Matschemat är det man behöver för att leva

January 13th, 2013

Hej och tack för en jätte bra blogg! Jag kämpar just nu mot en ätstörning men är på bättringsvägen, jag har fått ett matschema från BUPP som jag ska följa. Men jag är jätte rädd att jag ska gå upp massor i vikt av att följa det och de dagar jag inte rört på mig eller tränat får jag ångest över att äta, särskilt kvällsfika för det känns då som att jag ska gå upp flera kilon. Jag vet att jag måste upp i vikt men det känns just nu jätte jobbigt. Kommer jag gå upp fort/mycket av att följa matschemat och inte träna, jag får ju då i mig mer än jag förbränner? Ska på vägning igen om en vecka. Tacksam för svar.
– Mannis

Åh, jag känner igen mig så! Precis så där kände jag när jag började i behandling också.

Matschemat som jag fick ifrån BUP var utformat för en kvinna som inte tränar så mycket. Jag uppskattade den till ca 2000 kcal, vilket är det dagliga behovet för en normalviktig ung kvinna. Egentligen är det inte en lista för att gå upp i vikt.

Jag var som dig, mycket skeptisk mot matschemat. Det var ju mer än vad min kropp gjorde av med och då måste det leda till en viktökning, tänkte jag. Hur kan de säga att man inte går upp i vikt av detta? Då kroppen är underviktig så går den ju på sparlåga. Enligt tester på internet så skulle min energiförbrukning ligga runt 1600 kcal i vila. Men man kan inte se sin energiförbrukning på internet. Det är så många andra faktorer än rena siffror som spelar in.

Har man varit i svält så går kroppen på sparlåga för att överleva. Ämnesomsättningen är låg och de flesta är uttorkad. Har man andra problematiska oregelbundna matvanor så hinner inte kroppen med att anpassa sig och den blir chockad.

När man börjar äta kommer kroppen dels att samla på sig vätska, vilket är jätte bra! Det är farlig att vara uttorkad. Elektrolytbalansen rubbas och kropparna i blodet krymper ihop. Det brukar röra sig om 1 kg vätska. Äter man dessutom regelbundet så kommer ämnesomsättningen att kicka igång och all förbränning sker snabbare. Hunger och mättnadskänslorna blir tydligare.

Kroppen lär sig ganska snabbt att anpassa sig efter de förbättrade matvanorna. Den kommer inte skena upp i vikt, som det lätt kan kännas efter som det blir en stor kontrast till den mängd man tidigare ätit. Är man van att gå runt hungrig så känner man sig lätt tjock bara för att man ät mätt  – vilket inte är sant! Eftersom kroppen anpassar sig snabbt så fördelar den energin bra också. Den lagrar det inte som fett under huden i första taget. Den prioriterar att reparera skadade organ, se till att nödvändiga funktioner får det de behöver och lagrar upp skydd runt organen.

Jag var till en början dålig på att följa matschemat och fifflade ganska mycket. Jag  blev förbannad på mig själv över mitt beteende men jag ville inte upp i vikt. Jag var så rädd! Kalorier hit, kalorier dit och vägning här, kompensation där. Det tog lite tid innan jag lyckats öka till tillräckliga portioner.

Min slutsats blev att man går faktiskt plus-minus-noll! Man behöver inte träna bort den “överflödiga” energimängden. Allt i omgivningen är energi och min energi gick åt till att tänka klarare, vara mer social och faktiskt orka med vardagen mycket bättre.

Vi vet aldrig hur vår egen kropp reagerar i förväg. Man måste prova för att få svaret. Det jag skrivit är endast mitt svar, men jag hoppas att det kan ge dig lite mer mod att prova.

Tags: , , , , , , ,

  • http://www.invisibletears.blogg.se mathilda

    älskar när du skriver såna här inlägg! De känns så bra och peppande att läsa

  • Anna

    Hej, fantastisk blogg! Väldigt inspirerande!
    Jag undrar, om man druckit mycket (ca 1 liter) så går man väl såklart upp i vikt. Jag gjorde det (ca 1.5 kg!!), försvinner det samma dag eller är det en viktuppgång? Gillar inte den drastiska viktuppgången. Gick upp från 52.6 till 54!! Det måste väl gå bort?
    Oerhört tacksam för svar.

    • http://Soelas.se Soelas

      Hejsan Anna! Tack så oerhört mycket 😀
      Det dyker upp ett inlägg om detta inom kort, men du behöver inte oroa dig. 😉
      Kram!

  • Anna

    Hej, jag undrar om du vet, om man dricker ca 1 liter ganska snabbt, går man upp mycket i vikt då? Alltså typ 1.5 kg. Jag gjorde det, kommer den viktuppgången försvinna samma dag eller är det en ny vikt?
    Tacksam för svar.

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp