Middagsbuffé

December 29th, 2012

Buffé som sagt, mycket sådant vid juletider och än är det inte över. En lyx för en del, en utmaning för några, himlen för vissa men en skräck för andra.

“Hur mycket ska man ta? Vad ska man ta? Vad vill jag ha? Hur mycket kan man ta av allt? Har jag ätit för mycket? Hur mycket blev det egentligen? Har jag ätit för lite?! Ska jag ta mer? Vad har jag egentligen ätit och är det normalt?”

Ett tag gillade jag bufféer för att de gav mig tillfälle att lägga upp mycket men bara äta några tuggor och sedan backa för att lägga upp mest grönsaker. Det var ett sätt att lura både mig själv och andra att jag åt mycket. Men det var inte alltid med vilja som jag åt lite. Jag ville smaka av allt, det var spännande. Så det såg ju mycket ut på tallriken, men en tugga av allt blev till sist för lite.

Det första jag gör är att attackera Sushin till förrätt!

och gravad lax med lite skaldjur ..

Sedan varmrätten som verklige blev "lite av allt".

Trots mättnad så ska man självklart tvinga i sig lite efterrätt. Gratis, gott och buffé - då är det bara att passa på. GOTT var det!

Inte konstigt att folk blir så mätta? Jag skulle aldrig tro att det var okej att äta såhär om jag inte sett hur jäkla mycket mina föräldrar tröck i sig. Trots att de satt och åmade sig över mättnaden så var det fram med godispåsen och en coca-cola efteråt.

Jag åt inte allt, men jag åt garanterat mer än tillräckligt. Mättnaden höll i sig hela natten, men då blev det ett par drinkar på kvällen också.

TIPS:
Hur ska man tänka för att äta en lagom mängd?

  • Tänk fortfarande tallriksmodellen, men eftersom det är lite “special tillfälle” och man inte äter såhär varje dag så kan man gärna tänka förrätt, varmrätt och efterrätt.
  • Ät inte för stor förrätt, utan då kan man smaka på något som ser extra spännande ut och fyll en litet fat.
  • Var selektiv. Prova inte lite av allt om du känner dig osäker. Det får en ofta att tappa kollen. Välj ut det du vet att du gillar, och sedan kanske ta en liten mumsbit av det du vill prova på.
  • Tänk inte att du ska äta mindre vanlig mat för att orka efterrätt. En efterrätt kan man alltid äta på middagen om man vill. Det är viktigare att man äter mat så att man står sig.
  • Om efterrätterna känns svåra så är glass oftast en lättare variant. Det är inte så mastigt och kyler skönt i magen.
  • Ät mindre sallad. Det kanske är ett konstigt tips, för att sallad är ju alltid bra. Men grönsaker är billigt och fyller mest upp i magen, vilket får en att känna sig mättare än vad man egentligen är. (Då blir man oftast hungrig tidigare också efteråt)

Känn ingen fruktan över en buffé. Det är vanlig mat där de flesta kan hitta något som passar dem. Det är praktiskt och ger möjlighet till att prova många nya smaker på samma gång. Våga prova dig fram, och blir det för lite/mycket en gång så har du ju lärt dig något till nästa. Eller?

Tags: , , , , , , , , , , ,

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp