Maten och ätstörningen – för anhöriga

April 18th, 2014

De tidigare inläggen om “Maten och ätstörningen” har först och främst varit riktade till de drabbade. En stor del, ibland till och med en avgörande del, utav den drabbades tillfrisknande kan bero på vilket stöd den får från anhöriga. Det är klart att man som anhörig inte kan göra den sjuke frisk, men man kan underlätta kampen.

Anhörigas tanke:

Vad jag än gör så blir det fel. Jag känner mig så maktlös och ätstörningen bara förstör. Det gör ont att se hur min kära slukas upp utav monstret och jag, som anhörig, kan ingenting göra.

Det är sant att det inte går att mata eller kontrollera en person med ätstörningar. Det går inte att tvinga dem till friskhet. Däremot finns det faktiskt saker som man som anhörig kan göra för att stötta och vägleda.

  • Uppmärksamma – Ignorera inte ätstörningens yttranden, våga säga till.
  • Lyssna – Det är svårt att tala om sin ätstörning med andra, även om det är personer som står en nära. Det är viktigt att ta sig tiden att lyssna och undvika fördomar.
  • Fokusera på nuet – Inte hur det har varit eller hur det eventuellt kommer att bli.
  • Undvik tvång – Ställ inte ultimatum och sätt inte upp straff. En person som lider av ätstörningar har tillräckligt med tvång och måsten.
  • Minimera kroppsundersökningar – Bort med våg och måttband. Inga kroppsliga jämförelser!
  • Må bra själv – Glöm inte bort att leva ditt eget liv och se till dina egna behov. Nedstämdhet smittar av sig! Lika så kan leenden göra.
  • Lägg upp en plan – Det är sällan bra att chocka ätstörningen med förändringar. Det orsakar ofta panik. Kom överens om när ni ska utmana med speciella maträtter osv. (Det går även att komma överens om att inte bestämma dag, men kanske någon gång den veckan t.ex.).
  • Trevligt umgänge – Som kan få bort tankarna från ätstörningen ett tag och påminna om roliga saker i livet. Detta kan vara lämpligt efter måltider, då ångesten kan vara som störst.
  • Stå för normaliteten – Var inte en anhörig som väljer salladen på restaurangen eller talar om kalorier. Det blir nästan omöjligt att kämpa emot ätstörningen om personerna i sin omgivning hela tiden triggar igång den. Var en förebild för ett normalt sunt liv!

 

Tags: , , , , , , , , , , ,

  • Mikis – mikis.webblogg.se

    Uppmärksamma, ja. Våga säga till – dalta inte!!

    Åh, var hos mina kusiner häromdagen och firade påsk. Min faster har en tendens att börja tala om kalorier och hennes “bantning” och ba “oj jag brukar ju inte ha smör på mackan men nu blev det så”. Hon har nog ingen ätstörning men är väl som medelålders kvinnor är… Visst, jag är inte ätstörd längre, men jag tycker ändå att det är jättejobbigt att behöva lyssna på prat om kalorier, smör på mackan och viktuppgång i negativa ordalag. Liksom – om det nu är så himla hemskt att äta för mycket kcal och gå upp i vikt, är jag jättefet och ohälsosam då som gått upp så mycket i vikt?

    Avskyr verkligen när min omgivning pratar om kcal, klasskompisarna skyltar med sin “nyttiga” mat utan kolhydrater eller äter jävla kvarg till lunch. Men what to do liksom…

    • soelas

      Gu, jag förstår! Det blir som ett irritationsmoment i vardagen.

    • soelas

      Gu, jag förstår! Det blir som ett irritationsmoment i vardagen. I vanliga fall kan man försöka undvika de personer som pratar extra mycket om sådant, men som släktingar och andra närstående kan man inte bara utesluta ur sitt liv. Det gäller att hitta ett sätt att förhålla sig till dom, för det är nog ingen idé att ge sig in i en diskussion om det inte är nödvändigt.

      Det är alltid värt att försöka slänga in en kommentar om att “sådant är inte alls fallet, och det ska man inte ens behöva tänka på” när konversationerna kring kalorier och dylikt börjar gro. Men tar personen i fråga inte åt sig utav ens kloka kontring så är det bästa att bara borsta av det från axeln, skaka på huvudet och himla lite med ögonen. Vill de noja sig över något så onödigt är det inte ditt och mitt problem. Vi måste ju se till oss själva!

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp