Maten och ätstörningen – kroppens förbränning

April 7th, 2014

Idag deltog jag på en utav tre obligatoriska föreläsningar på SCÄ. Denna handlade om maten och ätstörningen och med mig som närstående hade jag min pojkvän. Med inspiration från föreläsningen kommer jag att i kommande inlägg att delvis dela med mig av det som sas och några reflektioner kring det. Egentligen var det inte så mycket nytt för mig och säkerligen inte er heller, men en del saker är nödvändiga att få höra upprepade gånger innan det fastnar.

1. Kroppens förbränning

Ätstörningstanke:

Tränar jag inte kommer jag inte att förbränna tillräckligt mycket med energi för att få äta, annars går jag upp i vikt.

Verkligheten:

Energiförbrukningen fördelas ungefärligt enligt följande

  • Kroppens basala (förnya kroppens celler, andas, tänka etc.) ~ 70%
  • Rörelse (laga mat, promenad till bussen, dansa etc.) ~ 25%
  • Mat (smälta maten)~ 5%

Den rekommenderade dagliga dosen motion är 30 min per dag. Med 30 min motion syftas det på 30 min rörelse. Det kan mycket väl vara ett gympass eller en löprunda, men det som syftas på är 30 min vardaglig motion. Dvs. att gå och handla, laga mat, gå ut med soporna osv. och att den sammanlagda rörelsen bör hamna på minst 30 min om dagen. Det handlar alltså inte om att vi måste ut och promenera 30 min varje dag om vi rör på oss lite grann i vardagen för att vara hälsosam och ha en bra förbränning.

Detta vill säga att JA, vi behöver äta även om vi inte tränar och NEJ, vi kommer inte att gå upp i vikt. Och visst låter det logiskt när det lyfts fram på ett sådant konkret sätt, men det är inte lika lätt att tro på det när det finns en ätstörning på axeln som hävdar annat. Det enda sättet att verkligen tro att vi behöver äta ändå, är att faktiskt prova själv.

Mer om rekommenderade matvanor kommer i följande inlägg.

Tags: , , , , , , , , , , ,

  • Linda

    Mer sånt här! precis det här man behöver höra!

  • Lina

    Har du lust att dela med dig lite mer ingående om varför du valt att påbörja behandling på SCÄ? (Jag går också där btw!) kom ihåg att du är superduktig och skitbtra! 😀

    • soelas

      Absolut! Jag har fått fler frågor kring detta nyligen och jag ska publicera ett inlägg för att klargöra det för er så småningom. :)
      Tack Lina! Uppskattar att du skriver här, lycka till med allt!

  • Lina

    Skitbra* 😛

  • My

    Kanoninlägg! Sån här simpel fakta är extremt bra och nyttig att höra :)

    • soelas

      Tusen tack! Det kommer mer sådant framöver. :) Hoppas du finner de lika givande.

  • Pingback: I Choose Life | Soelas.se()

  • http://www.thisishowitworks.blogg.se/ Flickanochhavet

    Svar JA man kommer KANSKE gå upp i vikt om man inte tränar. Men svaret är också att JA man kommer KANSKE att gå upp i vikt också om man tränar. det beror ju på hur man äter i förhållande till hur man tränar! Äter man normalt mat, efter hunger utan att någonsin låta bli att äta då man är hungrig, och är gravt underviktig, kommer man småningom att gå upp i vikt. Och det är ju suveränt!

    • soelas

      Precis som du säger är det förhållandet och det är individuellt hur lätt kroppen påverkas av ett ökat matintag. Men faktum kvarstår att vi behöver en viss mängd mat även om vi inte tränar. Det lilla extra som krävs när vi tränar utgör ju endast en minimal del utav den mat vi behöver få i oss dagligen.

      • http://www.thisishowitworks.blogg.se/ Flickanochhavet

        Absolut! JAg tror många överslattar hur mycket energi det går åt för träning! MEN sen finns ju risken, speciellt hos tränande ätstörda, att man med flit underskattar också… Men jo, stillasittande kräver en hel del mer än man kan tro. Det är väl inte för intet man kallar det “hjärngympa” ;D

  • Pingback: I Choose Life | Soelas.se()

  • Pingback: I Choose Life | Soelas.se()

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp