Maten och ätstörningen – svälten

April 9th, 2014

Med inspiration från föreläsningen på SCÄ om Maten och ätstörningen skrev jag i föregående inlägg om kroppens förbränning. Detta avsnitt kommer att behandla begreppet “svält” och hur det påverkar kroppen.

2. Svälten

Ätstörningstanke:

Vadå svält? Jag äter ju!

Svält förknippas ofta med personer som inte äter alls eller absolut minimalt. Någonting som fångade min uppmärksamhet under föreläsningen var när dietisten påpekade det faktum att alla personer som äter begränsat eller låter det gå väldigt många timmar mellan måltiderna utsätter kroppen för någon form av svält. Därmed kan det konstateras i nästan alla som har en ätstörning lider av svält.

Anledningen till att vi svälter oss grundas ofta i en rädsla om att tappa kontrollen och inte kunna sluta äta. Men anledningen till att vi skulle tappa kontrollen skulle i sådana fall bero på den begränsade kosthållningen som vi sätter upp för oss själva. Kolhydrater t.ex. är hjärnans näring, och äter vi inte tillräckligt med kolhydrater bidrar det till att vi tänker extra mycket på mat och upplever ett starkt sug efter, framför allt, snabba kolhydrater. Svälten i sig är anledningen till att vi i sådana fall så småningom tappar kontrollen. Genom att äta varierat och regelbundet ger vi kroppen den näring den behöver och risken för att “tappa kontrollen” minskas.

Mer om portionssammansättning och regelbundenhet kommer i nästa inlägg.

Tags: , , , , , , , , ,

  • Jenna

    Hej jag är 14 och har anorexia, genom att läsa din blogg har verkligen hjälpt mig. O fått mig ändrat uppfattning,. Jag har lite frågor jag vill ha hjälp med, saker som tynger mig , skulle du kunna titta på de frågorna o försöka svara? Isåfall hur kontaktar jag dig? Du är ett STORT stöd för mig. Kollar din blogg flera gånger per timma. Kram

    • soelas

      Hej Jenna! Tack för din kommentar. Min mailadress är [email protected] . Varmt välkommen att skriva dit så svarar jag så fort jag får tid!

      Kramar!

  • http://www.thisishowitworks.blogg.se/ Flickanochhavet

    En sak som också har konstaterats (av egen erfarenhet, vet inte hur man kan applicera det på andra…)

    Fett = tillfredsställelse. Om jag äter tillräckligt med energi, men lite fett = inte tillfredsställd = äter en massa onödigt skräp och känner mig ändå inte tillfredsställd (kroppen är svältfödd på fett)

    Ett exempel: två måltider (räknar mellis efter måltid 1 att höra till måltid 1), samma totala energimängd (om vi hypotiserar att de har det, gissningsvis)

    Måltid 1:
    Kycklingfilé lagad i ugnen, sallad, råkost en större mängd med ris, sweet chilisås. —–inte mätt efter maten — ett äpple och ett knäckebröd med färskost light en timme senare (fortfarande inte tillfredsställd, men magen känns uppblåst av en massa “torr” mat)

    Måltid 2:

    Kycklingfilé stekt, guacemole, med sallad med olivoljedressing och grönsaker stekta, samt en mindre mängd ris. En näve nötter till efterrätt. Mätt och belåten i flera timmar efteråt. Ingen uppblåst mage.

    Någon annan som har erfarenhet av detta?

    Tror att många ätstörda, kanske inte alla, men många, skulle ha lättare att gå upp i vikt om de böt ut lite av kolhydraterna (ABSOLUT inte alla, utan en del: ex istället för att äta 3 dl ris och sallad, äta 2 dl ris och sallad med mycket dressing) mot fett. Lättare att gå upp i vikt om man inte känner sig uppblåst hela tiden, OCH mer energitätt (men varför oroa sig, det mättar ju och tillfredsställer bra!). Dessutom tror jag håret osv. repar sig snabbare med mycket bra fetter!

    • soelas

      Ja, visst är fett en viktig del i kosten, lika som kolhydrater och proteiner. De fyller alla en viktig funktion och därför är det viktigt att vi får i oss dem i lagom proportioner.

      Jag vet inte om jag håller med om att det skulle bli lättare att gå upp i vikt, men det skulle garanterat göra det lättare att hålla en sund kosthållning. Utan fett i maten blir man som sagt lättare sugen och det suget kan ställa till matvanorna ganska rejält.

      Tack för dina synpunkter! Det är alltid givande att diskutera lite med andra. :)

      • http://www.thisishowitworks.blogg.se/ Flickanochhavet

        Hmmm… Kanske det blir lättare att gå upp i vikt i längden om att man kan känna att man gör det till största delen av “bra val” (ex. lite extra nötter i muslin, lite mer smör på mackan) och till mindre del av “något sämre val” (glass, godis, snabbmat -som DOCK hör livet till om man gillar det) än tvärt om? Kan tänka mig att de sakerna kan kännas mer “ångestladdade” för någon med problematik. Personligen lyckades jag inte gå upp i vikt innan jag nästan helt slutade äta skräpmat och sötsaker, konstigt nog, eftersom jag kan tänka mig att det är tvärt om för många. Känns inte lika bra i magen efter att ha ätit några nävar godis till kvällsmål som efter en redig skål med turkisk yoghurt, bär och honung.

        Men där måste alla hitta sitt eget sätt! Vi är ju alla byggda av olika gener och uppväxta i olika miljöer som modererar generna och hur de uttrycks. Om vi kan ha olika personlighet som gör att vi påverkas olika av ex. samma kommentarer, måste vi ju också möjligtvis kunna påverkas olika av ex. matval!

  • Pingback: I Choose Life | Soelas.se()

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp