Matdag 31/01/13

February 1st, 2013

08:00 Frukost – Kaviar-ostmacka, yoghurt m. müsli och björnbär, grönt te.

10:15 Mellis – Ett äpple
Inte hungrig, men kändes som att jag ville äta ändå.

12:15 Lunch – Matlåda: pasta och korvgryta.
Inte hungrig, men börjar bli.
1 kopp kaffe
Bjöds på kaffe!

14:20 Mellis – Dubbelmacka m. mjukost & gurka.
Nu var jag rätt så hungrig.

16:30 Jobbet – En kopp te.

19:20 Middag – Risgrynsgröt m. sylt, mjölk o kanel. Två korvmackor och te.
Kändes som att det var mycket. Blev rejält mätt!

21:00 Kvällsmål – Yoghurt m. müsli.
Men blev ändå sugen ganska tidigt. Åt mig mätt.

23:20 Nattmål – En banan
Uppe sent och när man tänkt lägga sig har man självklart hunnit bli hungrig igen. Lika bra att äta det man är sugen på så man får sova.

Mysig middag för en lat kokerska.

Tags: , , ,

  • Frida

    Detta är en träningsfri dag för dig alltså?
    Men du kanske känner att du rör dig tillräckligt under dagen ändå för att dina tankar inte ska bubbla upp om att det blir för mkt mat osv?!
    Och du går inte upp heller? Svårt att hitta balansen , eller ta sig till en balans där man ska leva normalt.. Jag har kompensationsmåsten (träning, rörelse) heela tiden eftersom jag känner mig pigg i huvudet av maten jag får i mig, samtidigt som jag blir arg o ledsen när de säger att mitt BMI på 14 är farligt och att jag måste upp i vikt, men vågar fasen inte.. Sry för luddigt inlägg, behövde bara skriva o undra lite!

    Ha de guld tjejen, fortsätt med ditt topprnskrivande!
    Kram!

    • http://Soelas.se Soelas

      Ja, jag har inte tränat sedan i tisdags – och då var det en rätt så slapp träning faktiskt.
      Det är ångestframkallande att äta mer träningsfria dagar, men jag orkar inte hålla på och “joxa” med maten. Min tid och energi måste prioriteras till annat än ätstörningen nu.
      Om jag går upp några 100 g per vecka nu vet jag inte, det syns inte på vågen. Det känns som att jag går upp, men det måste vara så marginellt och långsam takt att det jämnar ut sig i längden i sådana fall.

      Du ligger på det BMI:t som jag hade när jag kom in på behandling. Då var jag sååå ingrottad i anorexin, jag trodde att jag såg allt, men nu i efter hand inser jag hur omringad jag var av ätstörningens skugga. Dagarna bestod av hunger och utmattning. Det viktigaste var att vara mager och klara spara sig till nästa måltid. Jag fick inte må bra, även om det var det jag ville.

      BMI 14 ÄR väldigt allvarligt! Och bara grejen att du inte ser det själv bevisar vilken makt ätstörningen har.
      Jag säger till dig som en annan sa till mig “Om du absolut inte skulle må bra av att ligga på en högre vikt så kan du ju förmodligen gå ner igen”. Men jag är övertygad att om du gav det en chans och lite tid så kommer du inse fördelarna med att inte vara extremt underviktig. Man behöver gå upp lite för att förstå varför det behövs.

      Hoppas på att du vågar ta stegen väldigt snart!
      Kramar

  • http://addictedtorunning.blogg.se Em

    det är så kul att läsa dina matdagar. fortsätt gärna om du själv orkar :)

  • Katrin

    Hej Soelas!
    Måste säga att jag gillar ditt sätt att vara så ärlig mot dig själv samt dina läsare – och äta så varierat, trots ätstörningen. Det känns som att du vågar släppa lite på kontrollen. För anorexi handlar just om att ha kontroll över sina matintag.
    Du är en modig, ung och framåtriktad tjej. Du vågar äta när du är hungrig och skriver ner vad du har ätit. Det är modigt gjort.
    Tänk bara på dina tänder. Äter du fler än sex gånger/dag, drabbar det dina tänder. Jag var nyligen hos tandläkaren och har alltså under en lång period vågat äta exakt när jag vill, under hur många gånger som helst per dag. Tandläkarna ansåg att det inte är bra, då det ser ut som att jag börjar få karies. Så nu håller jag mig till sex måltider om dagen – sju eller åtta väldigt sällan, bara då jag är riktigt utsvulten.
    Så rara Soelas, tänk lite på tänderna … Annars är du på bra väg att bli frisk. Jag tror på dig och att du en dag kommer kunna lotsa dig från anorexin. Det kräver sin tid, men du är stark.
    Kram

    • http://Soelas.se Soelas

      Tack så mycket Katrin.
      Jag älskar verkligen den här kommentaren – dulyfter fram andra faktorer än ätstörningsrelaterade som man bör ta hänsyn till i sin kost.
      Jag är faktiskt väldigt rädd om mina tänder. Dels för att det är en kostnad nu när man är myndig, men också för att jag hatar ohygiena munnar. ^^ Borstar tänderna 2-3 ggr/dag, använder plackers, flour skölj och tuggummi rätt så ofta. 😉
      Jag tänker ofta till innan jag “fuskar”.. det leder till att jag måste småäta innan nästa måltid och det leder (som tandläkarna säger) lätt till karies. Därför försöker jag satsa på att äta större måltider nu. Det är både bättre för munhälsan, men också skönare att slippa tänka på mat hela tiden om man äter sig ordentligt mätt!
      Tack för bästa kommentaren!
      Kram

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp