Min vikt och träning

September 3rd, 2012

Jag har fått en del frågor och kommentarer om hur jag ligger till viktmässigt nu.

Sist jag vägde mig var 1½ vecka sedan och då låg jag runt bmi 16. På torsdag har jag nästa invägning och hoppas på en liten viktuppgång i alla fall.

Det är egentligen på tok för låg vikt för att börja träna riktigt. Men sedan får man se till andra aspekter än endast vikten. Dels i vilket syfte man gör det, vilka tankar, hur man påverkas, vad man stoppar i sig, vilken kroppstyp man har och hur ofta man gör det.

Jag prioriterar inte träning nu. Det är skolan och mitt välmående som går först. Träning blir kanske en kort joggingtur i veckan, mer än så har jag varken tid eller ork till än så länge. Det sköna är att veta att det är okej att motionera lite, sedan är det en annan fråga hur mycket jag egentligen kommer att göra det. 😉

Ett litet friskhetstecken att jag inte börjar hetsträna så fort jag får tillåtelse till det. Jag kan avstå, jag kan låta bli, Ana tvingar mig inte ut på plågsamt långa springturer. 

Bara för någon vecka sedan kände jag mig inte alls mogen för att börja träna. Jag visste att om jag släpptes in i ett gym så skulle fokus direkt hamna på kalorimätaren på löpbandet. Vad otroligt stora framsteg jag måste ha gjort den senaste tiden. 

Tags: , , , , , ,

  • http://Www.thejenna.blogg.se Jen

    Verkligen bra kämpat! Går du upp 2-5 hg i snitt/vecka på det du äter? Tycker det låter sunt tänker kring träning. Sålänge du vet att du gör det för att må bra, äter bra, har en fungerande kropp och inte tränar överdrivet så kommer det antagligen bara stärka din kropp. Jag tränar också med ett BMI på 15-16 lätt styrke träning på 30 min/vecka när jag vägde det. Och promenerar fortfarande lugnt varje dag för det stärker skelettet. Alla får utgå från sig själva, du har ju mensen som ett tecken och vikten. Jag är också frisk på BMI 16-17 fysiskt sätt. Dessvärre har jag ju ett x avtal kilo dit just nu men det är mitt mål. :) hejar på dig!

    • http://Soelas.se Soelas

      Ja det kan nog stämma med 0,2-0,5 kg per vecka. Det är egentligen ganska lite, men det blir lättare att hinna acceptera förändringen. Så länge det går åt rätt håll!
      Hur ligger du till idag då? Själv försöker jag lägga energin på vardagsaktiviteter, för det krävs en hel del energi att plugga osv. Sedan får man lite motion när man rör sig till och från campus. Hade jag bara varit hemma hela dagarna så hade jag nog viljat träna mer också. Därför är det BRA att man håller sig sysselsatt med annat.
      Heja heja på oss bägge! 😀

  • http://truthbetoold.blogg.se e

    Åh, du är så duktig!

    sv: Nej, jag följde inte riktigt ett recept haha, jag följde flera olika när jag gjorde korvstroganoffen. Men googla bara så hittar du massor! dock tycker inte jag att det är gott med krossade tomater i. Tips bara :)

  • http://Soelas.se Soelas

    Super bra att du verkligen börjar hitta den där äkta viljan! Man kan förvåna sig själv över att den helt plötsligt finns där. 5-8 kg under BMI 16 låter rätt så illa i mina öron. Visserligen är jag ganska kort, och något enstaka kilo gör ganska mycket på mig.
    För att det ska vara okej för dig att ens motionera lite så MÅSTE du äta mer än vad du gör av med, så att kroppen får någon chans att bygga upp sig. (men det kanske du redan visste egentligen) =)
    Känslan smittar av sig, nu jäklar kämpar vi emot! 😀 wiho

  • http://Www.thejenna.blogg.se Jen

    Tar du bort mins kommentarer?:)

    • http://Soelas.se Soelas

      Alla kommentarer? Jag förkastade den som du skrev ut vikt osv i :)

  • http://Www.thejenna.blogg.se Jen

    Den står ju fortf kvar. Det sär med 5-8 kg :) nej bara den! Kraaam grymma inspirerande tjej :)

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp