Mer hälsosam men ändå inte riktigt sunda matvanor

April 30th, 2013

Är det mycket skillnad på in kost från när du vart frisk innan och nu?
– Sofia

Jag har svårt att minnas helt hur min kosthållning såg ut innan sjukdomen trädde in i mitt liv. Ätstörningen satte nog spurt då jag började gymnasiet och gick upp en del i vikt. Det fanns nog en dålig självkänsla i grund och botten. Kroppsfixering, träning, viktuppgång, killar och triggande samtal med vänner påverkade ens tankar kring maten på många håll och kanter. Innan hade jag nog aldrig oroat mig över att jag skulle bli tjock av det jag åt. Men i puberteten skedde en förändring på kroppen, vilket tillsammans med utseendefixeringen hos tonåringar, bidrog till ett förändrat matförhållande.

Innan jag fick anorexin vill jag minnas att jag åt stora mängder onyttigheter på kvällarna. Jag tränade mycket och använde det som en anledning till att jag också skulle äta mycket. Jag åt det jag visste var gott, som alltid, men började även upptäcka nya smaker och breddade min kosthållning.

Den största skillnaden jämför med idag är medvetenheten. Idag kan jag kolla tillbaka och förstå varför jag proppade i mig så mycket nötter på kvällen efter träningen. Idag minns jag hur hungrig jag var kl 15-16 på eftermiddagen och förstår varför. Jag hade ju inte ätit på flera timmar! Med andra ord så var mellanmål inte samma självklarhet innan träningarna då som nu.

Jag har aldrig haft ett katastrofalt förhållande till mat trots allt. Frukost, lunch och middag har varit en självklarhet. Jag tillhörde inte de tjejerna som hoppade över skollunchen. Dessutom är jag uppvuxen med ett eftermiddagsfika när man kommer hem från skolan. På kvällen kunde det även bli något gott framför TV:n i min familj.

Positiva skillnader:

  • Äter mer regelbundet nu
  • Kan dra slutsatser att om jag “överäter” på kvällen så har jag ätit för lite under dagen
  • Medveten om hur mycket min kropp behöver
  • Utesluter inte vissa livsmedel bara för att jag inte tycker om dem
  • Äter mer varierat och provar gärna nya smaker
  • Bättre portionssammansättningar
  • Mer frukt o grönt i kosten

Negativa skillnader: 

  • Medvetenheten
  • Vet för mycket för mitt eget bästa
  • Övertänker mat och ätande
  • Undviker gärna/ibland “onyttigt” om jag inte är sugen
  • Tankarna kring min kropp påverkar mitt ätande

Det är klart att jag äter sundare nu än innan. Sundare ur en hälsoexperts perspektiv, men kanske inte riktigt sundare ur en psykologs. Jag anser att en stor medvetenheten kring mat och kosthållning inte alltid är sunt. Vad är livet utan lite “onyttigt” och är det verkligen så viktigt att pastan är fullkorn varje gång? Det jag är mest tacksam över angående förändringen av kosten är måltiderna. Regelbundenheten. Jag förstår varför man bör äta ca var 3:e timme och jag förstår varför man inte bör äta för små portioner eller hoppa över en del av näringscirkeln.

Minst tacksam är jag över medvetenheten om energiinnehållet. Att ens tänka kalorier. Innan sjukdomen åt jag som min kropp sa, eller som jag själv önskade. Sjukdomen, ätstörningen, anorexin har fått en att tänka till en extra gång. Kontrollen.

Jag är ju trots allt inte helt frisk än, det finns många tankar kvar att jobba med. Men jag tror att när man blir helt frisk så kommer man ha en utav de sundaste matvanorna.

My breakfast this morning. Yummy and healthy!

My breakfast this morning. Yummy and healthy!

Yoghurt med crunchy och frysta smultron!

Yoghurt med crunchy och frysta smultron!

 

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

  • mattias

    Hej! Jag heter Mattias och jag har haft min ätstörning/träningsstörning i ca 2 år nu och jag har legat inne på scä 2 ggr nu senast i 5 månader men i vintras vart jag utskriven och sedan dess har det bara gott bakåt så nu väger jag bara 49kg till mina 183cm men jag har bestämt mig för att vända detta nu, men jag har en fråga! Om man tar mannagrynsgröt eller havregrynsgröt eller risgrynsgröt till mellanmål hur mycket ska det vara då? Tack. Måste säga att du har en inspirerande blogg.

    • soelas

      Hej Mattias! Vad roligt att du har hittat hit och att bloggen inspirerar dig. Oj, det är ju inte bra att jämföra sig, men jag är strax under 160 cm och väger nästan som dig (ger en lite perspektiv). Det är absolut nödvändigt att du tar dig ann denna kamp nu. Vilket helvete ätstörningar kan ge en!

      Som svar på din fråga: det bästa är att kolla på förpackningen. Det beror oftast på vilken sorts gryn man tillagar gröten på.
      Mannagryn: 2½ msk + 2 dl mjölk
      Havregryn: 1 dl + 2 dl vatten
      Risgrynsgröt: (aldrig kokat själv) ca 2-3 dl färdigkokt
      + mjölk och sylt!

  • rosaljus.devote.se

    Hej! tycker att du skriver superklokt om ätstörningar! Fastnade speciellt mycket för ditt inlägg om press eftersom jag kände igen mig väldigt mycket i det, skulle vara intressant om du kunde skriva mer om det och hur man kan prioritera för att må bättre!

    Förresten: “Sundare ur en hälsoexperts perspektiv, men kanske inte riktigt sundare ur en psykologs.” så sant!!

    kram :)

    • soelas

      Hej! Fantastisk kul att få höra en sådan respons på det som skrivs. 😀
      Tusen tack för feedbacken! Jag ska ha det i åtanke. Mycket klokt! :)

      Kramar

  • Pingback: fast cash()

  • Pingback: direct payday loan calgary ne lender()

  • Pingback: drugrehabcentershotline.com drug treatment centers()

  • Pingback: bmi calculator for women()

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp