Matdag – det blir alltid tillräckligt

March 5th, 2014

Hej! Jag blir allt lite orolig när jag ser dina frukostar på instagram. Dem blir allt mindre, ofta bara en macka. Förr var det gröt, sylt, mjölk med 1-2 mackor, eller yoghurt, musli och 1-2 mackor. Har det med ätstörningen att göra? :/ kämpa på <3
– DenAnonyma

Tusen tack för din omtanke och observation.

Du har tämligen rätt i att mina frukostar förut bestod av gröt/yoghurt + macka och att det numera blir två mackor istället. Det är dock inte för att jag försöker “banta” eller dylikt, utan för att jag inte upplever en lika stark hunger på morgonen längre. En del dagar är jag hungrigare än andra, och om jag ska vara ärlig så är det sällan allt jag äter som syns på bild. Det är ofta som jag tar mig något mer efter en avslutad måltid för att jag inte blivit riktigt nöjd. Så låt er inte luras för mycket av måltidsbilder på Instagram, varken av det som andra publicerar eller jag själv.

Här strävas inte efter viktnedgång ska ni veta! Under en dag blir summan av intaget alltid tillräckligt i slutändan. :)

Matdag 4/3

FRUKOST1 09:30
– Kaffe med mjölk
– Yoghurt med müsli + kanel

FRUKOST2 11:00
– Kaffe med mjölk
– 2 st varma mackor med ost&skinka

frukost2

Bild från Instagram

 

LUNCH1 14:00
– Chorizo
– Potatissallad
– Körsbärstomater

LUNCH2 15:30
– Chorizo
– Potatissallad

“MIDDAG” 17:30
– 2 st Chorizo

SNACKS 18:30
– Choklad!

KVÄLLSMÅL 22:00
– Yoghurt med müsli+kanel

Detta är under en träningsfri dag. Som ni ser är mathållningen kanske inte helt optimal, men jag får gott och väl i mig tillräckligt och jag äter då jag är hungrig, det jag är sugen på. ^^ 

Tags: , , , , , , , , ,

  • http://liselotte.livskick.nu Liselotte Melander

    Jag kan inte bedöma ditt intag – och skulle heller aldrig drömma om att göra det.

    Sådana här inlägg får mig dock att tänka på hur vi f.d. drabbade (och även i kämpa-sig-fri-fasen) måste försvara oss för andra. (Skrev om det igår: http://wp.me/p4lkG8-1W)

    Hur känner du kring det? (du ställer ju ändå upp och svarar så här på bloggen!) Och tror du det någonsin kommer gå över?

    • Lisa

      Men jo, mycket bra inlägg! :))

      • http://liselotte.livskick.nu Liselotte Melander

        För att nå till detta “nej tack” är det nog avgörande att man kommit så pass långt (läs: i princip helt fri) att man kan avgöra vad som är de egna tankarna och den egna smaken – och vad som är sjukdomens idéer om vad som är bra och dåligt. Jag tror också att jag behövde alla de där “visa att jag kan” ett tag, även om det kändes “påtvingat”. Nu kan jag därför med gott samvete slippa! :-) (och välja det jag tycker är allra godast istället!)

        • Lisa

          Exakt! Jag håller helt med. Är själv kanske inte riktigt där än, så borde bara ‘njuta’ av att tacka ja till allt ännu. Det är lätt att man tvingar sig själv vara friare än man är, eftersom ätstörningen också givetvis önskar det. Tar man för många egna val och ansvar när man är för sjuk, är det mycket mycket lätt för ätstörningen att grabba tag om tankarna igen. Men, SNART! Njut av att du nått så långt :) kram!

    • soelas

      Väldigt bra skrivet! Det ligger mycket i det du säger.
      Det är flertalet ätstörningsdrabbade som läser det jag skriver och jag vet själv att man lätt kritiserade och jämförde sig när man var som sjukast. Ibland behöver man få lite perspektiv och anledningen till att jag ställer upp på att förklara mig är framför allt för att undvika misstolkningar. :)

      • http://liselotte.livskick.nu Liselotte Melander

        Ja, jag förstår att du får tänka till hela tiden, med tanke på läskretsen! Och jag tycker att det är bra att du ofta påpekar att det man ser på en bild inte är ALLT du äter. Som sjuk blir man ju tyvärr väldigt besatt av varje detalj och har svårt att se helheten – eller att helheten kan variera från dag till dag. Keep up the good work! :-)

  • Lisa

    Jag fundera lite i samma kretsar som Liselott, dagligen plågas jag av tanken av att aldrig riktigt veta vad som är okej och inte okej att tacka nej till. Jag tror däremot att en semla och allt detdär lilla extra INTE kan göra skada. Jag brukar tänka från mina förutsättningar och hur det en gång var – man var genom mager och nästintill döende – då tror jag bestämt det är bättre att tacka jag än tacka nej till det som erbjuds, även om man givetvis skall kunna ha egna åsikter kring maten och vad man vill ha. Har man inte haft problem med överätning eller liknande, så ska man våga ge sig tro till att man inte heller kommer drabbas. Jag tror det är de anorektiska tankarna som är livrädda för, och hela tiden intalar en om att det också kan gå över till andra sidan, även om man redan kommit långt in i tillfrisknandet. Kommer man ur anorexin eller självsvälten, så bör man kunna UNNA SIG DET OCKSÅ OCH TÄNKA ATT MAN ÄNTLIGEN ÄR FRISK. Man borde sluta tvivla och vara rädd för vilken nästa typ av sjukdom som kommer komma upp… Lyssna på kroppen <3

    • soelas

      Det låter som att du är inne på helt “rätt” tankar (om det nu finns något rätt och fel). Anledningen till att det ofta påpekas att man måste göra det som känns ångestfullt för att bli frisk är ju för att man måste få det bevisat för sig själv att ätstörningen har fel – världen går inte under om man äter som man vill. För att våga äta det där extra utan att ha en diskussion med ätstörningen varje gång, måste man nog tvinga sig själv till att göra det först. Man måste skaffa sig erfarenheten som bevisar att det inte är farligt. :)
      Du verkar tänka väldigt sunt! Lita på dom tankarna! <3

  • Linnea

    Gaah jag förstår inte hur du hinner med alla måltider!! 😮 Kraaam <3

    • soelas

      Denna dag var jag hemma och bara städade och pluggade. Annars har jag alltid med mig massa mellanmål/matlådor. Äter gärna samtidigt som jag sitter vid datorn, på föreläsning eller på tunnelbanan. Blir ganska snabbt sugen på att äta på någonting ^^ hihi

  • Jeanette Samuelsson

    Alltså sånt här gillar jag att se, dina matdagar och att de inte måste vara efter en tallriksmodell eller så utan du går efter hunger och vad du r sugen på. Har försökt själv göra mer såna saker att inte ha mina tider när jags ka äta utan gå efter vad kroppen säger och det funkar :)
    Måste bara fråga äter du pizza, sötsaker som semla,kladdkaka, paj, hamburgare, kebab ibland eller undviker du det? Jag har försökt utmana mig med att äta ALLT för att bevisa för sjukdomen att det inte är farligt och jag dör inte av det.

    • soelas

      Tack så mycket! Vad kul att höra att det uppskattas. Det är ju det som jag anser vara hälsosamt ätande. Att äta som en själv och kroppen vill och mår bra av. ^^
      Jag äter ALLT. Sedan kanske jag inte går och köper en semla till mig själv men bjuds det på och jag är sugen så tackar jag gärna ja. Choklad äter jag dagligen… hehe. Och några gånger i månaden blir det pizza/hamburgare. Det ser man om man kollar på min instagram (http://instagram.com/soelas1)

  • Ellinor

    Hej! Måste säga att din blogg hjälpt mig väldigt mycket och jag tycker arbetet du lägger ner på den är fantastisk. Men jag undar om du kan tipsa om någon blogg/instakonto där fokus ligger på bulimi och tillfrisknandet från detta?

    • soelas

      Hejsan! Tack Ellinor, vad kul att höra! 😀
      Tyvärr är det svårare att hitta personer som delar med sig om sin bulimi och jag själv känner inte direkt till några. :/ Om jag stöter på någon bra kan jag absolut marknadsföra den på min blogg!
      Kanske behövs det startas upp en? 😉 Kram!

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp