Motionerande – sjuka vs. hälsosamma

January 16th, 2013

Hej! Jag blir nyfiken gällande det du skriver om att du tränar ca 3 ggr per vecka. Hur är det då med promenader/övrig rörelse resterande dagar under veckan? Jag kan bara säga såhär för min egen del; dessa JÄVLA (ursäkta) promenader…

Så jag är alltså nyfiken på hur du gör med ”motionen” i övrigt :) Tackar för en bra och peppande blogg!
– Rebecka

Hej Rebecka, tack själv för att du kommenterar och frågar.

Nu vill jag vara helt ärlig mot er alla kära och trogna läsare; helst skulle jag inte vilja lyfta detta ämne här och nu. Anledningen är att träning är min svagaste punkt när det gäller ätstörningen. Med det menar jag att jag har mycket svårt att veta när det går till överdrift och om det är jag själv som vill träna eller anorexin som vill förbränna. Ibland är det tydligt när det är ätstörningen som jag lyssnar på, men för det mesta börjar jag lita mer och mer på mitt eget omdöme.

Jag tror helt enkelt att jag älskar att träna. Det handlar inte bara om ätstörningens tvångsmotionerande, utan jag tycker att det är riktigt kul att se förändring, framsteg och utveckling. Jag känner mig piggare, fräschare och gladare.

Jag är en tjej som älskar att vara effektiv. Jag ogillar för det mesta långa sega promenader. Men när man var som sjukast så var det den enda motionen som man kunde få kroppen att hänga med på. Ett tag kändes det sjukt att gå på promenad längre än 20 min. Ett tag försökte jag räkna ut hur mycket jag förbrände av att gå till t-banan. När promenaderna översteg en halvtimme så visste jag att det inte var jag som ville, utan att det var Ana som tvingade.

Det är så skönt att jag hellre tar bussen än att gå nu. Känner jag mig lat så är det okej. Har jag däremot suttit inne hemma en hel dag så försöker jag ut och röra på mig. Antingen genom att åka och handla, gå en promenad/joggingtur eller köra lite kondition/styrka hemma om det är dåligt väder. Det är inte sjukt att behöva röra lite på sig dagligen. Kroppen mår inte bra av att sitta still för mycket. Framför allt så blir det väldigt svårt att sova efteråt! I alla fall för mig, som är en aktiv och effektiv tjej. Det samma gäller min mamma, jag har alltid fått höra när hon haft “restless legs” och inte kunnat sova för att hon rört på sig för lite under dagen.

Observera nu att det handlar inte om att man ska träna dagligen, utan röra lite på sig. Det kan vara i form av att umgås med vänner, spela biljard eller plocka blåbär i skogen. Det viktigaste för att vi ska må bra är att vi anpassar vår kost jämt med vår fysiska aktivitet. Vi ska inte göra med än vi vill och har energi till. Vi ska hålla oss på en nivå där vi mår bra!

Det bästa som kunde hända mig förra året var cheerleadingen. Den ersatte all sjuk tvångsmotion med glädje fyllda och organiserade träningspass. Den blev min dragkrok till ett normalt ätande och slutet på tvångsförbränningen. Tankarna förändrades ifrån “nu måste jag träna för att jag ätit” till att “nu måste jag äta för att jag har tränat”.

Jag är absolut för att man ska få träna och röra på sig; man mår bättre och orkar mer med. Men då behövs förutsättningarna till det, då behövs energin! Annars mår man bara sämre och sliter på sig själv. Gillar du inte att promenera så gör inte det. Se till att få ordning på kosten så kan du börja träna med något du faktiskt tycker är kul och i sin tur kan ge dig livsglädje tillbaka! 😀
(ungefär som cheerleadingen ger mig) 

Tags: , , , , , , , , , ,

  • Linds

    hej.
    jag har en fråga angående mensen. hur lång tid tar det för den att komma tilbax? har bmi 21 och borde ha fått till baka den.. tycker jag .. finns det någon mat som tex . smör mm som kan bidra till att mensen kommer tillbaka snabbare ?

    • http://Soelas.se Soelas

      Hejsan! Det är faktiskt väldigt individuellt när kroppen vågar starta den funktionen.
      Om jag tänker på vad jag gjorde för förändringar innan jag fick tillbaka min mens så var det nog mest att jag åt mycket choklad. Sedan kan jag tänka mig att järnrik mat såsom blodpudding är bra. Jag har även en misstanke att den kan sättas igång om man umgås lite mer “intimt” så att säga.
      Men detta är endast teorier och inget jag kan säga säkert. Värt att undersöka och återkomma! :)
      Kram

  • H

    Hej fina människa!
    Hittade till din blogg efter kommentaren du lämnade på http://www.slowlyforward.blogg.se – det var jag som är tjejen med undervikt som så gärna vill träna igen.
    Jag hittade iallafall till din blogg o har suttit i ca 2 h snart o bara läst massa inlägg du har skrivit. WOW vilken kämpe du är! Du inspirerar mig så otroligt mycket till att bli frisk!
    Och oj vad du kan mycket! Så nu till min fråga som jag hade varit så tacksam över om du svarade på här eller på mailen: Jag är en underviktig 17 årig tjej med ett BMI 16.3. Jag har under snart 1 års tid haft ortorexi o är helt besatt av träning, hälsosam mat, planering, kontroll osv. Jag är livrädd för att gå upp i fett, jag vill gå upp i muskler – och därmed träna medan jag går upp mina 5-6 kg. Jag tränar styrka 1 gång i veckan just nu-för det anser min doktor att det kan vara bra att börja bygga upp musklerna igen jag har tappat.
    men tror du att jag skulle kunna öka min träning o därmed gå upp i muskler?

    Hade varit så tacksam om du tog dig tid o svara!!
    (och om du redan svarat på liknande fråga så kan du bara få länka till dom inläggena på din blogg!)

    Hejaheja dig, EN RIKTIG KÄMPE ÄR DU!
    STORA KRAMEN

    • http://Soelas.se Soelas

      Hejsan! Vilken underbar kommentar vännen. Jag blir riktigt rörd! Tack så mycket!

      Oh, ja. Precis den tanken känner jag igen. “Jag ska gå upp i muskler”, sa jag när jag ville vända svälten. “Men vad har du tänkt bygga dom utav då, luft?”, kontrade min pappa med. Det gäller ju att man äter tillräckligt om man ska kunna bygga några muskler också, annars bryter man bara ned dom ännu mer. Så frågan är väl hur pass mycket du äter nu och om du märker någon viktökning? Om inte så bör du öka på kosten innan du ökar träningen. Min pappa är nog rätt så klok för när jag berättade att jag skulle börja träna igen och att det blir lättare att äta då så sa han “Det gäller bara att ligga steget före.” Dvs, äta mer och sedan träna – inte träna först och sen försöka äta mer.

      Det är även värt att tillägga att kroppen behöver en viss fettprocent. Särskilt som kvinna för att må bra, för att faktiskt vara hälsosam. Hur fungerar mensen osv för dig?

      Om du visar en uppåtgående trend och att kroppen signalerar att den mår bra så kan du nog få öka på din träning. Men förr eller senare kommer den få mer fett också, vilket är nödvändigt för att skydda organen. Det handlar naturligtvis inte om att bli fet! Värt att jobba på att lära sig acceptera sin kropp som den mår bäst. :)

      Eftersom att din doktor har en god insikt i hur din diagnos ser ut och hur ditt tillstånd är så rekommenderar jag att lita på hen.

      Kramar till dig bruden!

      • H

        TACK för att du tog dig tid att svara, uppskattar verkligen det!!
        Jag mår väl egentligen inte så bra, är 172 cm lång o väger 49 kg, utebliven mens, fryser ständigt, tappar hår osv.
        Jag tror jag äter bra, men det slår mig ibland att jag nog bara ljuger för mig själv..(då jag bara gått upp 2hg under 1.5 månads tid)
        Jag får väl fortsätta ha lite tålamod ett tag till o verkligen ta tag i kosten först innan jag börjar med mer träning. Jag har lätt att komma in i ätstörningstankarna när jag tränat, träningen triggar lixom igång dom där tankarna igen- som du säkert också varit med om!

        Återigen TACK o Kram på dig! <3

        • http://Soelas.se Soelas

          OJ, ja vännen. Jag hoppas att du vågar göra skarpa förändringar snart. 2 hg är tyvärr ingen viktuppgång, när det rör sig om kilon kan man säga att man gått upp, men annars varierar kroppens vätskebalans mellan ett kilo under ett dygn bara. Vilket jag förklarat noggrannare här.

          Håller på att du vågar lita på dig själv och din kropp igen. Våga prova och se, det är så man lär sig <3
          Kram!

  • Rebecka

    Tackar för ett utförligt (som alltid när du svarar, mycket uppskattat- högst sannolikt inte bara av mig ;))!

    Dock väldigt tveksam till tankegången “nu måste jag äta för att jag har tränat”. ALLA måste äta, oavsett träning eller ej! Petitesser kan tyckas men äs är så lömsk, så lömsk…

    Ta hand om dig! Kram

    • http://Soelas.se Soelas

      Du har helt rätt. Men att man måste äta MER. :)
      Tack för den vettiga kommentaren.
      Kramar!

      • Rebecka

        Jodå, saken är bara den att SÅ stor skillnad är det faktiskt inte :) Den inre förbränningen är den största förbränningen, alltid. Kan tipsa om denna sida: http://www.folkhalsoguiden.se/Informationsmaterial.aspx?id=3360

        Som man kan läsa där så skiljer sig energiförbrukningen mellan tränande och icke-tränande kvinnor med cirka 300 kalorier om dagen och vad är det? Typ två mackor, 1 risifrutti + banan, eller en skål yoghurt med musli. Inte så stora mängder som det skiljer med med andra ord, därmed meningslöst med ett tänkande som säger att “nu måste jag äta för att jag har tränat.” Förstår dock ditt resonemang också :)

        Denna blogg är också bra: http://klara.shapemeup.se/

        Nu vet inte jag hur länge du har haft problem med maten men denna blogg skrivs hur som helst av en kvinna som har haft anorexi under flera års tid. Hon är idag 30 år gammal med skelett som en 90-årig tant och hon är sjukskriven på heltid p.g.a. sin benskörhet som förutom daglig värk även kan ge ännu värre smärta om något ben råkar stukas eller brytas, vilket tyvärr händer mycket lätt. Jag tycker denna blogg är väldigt bra då den får en att tänka efter kring vad man faktiskt gör mot sin kropp då man behåller en undervikt. När jag är 30 vill inte jag vara rädd för att göra olika saker p.g.a. risk att bryta armar, ben, få höftfrakturer som en annan gammal kärring, m.m. utan jag vill vara fri och leva! Forsränna om jag vill, hoppa fallskärm om jag vill och kunna ta en simpel jäkla promenad utan att skelettet ramlar samman. Tänk så benskörhet kan begränsa och försvåra ett liv. Verkligen onödigt lidande som man kan slippa genom en sund, snygg och lagom kropp :)

        • http://Soelas.se Soelas

          Wow! Tack för kommentaren. Ska kika på det där på en gång. 😀
          Kram!

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp