. Att tänka att “jag går ner i vikt nu, lite till, så kan jag äta hur mycket som helst sedan”. Kommentarer på sådanahär bilder på normala personers matdagar, brukar ofta kommenteras med “vilka små portioner” eller “är du säker att du äter tillräckligt?” av andra ätstörda. Ibland kan det ligga sanning i det hela, men ofta tror jag det helt enkelt handlar om den här besattheten i tanken på att äta så stora mängder. såhär syns det på andra sätt :
    -köpandet av lightprodukter (du kan äta mer av samma sak)
    -“Sparandet” för att kunna äta mycket ex. på jul (vilket ju inte kommer hända ändå när det kommer till kritan….)

    Om det är ett dåligt tankemönster, eller hungern ,eller båda i kombo som skapar detta, vet jag inte.

    Min poäng är helt enkelt att jag tror många ätstörda helt enkelt måste bli okej med att människan helt enkelt inte är gjord för att frossa, hur tråkigt det än låter (inte att svälta heller för den delen, och att äta en 100g marabouplatta på lördag en gång i veckan, ska kanske inte klassas som att frossa….) Att bli okej med att inse att JA det behövs subjektivt STORA mängder mat för att gå upp i vikt, men NEJ du kommer inte kunna äta “hur mycket som helst” någonsin, varken din aptit eller hälsa kommer räcka till det.

    Vat tror du Soelas, har du själv sådana här minnen?

    För att nu kommentera din matdag ändå (främst för att ge min syn,för andra som läser detta inlägg, eftersom jag antar att jag tränar ungefär lika mycket som dej, och jag är övertygad om att du kommit så långt att du själv vet vad du behöver) Din dag ser precis ut som en “vanlig” vardag för mej skulle se ut. Ungefär. Cirka gurka. Alltså grejen med att visa upp EN matdag, speciellt för en tränande individ, är ju lite missvisande för de flesta. Grejen är att man kanske på vardagarna äter ungefär sådär, och på helgerna blir det mycket mer. Att ge en vecka vore ganska tråkigt, och knäppt, men egentligen är det det enda rätta (då skulle ni andra där ute få lite perspektiv på saken, då ni ser den halva nybakta jullimpan vi tryckte i oss klockan 22.00 på torsdagkväll, eller ost.och vinkvällen med friterad brieost på lördagkväll)

    Skulle gärna se ett inlägg om att lära sig lyssna på kroppen för att veta vad den behöver! Ofta blir matbilder bara missvisande för utomstående (speciellt ätstörda, som nog verkligen brukar vara insatta i vad man behöver en hel dag, men helt enkelt inte tillämpar det). Ett inlägg om att det är ok att vara lite småhungrig ibland (man måste inte gå omkring och vara proppmätt helatiden, förutsatt att man äter flera ordentliga mål om dagen), och att det är ok att ta en till potatis, om magen säger det (inte huvudet) fast man inte brukar göra det.

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp