Med fokus på det friska

February 7th, 2013

Jag vill tacka för era synpunkter på mina matvanor. De har varit hjälpsamma även om jag inte håller med om allt. Jag ska försöka lyfta detta med min behandlare. Dock känns det lite meningslöst eftersom hon slutar i mars. Därmed tänker jag föreslå att kanske få gå vidare med detta till dietisten, annars blir det något som jag får jobba med i vår med min nya behandlare.

Jag tänker sammanfatta lite kort vad jag anser är friskt ätande och vad som behövs förbättras. Det är alltid bra att veta vad man ska jobba på, men samtidigt anser jag att fokuset bör ligga på vad som är friskt för en själv.

Jag behöver fortsätta jobba med:

  • Äta större portioner
  • Inte undermedvetet försöka äta mindre
  • Inse att jag behöver äta mer när jag tränar
    Vilket jag egentligen gör, men självklart inte förstår det alla gånger.
  • Jobba för en viktuppgång
    Framöver
  • Att helt släppa ”träna för att få äta”-tänket
    Jag har i stort sett blivit av med tvånsmotionen, men det ska släppas helt!

Friskt för mig:

  • Känna frihet att äta mer om man är hungrig
  • Våga lita på att kroppen justerar över/underskott själv
  • Inte planera exakta måltider i förväg
    Måste dock veta vad som ska packas med i väskan
  • Äta mig less på chokladpraliner på kvällen om jag så vill
  • Lika så kunna välja mjukost framför korvpålägg (?) om jag känner mig sugen på det
  • Äta bara risgrynsgröt till middag om jag är sugen på det
    Äta upp ”förpackningen” för att det ska ta slut istället för att laga ny mat om man känner sig lat.
  • Inte tänka för mycket på om jag får i mig alla näringsämnen vid varje måltid
    Det jämnar ut sig i längden.
  • Kunna få ha en ”nyttigare” period innan tävling om suget på godis är litet
    Man ska inte behöva äta sötsaker bara för att bevisa att man kan
  • Äta sig mätt på choklad om det är det jag är sugen på
    Istället för att ta en burk keso och hoppas bli nöjd
  • Inte mäta/väga/räkna maten
    Blir det för lite så måste man lära sig tolka signalerna för detta och äta mer nästa gång

Friskt ätande för mig är inte att äta efter en matlista – det är att äta precis hur som helst under förutsättningarna att det blir tillräckligt och att man mår bra utav det!

Tags: , , , , ,

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp