Operfekta matvanor för ett sunt psyke

June 29th, 2013

Vi kan alla prata om sunda matvanor ur flera perspektiv. De flesta drar paralleller till det media påstår vara de bästa kostvanorna. Sedan finns det många som är medveten om livsmedelsverkets eller dietisters rekommendationer. Man kan följa dieter och man kan också välja att äta enligt tallriksmodellen. Det finns många tips för att man ska må så bra som möjligt.

Efter att ha bantat, svultit, ätit enligt matschema och sedan släppa kontrollen på maten så har jag fått andra perspektiv på vad sunda matvanor handlar om. En medveten kosthållning ger en förutsättningar till att hålla hälsan på topp. Däremot ser jag inte att en kontrollerad kost är hälsosamt alls!

Det är knappast någon nyhet att ätstörningar yttrar sig genom osunda matvanor, men det är inte heller en nyhet att det handlar om psykiska sjukdomar. Hur man tänker kring sitt ätande är en grundläggande fråga.

För mig, som har haft anorexi, ser jag det som en friskhetstecken att kunna äta dåligt sammansatta måltider ibland. För mig är det inte sunt att planera och servera exakt som det “bör” vara.  Naturligtvis mår ingen bättre av att äta helgalet dagligen, och nog kan det hända att kroppen absolut mår bäst av att äta enligt rekommendationerna. Men hur tänker man kring detta? Hittills kan vi konstatera att kroppen mår bäst av att äta det som vi kallar för “hälsosam mat”, men en god hälsa grundas på annat än “hälsosam mat”. Hälsan omfattar inte bara hur vi mår fysiskt, utan en väldigt stor del av vårt välmående påverkas av hur vi mår psykiskt. Hur mår vi psykiskt om vi varje dag kontrollerar matintaget eller måltiderna så att de blir så bra som möjligt för vår fysiska hälsa?

Jag tror inte att en överkontrollerad kosthållning är psykiskt hälsosamt. Som jag nämnde tidigare är det viktigt att vara medveten om dina kostvanor och hur de påverkar kroppens välmående. Det är minst lika viktigt att vara medveten om hur tankarna kring kosten påverkar ens mentala välmående.

Jag respekterar att vi alla är olika och har olika synsätt på saker och ting. Vi har alla olika liv. Men det finns en viss likhet mellan de flesta som har lidit/lider av ätstörningsproblematik och jag hävdar att det inte är sunt för oss att tänka “hälsosamt” när det kommer till kostvanor. Det är alldeles för lätt att kontrollbehovet infinner sig och man byter ut en ätstörning mot en annan.

  1. Ät enligt rekommendationer/matschema och anpassa aktiviteter till mattider
  2. Ät enligt matschema men byt ut och prova annat
  3. Våga äta utanför matschemat
  4. Anpassa mattiderna enligt aktiviteterna
  5. Ät regelbundet och utgå ifrån tallriksmodellen, men anpassa efter sug/vilja och tillgänglighet

Jag skulle aldrig rekommendera en person som är i sjukdomen att börja äta galet. Det är viktigt att man behåller en viss kontroll tills man fått perspektiv på vad som är normala portioner och lär sig känna mättnad/hunger vid tillfällen. När man däremot har uppnått de kriterierna och man vet hur kroppen mår bäst av att äta så är det dags att våga släppa fixeringen kring mat. Det tar dock en viss tid innan man kommer till detta stadium.

När det blir dags att ta de sista stegen mot ett liv utan ätstörningar och med sunda/friska matvanor är det dags att sluta försöka äta perfekt. Perfekt hälsosamma matvanor är inte alltid det sundaste. Personer som aldrig haft ätstörningsproblematik äter inte perfekt. Friska människor följer inget matschema och de äter galet ibland. Jag strävar efter att bli en person utan ätstörningar, jag vill bli helt frisk och då anser jag att de operfekta matvanorna är sundast!

Gårdagens lunch: skål med keso, fil, frön, cocos, kakao, vaniljsocker och kanel + sex bitar stekt fläskfilé. Galet men gott! Jag mådde bra!

Gårdagens lunch: skål med keso, fil, smultron, frön, cocos, kakao, vaniljsocker och kanel + sex bitar stekt fläskfilé. Galet men gott och jag mådde bra! Frihet!

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  • mathilda

    Du skriver så himla bra!
    mina föräldrar har köpt hem glass, , chokladsås, maränger och marabou och mitt favorit lösgodis…Jag vill ha, men jag vill lixom ha allt då och då kommer jag bli uppblåst o gå u pp i vik…Vad hade du gjort?

    • mathilda

      om jag redan är uppblåst o väger 1kg mer än vad jag brukar, vad händer då om jag äter massa idag oxå då? kommer jag gå upp på riktigt?

      • soelas

        Det är alltid svårt att veta hur kroppen beteer sig. Men vad gör 1 kg mer på ens kropp? Jag kan garantera att du inte får i sig 8000 kcal i kväll, vilket krävs för 1 kg viktuppgång. Vad är det friska valet? Vill du verkligen äta gott för att du är sugen så go for it! Det kan vara värt att prova och lära dig känna din kropps signaler. Men ät för att DU vill och inget annat.

        Kram, vännen. Hoppas det löser sig!

        • mathilda

          tack för svaret finis♥
          Jag frågar dig ganska ofta, går det bra att jag gör det?♡

          • soelas

            Jag blir bara glad när folk söker svar på sina frågor. Det bevisar att man faktiskt har viljan att bekämpa sjukdomen. <3

    • soelas

      Jag tror att om du äter en del så kommer kroppen säga nej när den är nöjd. Det är trots allt lördagskväll. Men känner du att det är skrämmande och rädd för att tappa kontrollen så välj att antingen äta godis eller glass och lägg upp en bra portion som du vet att du inte ska vilja äta mer än så.

Hälsa Toppbloggare BMI Test - räkna ut BMI Follow on Bloglovin Hälsa bloggar Hälsa Blogglista.se PageRank
wordpress blog stats

Upphovsrätt 2012 Soelas | Alla rättigheter reserverade. Designad av Josasp